Вписатися в поворот: як мільярдери заробляють на «Формулі-1» — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Вписатися в поворот: як мільярдери заробляють на «Формулі-1»

Світ
364
Історія «Формули-1» почалася в 1950 році. Перемогу на першому чемпіонаті світу з автогонок здобув Джузеппе Фаріна на італійському боліді Alfa Romeo. Через півстоліття суперкари італійських виробників залишаються одними з найшвидших, а їхні гоночні команди, такі як Ferrari, продовжують демонструвати високі результати на трасі.
Але команди борються на тільки за місце на п’єдесталі, але і за рекламодавців: з підписання першого контракту Lotus з Imperial Tobacco в 1968 році почалася ера спонсорства в «Формулі-1», а в 2016 році сумарні доходи команд від спонсорів склали близько £550 млн. CEO команди Lotus, що виступала на чемпіонаті в 2012-2015 роках, Меттью Картер в інтерв’ю BBC розповів, що один тільки банер на задньому крилі боліда може коштувати $25 млн за сезон.
Своїм створенням бізнес-імперія «Формули-1» зобов’язана мільярдерові Берні Екклстоуну (№693 в глобальному рейтингу Forbes, статки $2,9 млрд). Він почав свій шлях до керівництва чемпіонатом в 1949 році з участі в гонках, згодом став власником команди Connaught, а в 1979 році, будучи президентом асоціації конструкторів «Формули-1», вперше продав телевізійні права чемпіонату. Екклстоун був керівником Delta Topco, яка крім Formula One Management (FOM), Formula One Licensing (FOL) і ще декількох десятків фірм контролювала компанію Formula One Administration (FOA), що має права на отримання будь-якого комерційного доходу від чемпіонату до 2110 року.
З 2006 року гонками керував інвестиційний фонд CVC Capital Partners, але торік «Форумула-1» змінила власників. Новим господарем гоночної серії стала компанія Liberty Media, що належить телемагнатуі Джону Мелоуну (№174 в глобальному рейтингу Forbes, статки $7,7 млрд). Вартість франшизи оцінювалася в $8 млрд, але, з урахуванням $3,6 млрд боргу, сама покупка обійшлася Мелоуну в $4,4 млрд. Операція була закрита 24 січня 2017 року. У зв’язку зі зміною власника Екклстоун продав 5,3% акцій Delta Topco, що залишилися у нього на той момент, і 23 січня 2017 року його було відправлено у відставку з поста президента FOM і FOA, таким чином, він перестав бути керівником чемпіонату. Зараз Liberty Media має одноосібний контроль над «Формулою-1», дохід якої за підсумками 2016 року склав $1,8 млрд.
У рейтингу Forbes можна знайти не тільки президентів «Формули-1», а й власників команд чемпіонату. Відразу дві з них – Red Bull Racing і Toro Rosso – належать засновнику Red Bull GmbH австрійському мільярдеру Дітріху Матешицу (№86 в глобальному рейтингу Forbes, статки $13,4 млрд). Red Bull Racing була заснована в 2005 році на основі придбаної Матешицем у компанії Ford команди Jaguar Racing. Jaguar Racing був проданий за символічну ціну в $1 в обмін на зобов’язання інвестувати в команду не менше $400 млн в наступні три сезони. На відміну від Red Bull Racing, що позиціонується як флагман Red Bull в чемпіонаті, Toro Rosso є майданчиком для молодих пілотів – практично всі гонщики Toro Rosso були учасниками програми з підтримки початківців гонщиків Red Bull Junior Team. За Toro Rosso виступає і єдиний російський пілот «Формули-1» Данило Квят, в 2016 році заробив близько $850 000. Сумарний бюджет двох команд в 2016 році склав £315 млн. Доходи Red Bull Racing за 2016 рік склали £220 млн, а Toro Rosso за той же період змогла заробити лише £100 млн.
Індійський промисловець Віджай Маллья (статки $750 млн) з 2008 року володіє командою Force India, яку він придбав у виробника спортивних автомобілів Spyker за $123 млн. Команда ніколи не позиціонувалася як лідер чемпіонату, її кращим результатом було 7 місце Серхіо Переса і 4 місце в кубку конструкторів в 2016 році. На відміну від попереднього власника, Маллья зміг вивести команду на беззбитковий рівень, утримуючи бюджет і доходи команди в розмірі £90 млн на 2016 рік, £50 млн з яких були отримані Force India від FOM.
Серед володарів багатомільйонних статків зустрічаються і пілоти «королівських перегонів». Найвідоміший гонщик Формули-1 Міхаель Шумахер на момент закінчення своєї кар’єри в 2012 році заробив $800 млн. Семиразовий чемпіон «Формули-1» багато в чому зобов’язаний своїм капіталом команді Ferrari, стабільно пропонує своїм пілотам одні з найвищих зарплат в чемпіонаті. Разом з Ferrari Шумахер завоював 5 чемпіонських титулів, включаючи перемогу на Гран-прі Японії в 2000 році, що стала для команди першою за 21 рік.
Одному з наймолодших пілотів «Формули-1» Ленсу Строллу також пощастило зі спонсором – ним став батько гонщика, канадський інвестор Лоренс Стролл (№782 в глобальному рейтингу Forbes), чий капітал оцінюється Forbes в $2,6 млрд. Ленс став другим пілотом команди Williams Martini Racing, до цього він виступав в академії розвитку Ferrari. Однак, «Формула-1» не робить поблажок для дітей мільярдерів: дебют 19-річного гонщика на Гран-прі Австралії 2017 був затьмарений тим, що вже на третьому тренуванні Стролл розбив машину і отримав штраф з втратою п’яти місць на старті.
Незважаючи на високі рекламні доходи і зарплати гонщиків, Формула-1 є дуже дорогим видом спорту: сумарний бюджет команд за підсумками 2016 року оцінюють британським виданням Autosport в £1,72 млрд. Реклама приносить лише половину необхідних коштів, тоді як іншу частину заповнюють відрахування «Формули-1» (Formula One Management) і підтримка власників команди. Наприклад, команда Mercedes, що стала чемпіоном в 2016 році, мала бюджет £265 млн, £82 млн з яких надійшли від спонсорів, £133 млн у вигляді бонусу від FOM, а £50 млн безпосередньо від Daimler.
Дозволити собі утримання команди можуть не всі, і Міжнародна федерація автоспорту (FIA), яка займається організацією чемпіонату і традиційно володіє 1% акцій «Формули-1», постійно шукає способи збільшити число команд і тим самим підвищити видовищність гонок. У 2009 році президент FIA Макс Мослі хотів встановити максимальний розмір бюджету в £40 млн. Однак, 8 з 10 команд відразу ж заявили, що в такому випадку готові будуть створити свій чемпіонат з аналогічним технічним регламентом, але вільний від впливу FIA, – адже £40 це всього лише 38% річних витрат Ferrari на двигун.
Дмитро Назаров
За матеріалами:
Forbes
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас