Коли українці отримають дешевий газ


Коли українці отримають дешевий газ

Ось уже два тижні уряд інформує населення про розв’язання незабаром проблеми встановлення справедливої ​​і ринкової ціни на газ. Нещодавно прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що Кабмін проводить верифікацію формули ціни на газ для населення.

«Ми вважаємо, що ціна на газ повинна формуватися відповідно до ринку газу і відповідно до формули, найголовніше, щоб ця формула була справедливою», – сказав він.

Раніше прем’єр також анонсував швидке розв’язання проблеми демонополізації газорозподілу. За його словами, розробка юридичного рішення в сфері утримання та користування газорозподільними мережами виходить на фінальний етап.

Нагадаємо, згідно з «Енергетичною стратегією України до 2035 року», затвердженою у вересні розпорядженням Кабінету Міністрів, передбачається, що за рахунок зростання внутрішнього видобутку Україна зможе не тільки покривати свої потреби в газі, а й почати його експорт за кордон. ПАТ «Укргазвидобування» в 2018 році планує збільшити буріння в 1,9 рази (на 227 тис. м) в порівнянні з очікуваним обсягом в поточному році – до 484 тис. м. Про що повідомив перший заступник голови правління – виконавчий директор компанії Олександр Романюк.

Тим часом експертне співтовариство і учасники ринку зазначають, що зниження ціни на газ залежить, перш за все, від двох чинників: збільшення видобутку дешевшого вітчизняного газу і демонополізації поставок. Зниження цін можливе, якщо різні постачальники блакитного палива будуть боротися за споживача.

Ринкове ціноутворення

Кінцева ціна газу для населення встановлюється відповідно до постанови КМУ №187 від 22 березня 2017 року і з 1 квітня вона становить 6957,90 грн. за 1000 кубометрів.

У цій ціні закладені:

  • Вартість газу (70%);
  • Торгова націнка НАК «Нафтогаз України» (1,9%);
  • Торгова націнка постачальників газу для населення (не більше 2,5%), плюс плата за розподіл і транспортування (10%), ПДВ.

У разі зростання більш ніж на 10% ціни імпортного паритету (визначається спеціальною формулою в п. 13 постанови), вартість на період з 1 жовтня 2017 по 1 квітня 2018 р. буде збільшена до паритетної.

Однак, як зазначає в своєму спеціальному дослідженні незалежний аналітичний центр Офісу ефективного регулювання (BRDO), в 2013-2016 роках кінцева вартість газу для населення зросла в 4 рази, що лише знизило споживання енергоресурсу, але ніяк не вплинуло на стан ринку в цілому.

Крім того, розрахунок ціни газу на рівні цінового паритету передбачає нарахування транспортних витрат від кордону на весь обсяг газу (включаючи газ місцевого видобутку) і не враховує ціни, що склалися на нерегульованому сегменті ринку.

Як зазначає представник Асоціації газового ринку України Олексій Овдієнко, в результаті відбувається розбалансування ринку і відмова споживачів від газу на користь альтернативних джерел енергії.

За словами радника президента ВГО «Союз учасників лібералізації газового ринку» Олега Бакуліна, падіння споживання газу серйозно позначається на показниках компаній-незалежних постачальників.

Експерти кажуть, що ринкові ціни на блакитне паливо повинні бути встановлені для всіх категорій споживачів. А в разі рішення продовжити держрегулювання цін для пільгових категорій (населення, релігійні організації, ТКЕ), визначати вартість газу слід як середньозважену величину між імпортним і вітчизняним продуктом. З подальшим впровадженням системи адресного субсидування і монетизації субсидій і пільг. За попередніми оцінками учасників ринку, на ці цілі знадобиться 120-150 млрд грн. на рік.

Демонополізація ринку

За словами керівника сектора «Енергетика» BRDO Олексія Оржеля, втрати в українських розподільних газових мережах в 4 рази вищі, ніж в країнах ЄС. Приблизно 53% ресурсу продається в неконкурентних умовах.

«За нашими оцінками, держрегулювання роздрібного ринку природного газу в 87% випадків не досягає своїх цілей, а близько 28% регуляторних нормативно-правових актів або незаконні, або неактуальні», – розповів Оржель.

Наприклад, методика, згідно з якою громадянам нараховують збільшену витрату газу при відключенні гарячої води або опалення.

«Тобто, якщо ви навіть не користуєтеся газом для підігріву води або обігріву приміщень, вам все одно нарахують більше споживання. Якщо у вас немає газового лічильника і відключили гарячу воду в квартирі – вартість послуг поставки газу автоматично збільшується в 1,5 рази», – зазначають в BRDO.

До незаконних документів експерти відносять і згадану раніше постанову КМУ №187. На їхню думку, вона спотворює ціни на ринку газу. Адже цим документом продовжили обов’язок НАК «Нафтогаз» поставляти газ за спеціальною ціною для побутових споживачів, релігійних організацій і теплокомуненерго (ТКЕ), яка в 2013-2017 роках була на 26-73% нижчою, ніж ціна для промислових споживачів.

Що, за словами глави BRDO Олексія Гончарука, фактично блокує створення конкурентного ринку газу, позбавляє населення можливості вибирати постачальника послуг і закріплює монополію облгазів.

За словами Олега Бакуліна, тільки троє побутових споживачів у Києві зуміли вирватися з лап монополістів. Вони проскочили в перехідний період, коли з липня 2015 року за законом одна компанія вже не могла одночасно розподіляти і поставляти паливо споживачам. «Київгаз» тоді розділили на дві компанії: розподіляє «Київгаз» і її дочку «КиївГазЕнерджі», яка взяла на себе клопоти по розрахунках з киянами.

«Ось тоді вони й уклали договори на поставку з іншим постачальником. А тепер зробити це дуже важко. Згідно з рішенням НКРЕКП, споживач має право відмовитися від послуг монополіста. Але, як показав досвід одного споживача в Київській області, місцевий облгаз нарахував неіснуючий борг і відмовляється задовольнити заяву про розрив договірних відносин», – розповів Бакулін.

Скасування ліцензій

Тим часом, як зазначають експерти, закон «Про ринок природного газу» передбачає, що вже в 2017 році мав бути повністю вільний для конкуренції.

На жаль, навіть існуючі механізми з адміністративного встановлення ціни на газ із політичних причин не працюють. Про що недавно повідомив глава правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв. За його словами, необхідно прибрати механізм, при якому хтось бере на себе відповідальність за визначення ціни на газ.

За нормами постанови КМУ №187, Міненерговугілля вже до 1 липня 2017 року мало оприлюднити відповідну ціну поставок газу для населення і ТКЕ на період з 1 жовтня 2017 по 1 квітня 2018 року (так звані поставки за спецзобов’язаннями), проте незважаючи на численні звернення, міністерство досі не виконало вимогу постанови.

Експерти вважають, що на користь ринку піде також скасування ліцензування діяльності газорозподільних компаній. І впровадження принципу повідомлення про готовність здійснювати госпдіяльність.

«Ліцензія як інструмент регулювання природної монополії не тільки не діє (оскільки позбавлення ліцензії не означає припинення діяльності), а й шкідлива, тому що призводить до наявності нерегульованих дрібних монополій, у яких немає ліцензій», – запевнив Олексій Оржель.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua