Артем Ковбель: нафта vs електрика. Як електрокари змінять нафтовий ринок? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Артем Ковбель: нафта vs електрика. Як електрокари змінять нафтовий ринок?

Енергетика
2191
Експертів у даному питанні умовно можна розділити на дві групи: «оптимісти» і «песимісти».
Перші впевнені, що вже через десять років почнеться епоха електрокарів, а ціни на нафту впадуть мало не до $10 за барель.
На думку інших, поява електрокарів взагалі не вплине на нафтовий ринок, як мінімум, найближчі років 50. Де ж істина? Швидше за все там, де найчастіше виявляється, – десь посередині.
Прогнози різняться
Концерн «Volkswagen Group» до 2025 року планує розширити частку електричних авто в своїх продажах до 25%, а «Renault-Nissan-Mitsubishi» – до 30% до 2022-го. Про такі наміри заявила і японська «Toyota».
Якщо ці три гіганти виконають план, то ринок через 10 років буквально завалить електрокарами. Причому ще й доступними за ціною, якщо вірити торішнім дослідженням Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
Його автори пояснюють здешевлення автомобілів з електричним двигуном падінням цін на зарядні батареї.
У 2016 році їх вартість знизилася на 35% і, на думку аналітиків, продовжить знижуватися далі. За прогнозом авторів BNEF, ціна електричних авто зрівняється з вартістю звичайних вже через шість років.
Водночас ОПЕК (Організація країн-експортерів нафти) наводить зовсім інші цифри. За її підрахунками, частка продажів електромобілів до 2040 року складе лише 1% всієї світової економіки. З цим згоден і головний виконавчий директор великої північноамериканської нафтової компанії ConocoPhillips Райян Ленс. Він вважає, що електромобілі значно не впливатимуть на економіку в найближчі 50 років.
Звісно, небажання нафтовиків вірити в швидкий прихід ери екологічного транспорту можна зрозуміти: для них її наступ означає захід бізнесу. З іншого боку, вони не так уже неправі в своїй оцінці.
Нова енергія – нові виклики
Перехід на новий вид транспорту – завдання саме по собі складне і дуже масштабне. Воно вимагає змін у звичній інфраструктурі, а в якомусь сенсі – і змін у світогляді громадян.
Люди повинні звикнути їздити по-новому. У країнах Заходу з цим легше – там тема екологічного транспорту розвивається давно, та й електрокари на дорогах вже не рідкість. Цьому значною мірою сприяють місцеві уряди. У переході на електрокари вони бачать хороший спосіб боротьби із забрудненням навколишнього середовища, тому активно стимулюють до відповідних покупок своїх громадян, видаючи їм гранти і знижуючи податки.
Але ми говоримо про держави, які активно розвиваються. Інакше справи йдуть в менш розвинених країнах Африки, Південно-Східної Азії. У більшості з них практично відсутні умови для використання електротранспорту як на законодавчому рівні, так і рівні інфраструктури.
Через це, а також через здешевлення цін на нафту попит на автомобілі з бензиновим двигуном в таких країнах, навпаки, зростатиме. Це вже підтвердило нещодавнє дослідження Міжнародного енергетичного агентства.
Крім того, перехід на новий вид транспорту, що логічно, потребуватиме багато електроенергії. Зараз, крім атома, для цих цілей використовується вугілля, нафта і мазут.
Найдешевше з них – це вугілля, але якщо припустити, що електрокари заполонили ринок і нафта через це впала в ціні, то автоматично саме вона стає найбільш вигідною сировиною для виробництва електрики.
Врешті, є проблема з електричними батареями. По-перше, їх виробництво ще недосконале. В майбутньому нам обіцяють створення надлегких акумуляторів на основі графену і максенів, здатних довго тримати заряд. Але коли саме вони з’являться, невідомо.
Поки доводиться задовольнятися більш громіздкими аналогами, які суттєво збільшують масу автомобіля і не здатні без підзарядки підтримувати працездатність двигуна довше декількох годин.
По-друге, є проблема з утилізацією непридатних батарей. Просто викинути їх не можна, оскільки вони містять в собі токсичні речовини. Необхідна продумана і безпечна система переробки таких акумуляторів, але ось її якраз-таки ще не придумали. Хоча вчені активно працюють у цьому напрямку.
Тож чи «обвалиться» ринок нафти?
Поки на це питання складно дати чітку відповідь. З одного боку, швидкий розквіт епохи електрокарів очікують у багатьох розвинених країнах світу і вже готуються до цього. І він однозначно настане.
Але навряд чи нові автомобілі заполонять ринок швидко і відразу. Швидше за все це буде поступовий перехід. А значить, і потреба в нафті не зникне відразу.
Мабуть, найбільша небезпека ситуації криється в тому, що уряди багатьох країн форсують перехід на нові види транспорту.
У США, Європі посилюються закони, в першу чергу, пов’язані з охороною навколишнього середовища, що змушує автовиробників збільшувати частку електрокарів у своїх продажах незважаючи на те, що сама технологія ще не «об’їжджена» до кінця. Про це, зокрема, неодноразово висловлювався глава компанії Toyota Такеші Учиямада.
На його думку, необхідні ще щонайменше два-три технічні прориви, щоб електрокари змогли за своїми можливостями повністю зрівнятися з традиційними автомобілями.
Бізнесу не варто розслаблятися
Нехай з ринком електромобілів не все так просто, він все ж буде продовжувати розвиватися, надаючи помітний вплив на інші сфери економіки. Наприклад, на ринок кольорових металів. Останні істотно зростуть в ціні, адже їх (а точніше, нікель, кобальт і мідь) активно використовують у виробництві акумуляторів для електрокарів.
Не варто забувати, що в багатьох країнах покупцям надаються особливі знижки на купівлю електрокарів. Незабаром вони можуть з’явитися і в Україні, відповідний законопроект вже зареєстрований у Верховній Раді.
Знову ж, екотранспорт – це тренд. Він привертає увагу споживача вже тим хоча б, що гарантує безпеку для навколишнього середовища. Тому дуже вигідно зараз розвивати послуги, пов’язані з електрокарами. Наприклад, в Україні вже з’явилися «зелені» служби таксі. Клієнтів вони розвозять виключно в автомобілях з електродвигуном.
Також доволі актуальним є створення елеткрозаправок: їх в Україні мало і не вистачає навіть для того незначного числа електрокарів, яке вже їздить вітчизняними дорогами. Компаній, які розробляють зарядні станції для електрокарів, у нас теж поки мало. Іншими словами, ніша вільна, є сенс за неї поборотися, враховуючи її майбутній потенціал.
Артем Ковбель, партнер Kreston GCG
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас