Через Ryanair Україна залишиться без пілотів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Через Ryanair Україна залишиться без пілотів

Фондовий ринок
4015
16 вересня 2017 року один з найбільших світових лоукостерів – авіакомпанія Ryanair приголомшила весь світ. Ірландці заявили, що протягом 6 тижнів скасують близько 2000 рейсів, щоб дати своїм пілотам можливість відпочити, а заодно підтягнути пунктуальність виконання рейсів.
Щоправда, експерти відразу засумнівалися у щирості перевізника і висловили іншу гіпотезу: у компанії просто немає пілотів, щоб забезпечити виконання всіх рейсів. Британські ЗМІ відразу ж зуміли опосередковано її підтвердити. Амбітна авіакомпанія Norwegian зізналася, що тільки в 2017 році перекупила у Ryanair 140 пілотів. Факт дефіциту льотчиків підтвердили і самі працівники ірландського лоукостера.
Тим часом, дефіцит кваліфікованих кадрів Ryanair — тільки вершина айсберга. Нестача пілотів — загальносвітова проблема. Найбільші авіакомпанії планети воюють одна з одною, переманюючи льотчиків. А деякі держави навіть встановлюють штучні бюрократичні перепони, щоб не допустити відтік льотчиків з країни.
Редакція спробувала розібратися, як глобальні проблеми позначаться на вітчизняному ринку авіаперевезень і чи зможуть українські пілоти заробити на проблемах Ryanair.
Пілоти потрібні всім
Світова індустрія пасажирських авіаперевезень стрімко зростає. За прогнозами Міжнародної асоціації повітряного транспорту IATA, в 2035 році авіакомпанії перевезуть 7,2 млрд пасажирів. Це вдвічі більше, ніж в 2016-му. А світовий авіапарк у нинішньому році поповниться 1,8 тис. нових бортів і досягне позначки 28,65 тис.
Не дивно, що вже сьогодні у світі спостерігається колосальний дефіцит кваліфікованих пілотів. Досвідчені льотчики нарозхват. І авіакомпанії вже готові брати в штат практично всіх, у кого на руках є сертифікат пілота, доучувати його і відправляти в небо. Але тільки не лоукостери.
«Модель лоукостерів така, що вони не можуть собі дозволити вкладати в програми підготовки пілотів, їх навчання. Їм потрібні готові пілоти з досвідом і нальотом», — зазначив у розмові голова всеукраїнської профспілки пілотів Олексій Полянський.
Його слова підтверджує і експерт громадської кампанії «Європатруль» В’ячеслав Коновалов. Втім, додає він, саме кадрові проблеми Ryanair можуть сколихнути авіаційний ринок.
«Упевнений, що Майкл О’Лірі придумає якийсь нетривіальний вихід із ситуації. Так, щоб ще й отримати піар-вихлоп. Наприклад, він може створити на базі лоукостера Ryanair центр підготовки пілотів. Такого в світі ще ніхто не робив. Не виключено, що в майбутньому компанія ще й заробити на цьому зможе», — припустив він.
Боротьба загострюється
Тим часом, інвестиції в центр підготовки пілотів зможуть допомогти компанії не відразу. По-перше, піде чимало часу на його створення, по-друге, щоб заповнити вільні вакансії молодими фахівцями знадобляться місяці.
Поки ж Ryanair доведеться шукати пілотів на відкритому ринку. А тут, кажуть експерти, поле для творчості обмежене. Льотчиків цікавлять комфортні умови праці, включаючи графік польотів та проживання, зарплата і можливість кар’єрного зростання.
І якщо з останнім у Ryanair все чудово — не у всякій авіакомпанії пілот може швидко налітати необхідні для підвищення години — то з рештою все набагато гірше. Пілоти скаржаться на переробіток і незадоволені заробітком.
«Пілоти добре обізнані про кадровий дефіцит в індустрії. І користуються цим знанням. Згадайте хоча б недавній страйк пілотів AirBerlin», — зауважив Коновалов.
І підкреслив, що ринок пілотів майже не має меж. Льотчики мігрують між перевізниками та країнами постійно. Змушуючи останніх вигадувати все нові і нові хитрощі для утримання кадрів. Особливо сильно у зв’язку з цим страждають українські та російські компанії, які просто не можуть забезпечити своїм екіпажам зарплати рівня арабських і китайських авіаторів. Останні сьогодні є основними покупцями робочої сили в індустрії.
Приміром, російський Аерофлот вже кілька років намагається побороти проблему відтоку кадрів в бік китайських конкурентів. У компанії зізнаються, що льотчики юрбою біжать на вдвічі і втричі більші зарплати. Щоб утримати їх, перевізник намагався запустити програму «приведи друга», виплачуючи по $3,5 тис. своїм пілотам за кожного льотчика, якого вони змогли привести в компанію.
Зараз Аерофлот пропонує новачкам або пілотам, які повертаються в компанію через три роки після звільнення, премії до $11,2 тис. А пілотів, які залишили компанію в останні три роки, взагалі відмовляються брати на роботу.
Однак і ці заходи, схоже, виявилися малоефективними. Оскільки Росавіація пішла на безпрецедентний крок, встановивши для авиаемігрантів нездоланний бюрократичний заслін. Організація відмовилася верифікувати ліцензії російських пілотів транспортної авіації (ATPL), без чого ті не можуть працевлаштуватися в іноземну авіакомпанію.
Араби скуповують українців
Експерти зізнаються, агресивніше за інших «хедхантять» представники арабських і китайських авіакомпаній. Вони буквально пилососять пілотів з ринків пострадянського простору, заманюючи їх неймовірними зарплатами.
Як повідомив нам експерт авіаційної галузі, в Києві із завидною регулярністю відбуваються ярмарки вакансій арабських і китайських компаній. Вони орендують розкішні зали в дорогих готелях, через рекрутингові агентства запрошують наших пілотів і проводять серед них кастинг. Кращим кадрам пропонують зарплати світового рівня і комфортні умови.
Найбільші американські авіакомпанії платять своїм командирам до $30-33 тис. на місяць (American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines). Лише трохи відстають від них китайці і європейці — близько $25 тис. (China Southern, Chengdu Airlines, Lufthansa). Змагатися з такими пропозиціями українські компанії не можуть.
У профспілці пілотів відмовилися говорити про рівень доходів українських пілотів. І запропонували звернутися до даних Держстату, попередивши, що в усереднену цифру входять не тільки зарплата пілотів, але і ставки інших членів екіпажу.
Згідно з даними статвідомства, авіація займає в рейтингу найбільш високооплачуваних галузей країни перше місце. Тут на кожного працівника у червні 2017 року припадало в середньому 30,8 тис. грн. За даними порталу trud.com, зарплата пілота в лютому-квітні становила близько 65-67 тис. грн. Щоправда, без зазначення кваліфікації льотчика. За інформацією самих пілотів, українські “далекомагістральники” залежно від нальоту отримують до $5 тис. на місяць.
Очевидно, що конкурувати з китайськими та європейськими колегами вітчизняні авіакомпанії не можуть. Тому утримують їх іншими способами.
«У наших авіакомпаній дуже хороші умови з навчання і підготовки пілотів. З молодими фахівцями підписують контракти, за якими вони гарантують компанії пропрацювати певний строк. А перевізник бере на себе зобов’язання з підготовки пілота», – пояснює Полянський.
До Ryanair не підуть
При цьому експерти не вірять, що проблеми Ryanair можуть залишити українську авіацію без пілотів. Вже хоча б тому, що навряд чи ірландський лоукостер зможе запропонувати їм дійсно високу зарплату. Адже вся модель компанії побудована на максимальній економії. І навіть масові звільнення не зможуть кардинально вплинути на стратегію перевізника.
«Єдине, чим може бути цікавий Ryanair українським пілотам — це наліт. З їхньою оборотністю у 25-40 хвилин дорости до КВС вийде швидше, ніж деінде», — пояснив Коновалов.
А ось китайські і арабські авіакомпанії наших пілотів люблять і цінують. І хоча, за визнанням експертів, українська льотна школа дещо ослабла в останні пару десятків років, вона все ще високо котирується у світі.
При цьому фахівці не сумніваються: нинішні кадрові труднощі Ryanair – лише невелика частина глобальної проблеми. Ситуація з дефіцитом пілотів у світі з кожним роком буде тільки збільшуватися. І авіакомпаніям доведеться пройти ще не одну кадрову війну. Одна з одною і зі своїми пілотами.
Як перевізники почнуть вирішувати труднощі, що виникли, – передбачити складно. Приміром, бос Ryanair Майкл О’Лірі вже заявляв, що керувати літаком цілком міг би і один пілот. Все одно більшу частину польоту бортом управляє автопілот. Лунали й пропозиції керувати літаками з землі. Але поки що всі вони залишаються фантастичними ідеями, боротися за пілотів компаніям доведеться грошима. Причому так, щоб це не відбилося на ціні квитка для пасажира.
Юрій Павлов
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас