0.7 в тіні. Приватизація спиртзаводів наближається


0.7 в тіні. Приватизація спиртзаводів наближається

З точки зору уряду, приватизація спиртозаводів дасть можливість вирішити проблеми, що накопичилися в галузі, вивести роботу збиткових спиртзаводів на рівень прибутковості і вирішити проблему тіньового ринку спирту.

Окрім того, за прогнозами Мінагрополітики, від приватизації спиртзаводів планується поповнити бюджет на 5 млрд грн.

Давно назріло

Проблема реформування і роздержавлення спиртової галузі вже давно стоїть на порядку денному. Державна монополія на виробництво спирту, крім України, залишилася тільки в Білорусі.

Утримувати галузь в держвласності також немає необхідності, надприбуток від діяльності спиртзаводів держава може отримувати у вигляді податків. А вирішення виробничих проблем через приватизацію передати в приватні руки.

Приватизація дозволить знизити рівень корупції в спиртовій галузі і створити передумови для протидії розростанню тіньового ринку спирту, розмір якого, за оцінками Мінагрополітики, становить близько 47%.

По суті, спиртова галузь багато років перебуває в кризі з погіршенням прогнозів на перспективу. Зараз галузь налічує близько 60 підприємств, з яких офіційно працюють лише 15.

Тіньовий ринок спирту збільшився з 10 до 47%

Інші або простоюють, або працюють у тіні, виробляючи нелегальний спирт. І така ситуація зберігається протягом багатьох років.

На сьогоднішній момент рівень виробництва контрафактного спирту фактично зрівнявся з обсягом виробленого легального спирту в Україні. А найбільшу вигоду від ситуації, що склалася, отримують окремі чиновники і збагачують на нелегальному спирті бізнес-групи.

Як результат, за останні 10 років виробництво спирту знизилося з 32 до 11 млн декалітрів, експорт – з 12 до 1,1 млн декалітрів, або в 10 разів.

Тіньовий ринок спирту збільшився з 10 до 47%. За оцінками Українського союзу промисловців і підприємців втрати бюджету за цей час зросли з 700 млн до 8,5 млрд грн, або в 12 разів.

У серпні після перевірок податкової міліції, тільки на шести спиртзаводах було вилучено нелегального спирту вартістю понад 360 млн грн. А річні втрати держави від тіньового ринку спирту обчислюються мільярдами гривень.

Одним з наслідків збільшення нелегального виробництва спирту став стрімкий ривок кількості смертельних отруєнь, які зараз стали повторюватися із завидною регулярністю.

Що хочуть міняти?

На розгляд до парламенту подано новий законопроект про приватизацію, в якому будуть конкретизовані механізми продажу державної власності та порядок проведення аукціонів. Законопроект охоплює і великі державні підприємства, куди входить і Укрспирт.

Особливість нового законопроекту в тому, що він встановлює однакові підходи для приватизації будь-яких держпідприємств, незалежно від величини або галузевої приналежності.

За словами заступника голови ФДМ Юрія Нікітіна, головний підхід до приватизації держмайна – це відкритий і конкурентний продаж. Для більш ефективного продажу стратегічних об’єктів, до процесу підготовки об’єкта до приватизації будуть залучатися українські та міжнародні консультанти.

Як очікують в уряді, новий приватизаційний закон дозволить прискорити процес роздержавлення, залучити інвестиції та технології в українські компанії.

Реформуванню спиртової галузі присвячений окремий законопроект №5445, який передбачає створення конкурентного середовища та залучення інвесторів у галузь.

Зокрема, планується розділити підприємства ДП «Укрспирт» на дві групи. До першої увійдуть найбільш привабливі для інвесторів активи, близько 15-20 підприємств, які отримають виняткове право на виробництво харчового спирту протягом наступних п’яти років у рамках встановленої виробничої потужності. Таке право отримають ті спиртзаводи, за одиницю потужності яких інвестори дадуть найвищу ціну.

Кожен спиртзавод отримає свій річний обсяг виробництва, вище якого піднятися не зможе

До другої групи будуть включені низьколіквідні активи, покупці яких матимуть можливість виробляти технічний спирт. До цієї групи будуть віднесені всі інші спиртзаводи.

Також планується частину виробничих потужностей на спиртзаводах другої групи перепрофілювати на виробництво біоетанолу, або для інших напрямків господарської діяльності.

У найближчі п’ять років підприємствам, що виробляють харчовий спирт, рівень виробництва буде встановлюватися Кабінетом Міністрів. Кожен спиртзавод отримає свій річний обсяг виробництва, вище якого піднятися не зможе. Також в законопроекті планується заборонити інвесторам будувати нові виробництва протягом найближчих семи років.

Не зрозуміло, чому приватний власник спиртзаводу повинен планувати своє виробництво з оглядкою на думку держчиновників, а не з точки зору найбільшої економічної вигоди. Якщо у інвестора збільшилися ринки збуту, чому він на шкоду собі повинен обмежувати своє виробництво.

Виникає питання: чому покупців у законодавчому порядку змушують працювати на старій, неефективній енергоємній виробничій базі, і забороняють вкладати гроші в будівництво нових, високотехнологічних енергоефективних виробництв.

Чи не криється за таким механізмом спроба обмежити конкуренцію на ринку спирту, відлякати іноземних інвесторів і приватизувати найбільш цікаві активи під потрібних покупців.

На думку керівника асоціації «Укргорілка» Аліни Шолохман, державі не потрібно встановлювати обмеження для виробництва спирту приватними підприємствами. Краще, якщо рівень виробництва буде орієнтуватися на попит на внутрішньому і зовнішньому ринках.

«Для забезпечення ефективної і прозорої приватизації потрібно залучити велику кількість незалежних учасників, які будуть конкурувати між собою, а не створювати видимість конкуренції. При цьому ризики монополізації ринку спирту будуть зведені до мінімуму, – каже Шолохман. – Також бажано до приватизації спиртзаводів максимально широко залучити іноземних інвесторів, для чого потрібно підготувати і провести широку інформаційну кампанію».

На думку експертів, повна і безумовна лібералізація спиртової галузі дасть можливість підвищити якість і збільшити різноманітність виробленої на спиртзаводах продукції, знизити собівартість виробництва, і підвищити конкурентоспроможність українських виробників алкоголю як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках.

Максимально широке роздержавлення спиртової галузі також дозволить створити умови для вирішення головної проблеми – ліквідації тіньового ринку спирту, який призводить до втрати мільярдів гривень для держави.

Чи приведуть ініціативи уряду до довгоочікуваного реформування галузі, чи все залишиться на рівні розмов, покаже час.

Сергій Савенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua