Передаємо за проїзд. Чи можна в українському транспорті обійтися без готівки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Передаємо за проїзд. Чи можна в українському транспорті обійтися без готівки

Казна та Політика
2124
Платіжні технології довго обходили стороною комунальний транспорт і сферу сімейного дозвілля. Сьогодні людині з банківською карткою в столиці вже не доведеться ходити пішки і навіть вдасться потрапити на популярний фестиваль або в зоопарк. Передові облцентри не поступаються Києву в інноваціях, а в чомусь навіть випереджають. Однак більш широкому поширенню платіжних технологій в муніципальній сфері все ще заважає інертність місцевої влади і державних структур.
Сплатити проїзд у комунальному транспорті безконтактною банківською карткою з 5 вересня можна в Житомирі. Нововведення презентували напередодні дня міста. До мерії під’їхав тролейбус, де міський голова спільно з представниками партнерів проекту Приватбанку та компанії Visa продемонстрували, як в салоні можна розплатитися за допомогою стаціонарного терміналу для прийому безконтактних платежів. За фактом оплати термінал видає пасажиру чек, на якому вказаний маршрут, час і вартість проїзду. Саме його доведеться показувати, якщо в тролейбус завітає контролер.
В мерії Житомира обіцяють оснастити такими безконтактними терміналами всі 110 тролейбусів, які курсують у місті. Як стверджує керівник групи інноваційних рішень СНД і Південно-Східної Європи Visa Євген Лісняк, Житомир став першим містом в Україні та увійшов в число перших у Європі, де можна оплатити проїзд безконтактною карткою Visa всіх банків світу у всьому комунальному наземному громадському транспорті безпосередньо на борту. Поки в житомирських тролейбусах встановлюють термінали, журналісти з’ясували, як в Україні впроваджують безготівкову оплату в міській інфраструктурі.
Куди довезуть без готівки
Все почалося з київського метро. У 2015 році Mastercard спільно з Ощадбанком, який виступив у ролі еквайєра (банку, що обслуговує прийом платіжних карток), запустили безконтактну оплату в Київському метрополітені. Спочатку розплатитися пластиком безпосередньо на спеціально обладнаному турнікеті могли лише власники безконтактних карток Mastercard будь-якого банку світу. Потім розробники відкрили доступ до розрахунків на турнікеті метрополітену для власників карток інших платіжних систем: в 2016 році для української національної системи ПРОСТІР, у 2017-му — для Visa.
Житомир став першим містом в Україні, де можна оплатити проїзд безконтактною карткою Visa всіх банків світу у всьому комунальному наземному громадському транспорті
За інформацією генерального директора компанії Mastercasrd в Україні, Молдові, Грузії і країнах Центральної Азії Віри Платонової, за час, що минув з моменту старту проекту, пасажири Київського метрополітену розрахувалися безконтактно понад 11 млн разів (понад 40 тис. поїздок щодня). Як зазначає співрозмовниця видання, це рішення розвиває туристичний потенціал країни: за час роботи технології туристи з 55 країн світу вже встигли розплатитися своїми картками в київській підземці.
Після успішного старту в метрополітені компанія Mastercard запустила безконтактні платежі банківської карткою і в наземному транспорті Києва: на фунікулері і у швидкісному трамваї на Борщагівській і Троєщинській лініях. Оплата, як і в метрополітені, здійснюється на турнікеті при вході на станцію. Однак картки конкуруючої платіжної системи Visa там поки що не працюють.
В тому, що в деяких місцях до оплати приймаються картки тільки однієї з платіжних систем, не варто вбачати прояви жорсткої конкуренції. “Транспортні системи оплати вимагають більш складних налаштувань — організації миттєвої оплати, ведення специфічного обліку продажу проїзних документів і т. д. Тому в перші місяці впровадження для перевірки роботи системи здійснюється пілотна експлуатація, під час якої зручно використовувати картки партнерської платіжної системи”, — пояснює заступник директора департаменту електронної комерції та платіжних коштів Ощадбанку Наталя Войтович. За її словами, після закінчення всіх робіт проект завжди масштабується, як це вже сталося в Київському метрополітені. Тобто відкривається можливість розрахунків будь-якими безконтактними картками.
Visa, як вже згадувалося, перший свій транспортний проект в Україні запустила у вересні 2017 року в Житомирі. Як і у випадку з проектом Mastercard в столичному метрополітені, тут так само планують з часом відкрити можливості для оплати безконтактними картками конкурентів. “Всі наші проекти ми будемо пілотувати протягом короткого періоду тільки на картках Visa, а за підсумками пілотних проектів не станемо штучно перешкоджати підключенню інших платіжних систем”, — говорить Євген Лісняк. Як зазначає співрозмовник видання, незважаючи на те, що такі рішення розробляються за рахунок компанії Visa, обладнання та програмне забезпечення передається у власність міських структур.
Альтернативне рішення оплати за проїзд за допомогою QR-коду розробили в Приватбанку. Щоб скористатися сервісом, клієнтам Приватбанку пропонується завантажити на смартфон мобільний додаток Privat24 і для оплати сканувати зображення на стікерах у міському транспорті. Зокрема, так можна оплатити проїзд у Дніпрі, Івано-Франківську, Львові, Чернігові, Черкасах та інших містах. Як повідомляють у Приватбанку, за допомогою технології QR вже відбувається близько 100 тис. оплат проїзду а місяць.
Крім транспорту
Розплачуватися в транспорті картками не тільки зручно, але й вигідно.
Рішення, про які йшла мова, можна використовувати не тільки в сфері транспорту. Адже платіжні термінали, здатні обслуговувати безконтактні картки, можна встановити в будь-яких місцях, де вимагається оплата на вході (виставки, театри, кінотеатри, фестивалі, зоопарки тощо). Можна реалізувати проекти для навчальних закладів, де картка об’єднує функціонал учнівського квитка, шкільного пропуску та безконтактного платіжного засобу.
Наприклад, навесні 2017 року можливість розплатитися безконтактною карткою на вході з’явилася у відвідувачів Київського зоопарку. Там обладнали турнікет, що приймає до оплати картки Mastercard. За його допомогою відвідувачі можуть вибрати тип квитка (дорослий або дитячий) та оплатити його, не відстоюючи значні черги перед касою. Крім цього, в 2017 році перші 300 учнів столичної гімназії “Введенської” вже отримали учнівські нового формату на основі безконтактної картки Mastercard.
Компанія Visa в 2017 році реалізувала пілотний проект безконтактної оплати входу через турнікет на популярні столичні фестивалі Ulichnaya Eda і “Білі Ночі”, які проходять на артзаводі “Платформа” в Києві. Банком-еквайєром, що обслуговує трансакції, виступив Ощадбанк. Розраховуватися картками можна не тільки за квитки на захід, але і на самому фестивалі. Якщо ще рік тому без готівки на фесті не було чого робити, то сьогодні майже в кожного резидента Ulichnaya Eda можна скористатися POS-терміналом для безготівкової оплати. І якщо на етапі старту проекту в квітні 2017-го підприємці встановили тільки 7 терміналів, то тепер приймають картки вже 95% точок. Таке швидке поширення технології свідчить про те, що учасники фестивалю на своєму досвіді переконалися: прийом карток до оплати збільшує виторг, суму чека і т. д. Найближчим часом Mastercard і Ощадбанк також планують забезпечити платіжними терміналами підприємців, які реалізують товари і послуги на території Національного комплексу “Експоцентр України” (ВДНГ).
Бонуси за безготівку
Розплачуватися в транспорті картками не тільки зручно, але й вигідно. Ті, хто хоче заощадити на проїзді у київському метро, можуть підключити MetroPass — рішення, що дає можливість розраховуватися картками Mastercard як проїзними або використовувати поїздки, сплачені наперед. Максимальну знижку 13% можна отримати, сплативши наперед 50 поїздок. Скористатися цим сервісом можна самостійно за допомогою платіжних терміналів на касах станцій. Щоб активувати термінал, потрібно натиснути зелену кнопку, піднести безконтактну картку і після того, як на екрані терміналу з’явиться інформація, вибрати необхідні опції.
Впровадження безконтактної оплати у сфері транспорту стимулює зростання попиту і пропозиції безконтактного пластику в українських банках.
Безконтактна оплата в транспорті також приносить додаткові бонуси у програмі лояльності Mastercard БІЛЬШЕ, до якої може підключитися власник картки Mastercard будь-якого українського банку. В рамках цієї програми 1 бал нараховується за кожний розрахунок карткою на суму від 50 грн та безконтактну оплату в громадському транспорті. Завдяки таким умовам ті, хто розраховується карткою в транспорті, набагато швидше накопичують бали, які можна обміняти на знижки або участь у розіграшах призів.
Як розповіла учасниця програми лояльності Mastercard БІЛЬШЕ, завдяки безконтактній оплаті в транспорті їй за півроку вдалося накопичити кілька сотень балів. За рахунок цього вона виграла сертифікат на 500 грн на квитки на концерти, кілька сертифікатів по 50 грн на покупки в супермаркеті, поповнила мобільний майже на 100 грн і ще кілька разів обмінювала бали на знижки в аптеках і магазинах.
У компанії Visa також планують маркетингові кампанії, які будуть стимулювати використання безконтактних карток. Зокрема, відвідувачі фестивалів Ulichnaya Eda, які сплатили вхід на захід карткою Visa payWave на турнікеті, вже можуть заощадити 50 грн (50%) на вхідному квитку.
В Приватбанку діють акції для клієнтів, що оплачують проїзд у транспорті за допомогою QR кодів: кожну другу поїздку за день пасажири отримують в подарунок, а діти і підлітки з карткою Юніор їздять безкоштовно.
Безконтактний бум
Впровадження безконтактної оплати у сфері транспорту стимулює зростання попиту і пропозиції безконтактного пластику в українських банках. Як розповів керівник напрямку “Платежі та перекази” Приватбанку Олексій Путятін, клієнти починають розбиратися в технологіях і замовляти картки тільки з NFC (модуль для бездротової передачі даних). Близько 70% мережі пос-терміналів Приватбанку дозволяють розраховуватися такими картками безконтактно, а нові термінали поставляються вже тільки з NFC.
Справді, за даними НБУ, за останні 1,5 року загальна кількість безконтактних платіжних карток в Україні збільшилася на 0,8 млн і у першому півріччі 2017 року склала майже 2,3 млн штук. “У міру поширення обладнання, яке дозволяє розраховуватися за проїзд у транспорті безконтактними картками, їх кількість буде і далі зростати”, — прогнозують в Нацбанку.
За даними НБУ, операції з такими картками зараз обслуговують 15 банків-еквайрів. Випускають безконтактний пластик 30 банків, серед яких 5 найбільших українських фінустанов — Райффайзен Банк Аваль, ПриватБанк, Ощадбанк, Укрексімбанк і Альфа-Банк. “Банком-еквайром багатьох наших рішень для громадського транспорту, паркінгу для приватного транспорту, міської сфери дозвілля став Ощадбанк, з Альфа-Банком України ми вже 5 років перетворюємо центральний майданчик міжнародного джазового фестивалю у Львові-Alfa Jazz Fest на територію без готівки. Спільно з ПриватБанком, який має найрозгалуженішу мережу прийому безконтактних платежів, ми реалізуємо рішення в паркоматах і вендингу, а також другий рік робимо міжнародний фестиваль “Джаз на Дніпрі” безготівковим”, — ділиться Віра Платонова. Нагадаємо, компанія Visa реалізує свій транспортний проект спільно з ПриватБанком.
Бар’єром для широкого впровадження розрахунків за проїзд в транспорті банківською карткою залишається обов’язкова фіскалізація
Як показує досвід, клієнти банків, які почали розплачуватися картками в транспорті, починають набагато частіше розраховуватися пластиком в торгових мережах та рідше використовують готівку. Вигода для банків і держави очевидна. “Готівкові операції — це величезні витрати, які приховані для звичайного обивателя, але є колосальними в масштабах країни”, — пояснює Олексій Путятін. На його думку, відмова від готівки в транспорті стане великою перемогою на шляху до безготівкової економіки. Заради такої мети банки зараз готові роздавати безконтактний пластик навіть безкоштовно.
Що далі
Учасники ринку планують масштабні плани щодо впровадження безконтактних платежів на транспорті і в сфері дозвілля. У компанії Visa розглядають транспорт як стратегічний напрямок. “Ми будемо і далі докладати зусиль і інвестувати в поширення безготівкових платежів в громадському транспорті, в тому числі і в маршрутках, якщо в цьому будуть зацікавлені перевізники”, — говорить Євген Лісняк. Покладаючись на досвід Великої Британії, яка найдалі просунулася у впровадженні таких технологій, співрозмовник видання впевнений, що безконтактні банківські картки можна успішно використовувати і в приміських автобусах, і в електричках.
У Приватбанку, за словами Олексія Путятіна, сконцентрувалися на власному проекті з безконтактними валідаторами в наземному транспорті і роблять коробкове рішення для міст. Перша стадія розробки вже завершена, стартували експерименти в Дніпрі та Львові. Там вже у вересні перші одиниці транспорту будуть з платіжним банківським обладнанням.
“Згідно з дослідженнями, 72% українських онлайн-користувачів хотіли б оплачувати товари і послуги смартфонами, і ми бачимо перспективу в розвитку NFC-рішень, які дозволять розраховуватися мобільними в безконтактній інфраструктурі міста”, — продовжує Віра Платонова з Mastercard. Також у планах компанії — представити рішення для розрахунків з QR-кодами в транспорті для власників карток будь-яких українських банків.
Не все так гладко
Якби поширення безготівкових платежів в міській інфраструктурі залежало тільки від платіжних систем і банків, що Україна просунулася в цьому напрямку значно далі. Адже, як пояснюють оператори ринку, останнє слово залишається за місцевою владою. Наприклад, Євген Лісняк з компанії Visa підкреслює, що в Житомирі транспортний проект реалізували завдяки особистій позиції мера міста, його профільних заступників і команді комунального підприємства з п’яти осіб.
Однак далеко не скрізь ініціативи операторів ринку знаходять відгук на місцях. “Ми вже 6 місяців просимо Київський метрополітен підключити нас до експерименту з QR-кодами на станції метро “Кловська”. Хочемо додати купівлю квитка в приват24. Але без результатів”, — засмучується Олексій Путятін з Приватбанку. Також співрозмовник видання наводить в приклад тендер Київпастрансу, який на встановлення автоматизованої системи оплати проїзду готовий витратити 460 млн грн. За словами Путятіна, ПриватБанк пропонував своє рішення, яке обійдеться платникам податків у багато разів дешевше, але тендер запитує іншу технологію.
Є перешкоди і у сфері регулювання. Як зазначає Віра Платонова, поки що бар’єром для широкого застосування відкритої моделі розрахунків за проїзд в транспорті банківською карткою залишається обов’язкова фіскалізація (процес передачі даних про продажі в податкову). “Важливим кроком став закон (№4121) про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті, який дав місцевій владі можливість вибирати формат документа, що підтверджує право на проїзд. Однак питання усунення обов’язкової фіскалізації платежів ще потребує вирішення”, — підсумовує співрозмовниця видання.
Марія Бабенко
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас