В Україні по-новому присвоюватимуть рейтинги


В Україні по-новому присвоюватимуть рейтинги

Нововведення можуть призвести до масового закриття компаній і подорожчання послуг рейтингових агентств.

В Україні взялися за реформування ринку рейтингових послуг. Відповідний проект закону презентували на недавньому засіданні Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР). За словами чиновників, документ був розроблений з урахуванням вимог ЄС.

Журналісти вирішили дізнатися у безпосередніх учасників ринку, як на них позначиться ініціатива.

Ринок почистять, а цінники піднімуть

У законопроекті є цілий ряд вимог в частині системи організації рейтингових агентств (РА), розмежувань повноважень і обов’язків працівників, внутрішнього і зовнішнього (з боку НКЦПФР) контролю діяльності. Причому як локальних авторизованих, так і іноземних рейтингових агентств і присвоюваних ними рейтингів.

Незважаючи на те, що експерти в цілому позитивно сприйняли ініціативу щодо врегулювання ринку, до документа, вважають вони, залишилося ще дуже багато питань.

Так, перше нововведення, запропоноване ринку, – обов’язкова авторизація і необхідність відповідати цілому ряду вимог, що стосуються їх безпосередньої діяльності.

Звичайно, зараз ще зарано говорити, чи підвищить закон рівень довіри до рейтингових агентів, якості рейтингових оцінок і звітів, але він, безумовно, буде чинити тиск на агентства з невеликим штатом співробітників, кажуть експерти.

Не виключено, що багато агентств будуть змушені закритися через новы вимоги. Тоді як решта не погребують підняти цінники на свої послуги у зв’язку із зменшенням конкуренції.

«Новими вимогами передбачено введення наглядової ради, комплаєнс-підрозділу, механізму ротації рейтингових аналітиків та учасників рейтингового комітету. Це буде складно зробити тим агентствам, у яких невеликий штат співробітників. Також багато залежить від розміру потенційних платежів за авторизацію і фінансових можливостей агентств щодо їх виплат», — розповіла радник гендиректора агентства “Кредит-Рейтинг” Ольга Шубіна.

Штрафи на свій розсуд

Контроль за дотриманням вимог пропонується посилити також і за рахунок запровадження системи фінансових санкцій. Простіше кажучи, рейтингові агентства будуть штрафувати.

Розраховуватися розмір штрафу буде за допомогою спеціальних коефіцієнтів, які будуть враховувати обставини, що пом’якшують або посилюють провину. Таке нововведення, на думку експертів, може призвести до зловживання повноваженнями з боку перевіряючих органів.

«Коли будь-який штраф може бути переглянуто (зменшено або збільшено), якщо чиновник вважатиме це обгрунтованим, то з’являється прекрасний корупційний механізм», — зауважив генеральний директор РА “Євро-Рейтинг” Григорій Перерва.

При цьому експерт не виключає, що за рахунок штрафів і вибіркової авторизації Нацкомісія може очистити ринок від неугодних їм агентств, що, в свою чергу, просто призведе до монополізації ринку рейтингових послуг.

«Визначається список рейтингових оцінок, які можуть присвоюватися тільки відібраними Комісією агентствами. Самі ці агентства в подальшому можуть бути “проріджені” за рахунок штрафів. В результаті знову створюється монопольний ринок, де буде одне-два агентства, обрані Комісією», — додав Григорій Перерва.

Таким чином, коли документ буде прийнятий, у НКЦПФР з’явиться більше можливостей для контролю діяльності рейтингових агентств, а самі вимоги до авторизованих агентств будуть більш жорсткими.

Не все так погано

На думку учасників ринку, законопроект хоч і потребує суттєвих доробок, в документі все ж таки знайшлося місце і для позитивних змін на ринку.

Так, за словами директора РА «ІВІ-Рейтинг» Олексія Амфітеатрова, його прийняття має позитивно позначитися на системі рейтингових оцінок і дозволить синхронізувати даний напрямок розвитку фінансового ринку України з європейськими стандартами.

Адже, незважаючи на те, що рейтинги присвоюються за національною рейтинговою шкалою, досить дивно виглядає ситуація, коли в країні, яка перебуває у складному економічному становищі, цілий ряд банків має рейтинги ААА від деяких агентств. Тобто, як мінімум, є багато питань до якості їхніх методологій і процедур.

«Питання не в тому, який рівень довіри саме до українських рейтингових агентств, а в тому, що рейтингова діяльність в Україні слабо відрегульована, що створює поле для “творчості” не тільки для національних агентств, але і навіть більшою мірою для міжнародних. І от саме представлений проект закону покликаний усунути цей пробіл», — відзначив головний фінансовий аналітик РА «Експерт-Рейтинг» Віталій Шапран.

З іншого боку, система адміністративних платежів та можливих штрафів для рейтингових агентств (навіть за умови застосування знижувальних коефіцієнтів) є досить високою, не порівнянною з розмірами українського ринку рейтингових послуг, кажуть експерти.

«Це може бути природним адміністративним бар’єром для діяльності окремих агентств», — додав нам Олексій Амфітеатров.

Тим не менш, на думку Віталія Шапрана, після того, як документ пробуде певний час у парламенті, закон буде прийнятий і набуде чинності, згідно з проектом, з 2019 року.

Денис Вергун

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua