Не спійманий - не злодій? Про шахрайство в українських компаніях


Не спійманий - не злодій? Про шахрайство в українських компаніях

Тема шахрайства в українських компаніях продовжує залишатися актуальною і є причиною відчутних фінансових втрат для власників бізнесу.

При цьому погіршення економічної ситуації в країні та зниження рівня ділової активності змушують власників компаній звертати більше уваги на підвищення ефективності їхнього бізнесу, зниження рівня втрат через організаційні, управлінські прорахунки і шахрайські дії з боку персоналу.

Шахраї всюди?

Шахрайство продовжує залишатися однією з найбільш важливих проблем сучасності, і продовжує залишатися головним болем для власників не тільки вітчизняних, але й зарубіжних компаній по всьому світу. Втрати міжнародних компаній від шахрайських схем досягають 10% обороту, що призводить до величезних втрат для власників бізнесу.

До ризиків з боку шахрайства схильний майже будь-який бізнес. Масштаби шахрайства в компанії залежать від типу бізнесу та складності організаційної структури. Більш велика компанія, що має складну структуру організації, має вищі ризики зіткнутися з проявами шахрайства. І такій компанії доведеться докладати більше зусиль для попередження шахрайських схем.

За результатами дослідження компанії Kreston GCG з’ясувалося, що 62% опитаних в Україні компаній стикалися з фактами шахрайства. А 40% компаній стикалися з фактами розкрадання активів і фіктивними витратами.

Як в Україні, так і в світі розкрадання активів компанії є найпоширенішим видом шахрайства.

Найбільший збиток компаніям завдає перекручення фінансової звітності. Цей вид шахрайства фіксується рідше в порівнянні з розкраданням активів, але втрати від нього обчислюються набагато більшими сумами.

Втрати від шахрайських дій та халатності персоналу становлять від 5 до 15% доходу українських компаній.

За оцінками 60% опитаних вітчизняних компаній, річні втрати від шахрайських схем становлять до 100 тис. дол., обсяг втрат у 20% компаній складав від 100 тис. до 5 млн доларів.

Торговельні компанії та промислові підприємства становлять 70-80% від загальної кількості постраждалих від шахрайства підприємств.

Рівень шахрайства в компанії залежить і від кількості працівників. Чим більше співробітників працює в компанії, тим більше шансів виявити факти шахрайства у цій організації.

Найбільший збиток компаніям завдає перекручення фінансової звітності

У компаніях з кількістю працюючих понад 500 осіб у 41% випадків відзначені факти шахрайства, в той час як в організаціях з кількістю працівників до 100 осіб шахрайські схеми зафіксовані лише в 28% випадків.

А ось представники 40% компаній зазначили, що жодного разу не фіксували випадки шахрайства у своїй організації. Але це не означає, що елементів шахрайства у них в бізнесі немає. Швидше за все, власники компаній ще не звернули увагу на цей аспект, а тому факти шахрайства поки що не були зафіксовані.

Якщо розглядати підрозділи компанії, то найбільш часто фіксуються випадки шахрайства у відділі продажів (42%), відділі закупівель (36%) та виробничому відділі (34%). В інших країнах найбільш схильними до корупції вважаються фінансові відділи.

Типовий шахрай – це людина, яка працює в компанії 3-5 років і більше. Він вже освоївся, розібрався в тонкощах роботи і знайшов способи, як використовувати ресурси компанії для своєї вигоди.

Оцінка ризиків компаній в майбутньому

Понад третина опитаних представників компаній (33%) заявляють про високі ризики шахрайства в компанії протягом найближчого року. Понад 40% вважають, що ризики шахрайства низькі, а 5% представників заперечують можливість шахрайства в своїх компаніях.

При цьому прогнози організацій залежать від вже наявного досвіду: компанії, в яких випадків шахрайства не було, ризики в майбутньому оцінюють як невисокі. Водночас, більше половини компаній, що зіткнулися з шахрайством, вважають, що ризики повторних випадків високі.

Найбільші побоювання керівників і власників компаній щодо шахрайства в майбутньому пов’язані з необґрунтованими або нецільовими витратами (31%), розкраданням активів (31%) і халатністю працівників (24%).

А от очікування ризиків для компанії, пов’язаних з кібер-злочинами, виявилися невисокими (8,5%), що свідчить про недостатню інформованість про те, які загрози може завдати кібер-злочинець.

Оскільки опитування проводилося до поширення в Україні вірусу Petya, що заблокував роботу багатьох компаній, зараз думка щодо кібер-загроз для компанії може помітно змінитися.

Зупинити шахрая

На сьогоднішній день практика попередження шахрайства в Україні помітно відстає від передового світового досвіду, який широко використовується в інших країнах.

Найбільш частими способами виявлення випадків шахрайства залишаються внутрішній аудит (44%), неофіційні внутрішні джерела (38%), випадкове виявлення (33%) і фіксування підозрілих операцій (32%).

Найбільш важливим фактором виникнення шахрайства, на думку більш ніж половини компаній, є недобросовісність працівників. До інших важливих факторів відносять низьку ефективність внутрішнього контролю (42%) і повну відсутність внутрішнього контролю в організації (37%).

До найбільш ефективних механізмів протидії шахрайству в організації можна віднести:

  • Забезпечення регулярного внутрішнього контролю вищого керівництва і керівників середньої ланки (55%).
  • Ефективний контроль серед молодших співробітників (42%).
  • Щорічний аудит фінансової звітності (24%).

Як показує практика, залучення власника в активне управління компанією також сприяє зниженню рівня шахрайства в організації. Припинення шахрайських схем для власника бізнесу часто є питанням принципу, безпосередньо пов’язаного з довірою до керівників і співробітників компанії.

Контроль над працівниками з боку власника бізнесу необхідний для того, щоб припиняти маніпуляції зі звітністю і припиняти невигідні для компанії угоди з клієнтами і партнерами.

Контроль над діями менеджерів вищої ланки з боку власника необхідний для профілактики шахрайства в організації. Нерідкі випадки, коли довіра до топ-менеджера призводить до великих збитків для власника бізнесу, або до банкрутства компанії.

Ще один спосіб виявлення шахрайства – гаряча лінія, це може бути як телефон, так і онлайн-канал. Як показує світова практика, це дуже ефективний спосіб попередження шахрайства, що призводить до зменшення втрат і помітно прискорює отримання інформації про шахрайські схеми. Однак в українських компаніях цей спосіб зараз застосовується досить рідко.

Також одним з ефективних способів попередження шахрайства є фінансове розслідування із залученням зовнішнього консультанта. Фінансове розслідування проводиться для перевірки ефективності використання активів, правильності витрачання коштів, правильності проведення тендерів і закупівель.

Як правило, причинами для залучення зовнішнього консультанта можуть стати: необґрунтоване зниження прибутку, анонімне повідомлення або підозра, що «щось йде не так».

При цьому варто відзначити, що шахрайство в бізнесі повністю викоренити неможливо, але його можна мінімізувати і знизити ризик появи в майбутньому.

Сергій Савенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua
Опитування