FinTech-стартапи в Україні. Коли чекати на «зелене світло»? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

FinTech-стартапи в Україні. Коли чекати на «зелене світло»?

Фінтех і Картки
2484
Чому українці вважають за краще розвивати фінтех-стартапи за межами батьківщини? Як зробити фінтех-стартапи прибутковими? Які перспективи ринку фінансових технологій в нашій країні?
Про це першого листопада говорили учасники конференції Fintech Ukraine 2017. Завдяки цій конференції в Києві під одним дахом зібралися представники регулюючих органів, стартапи, експерти банківського сектора і фінансового ринку…
Фінтех і банки
На думку учасників, Fintech в Україні стає повноцінним учасником фінансового ринку, а також конкурентом і партнером для ключових учасників фінансового сектора – комерційних банків.
За результатами опитування представників банківського сектора, проведеного Mastercard, 58% опитаних банкірів зауважили, що їхній банк готовий до впровадження і активного використання фінтеху, а 71% банкірів вважають перспективним відстежувати нововведення і купувати ефективні фінтех-рішення.
Якщо брати світовий досвід, то в результаті досліджень з’ясувалося, що понад 90% банків і понад 80% фінтех-компаній зацікавлені у співпраці в майбутньому.
На думку банкірів, співпраця з фінтех-стартапами дасть можливість вийти на надання більш затребуваних послуг, залучити нових клієнтів і диверсифікувати бізнес.
Згідно з результатами опитування, українські банки найбільше зацікавлені в залученні таких фінтех-рішень, як аналіз великих даних і прогнозування, віддалений банкінг, а також цифрові гаманці, платежі і грошові перекази.
Глава правління VTB Bank Україна Костянтин Вайсман вважає, що фінтех-стартапи можуть бути корисні комерційним банкам для виконання завдань на аутсорсі.
Співпраця з фінтех-компаніями допоможе банкам підвищити рівень експертизи та сформувати нові напрямки діяльності. Наприклад, розвивати напрямки відкритого банкінгу та віддаленої ідентифікації.
Коли мета – прибутковий фінтех-стартап
Зараз більшість стартапів у світі залишаються збитковими. Є й приклади прибуткових стартапів. Такі гіганти як PayPal і Alipay теж починали як стартап і добилися успіху.
Однак, приклади успішних стартапів – скоріше виняток.
Високий відсоток збиткових стартапів – одна з причин, чому з 2015 року скорочуються світові інвестиції в фінтех-індустрію. Навіть такі великі проекти, як Transferwise і Lending Club, продовжують залишатися в збитках, і поки невідомо, коли вони зможуть окупитися.
На думку Костянтина Вайсмана, головна причина збитковості стартап-проектів полягає у виборі хибної бізнес-моделі розвитку проекту:
  • Брак інвестицій, невеликий обсяг українського ринку. Це призводить до того, що компанія не може вийти на потрібні обороти.
  • Вибір моделі експансії на шкоду прибутковості.
  • Нестача ресурсів для успішної роботи на цьому ринку. Організаційні складності для виходу на ринки інших країн.
  • Проблеми регулювання ринку.
  • Небажання укладати партнерські угоди з іншими стартапами і компаніями, і за рахунок цього підвищувати результативність проекту.
При цьому віце-президент Альфа-Банк Україна Максим Патрін зазначає, що стартап насамперед повинен зосередитися не на отриманні прибутку, а на наданні послуг клієнту. Якщо проект вийшов на постійний прибуток, це вже постійний бізнес, а не стартап.
Іншої думки дотримується засновник стартапу Europeone Financia Антон Сергєєв. Він вважає, що термін самоокупності і час виходу в прибутковість проекту – дуже важливі показники для інвесторів. Щоб залучити інвестиції, проект з фінансової точки зору має бути привабливим. Інакше залучити інвестиції в проект буде дуже складно.
Стартап приречений на невдачу, якщо у нього немає переваг на ринку, і не знайдена ніша, в якій проект може показати себе краще, успішніше від конкурентів, вважає Антон Сергєєв. На його думку, успішні стартапи відрізняються від інших:
  • Реалістичними планами.
  • Знаходять свою нішу на ринку.
  • Правильно прораховують стратегію.
Щоб залучити інвестиції в проект, знадобиться реалістична стратегія розвитку, зазначив Антон Сергєєв.
Таланти є, але дефіцит підтримки
Наша країна багата талантами, але страждає від дефіциту можливостей їх самореалізації на внутрішньому ринку. На думку віце-президента компанії HighCastle Capital Уляни Штібель, в порівнянні з країнами ЄС в Україні немає привабливих умов для розвитку фінтех-стартапів.
У країнах Євросоюзу немає проблем з інвестиціями і фінансуванням в перспективні стартап-проекти. Наприклад в Польщі створено дуже привабливі умови для реалізації фінтех-програм, в тому числі і фінансова підтримка на реалізацію проектів.
Керівник напрямку Фінтех Любов Слободенюк зазначає, що українські стартапи стикаються з гострою нестачею зовнішнього фінансування. Доки в нашій країні не буде створений сприятлива екосистема для розвитку фінтех-сектора, проекти будуть розвиватися за рахунок власних капіталів або партнерських інвестицій.
«В Україні зараз немає жодного венчурного фонду, який спеціалізується на фінансуванні фінтех-проектів. Тому одним із важливих завдань регулятора ринку є створення умов для залучення венчурних інвестицій в галузь», – говорить вона.
CEO SDK.finance Олексій Малишев зазначає, що фінтех є досить капіталомістким бізнесом, тому горизонт планування і терміни окупності проекту в більшості випадків будуть довгими.
На його думку окупити інвестиції в стартап реально протягом 5-7 років. Для успішної реалізації проекту потрібна підтримка інвестора. В Україні з цим виникають складності, бракує «довгих» інвестицій, звідси короткий горизонт планування стратегій.
В результаті багато українських стартапів змушені шукати фінансування і реалізовувати свій проект в інших країнах.
 
Найпотужніші акселератори з розвитку фінтех-стартапів у світі розташовані в Нью-Йорку, Лондоні і Сінгапурі.
Останнім часом привабливе середовище для стартап-проектів створюється в Польщі. Так, щомісяця в Варшаві збираються представники фінансових компаній, банків, брокерів, щоб подивитися нові ідеї і можливості в фінтех-секторі. Всі перспективні ідеї стартапів знаходять організаційну і фінансову підтримку.
В Україні, навпаки, дуже складно знайти фінансування на фінтех-проекти. Тому для стартапу важливо залучити в проект фінансового партнера, який дасть можливість реалізувати проект. Як один з варіантів партнерства може стати співпраця з банком.
  
При цьому необхідно зосередитися не тільки на реалізації технічної сторони стартап-проекту, але і зробити його привабливим для інвесторів, розвивати культуру залучення коштів у проект, вважає Уляна Штібель. Стартап потрібно презентувати таким чином, щоб переконати інвестора в привабливості та прибутковості проекту.
Сергій Савенко
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас