Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи

Казна та Політика
2578
В Україні 2018 року почнеться будівництво концесійних доріг, проїзд якими буде платним. На думку міністра інфраструктури Володимира Омеляна, платні автобани будуватимуть паралельно з вже існуючими безкоштовними дорогами. Але наскільки вигідно вкладати гроші в будівництво платних доріг?
Пілотні проекти
Уряд планує не тільки дати старт будівництву концесійних доріг, але й пов’язати їх з проектами з розвитку європейських транспортних коридорів.
Планується, що перші платні дороги Київ-Умань та Львів-Краковець в перспективі стануть частиною транс’європейського автобану Гданськ-Одеса, що з’єднує Балтійське і Чорне моря.
Для цього заплановано будівництво нової автомагістралі Львів – Тернопіль – Вінниця – Одеса – Миколаїв.
Керівник Укравтодору Славомір Новак заявив, що роботи з будівництва першої платної дороги Київ-Біла Церква почнуться вже в 2018 році. Також в 2018 році планується дати старт будівництву дороги Львів-Краковець, з перспективою її продовження до Рівного.
Цікавими для інвесторів можуть стати окремі ділянки нової кільцевої дороги навколо Києва і нової автодороги Київ – Одеса.
Як це працює в Європі?
Європейські країни активно залучають приватні капітали для будівництва концесійних доріг. З появою Євросоюзу практика будівництва платних доріг поширилася на більшість країн.
Інвесторів залучають у випадку, якщо потрібні нові дороги, а грошей на будівництво немає. Приватній компанії надають дозвіл побудувати дорогу і керувати нею протягом 30-40 років.
Державі це вигідно, оскільки якість дорожньої інфраструктури покращиться, а гроші для будівництва, і не малі, шукати не потрібно.
Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи
Вартість будівництва 1 км автомагістралі в країнах ЄС коштує 10 млн євро. Також не доведеться витрачати бюджетні гроші на обслуговування дороги, поки вона знаходиться в управлінні приватної компанії.
У деяких країнах на платних дорогах проїзд для легкових автомобілів з місцевою реєстрацією безкоштовний, плата стягується з вантажівок і автомобілів з іноземною реєстрацією.
В більшості сусідніх з Україною країн уже функціонують платні дороги, вони є в Румунії, Угорщині, Польщі, Молдові, Білорусі та Росії.
Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи
Чому платні дороги потрібні
Для водіїв поява платних доріг в Україні також може стати непоганою альтернативою, враховуючи низький рівень якості безкоштовної інфраструктури в нашій країні.
З’являється можливість вибору. Концесійні дороги будуються так, щоб не бути єдиним можливим маршрутом. Водій зможе вибирати: їхати безкоштовно більш довгою дорогою низької якості або платити за проїзд коротким шляхом на сучасній автомагістралі.
В українських реаліях проїзд по платній дорозі дасть можливість скоротити витрати палива за рахунок меншої відстані проїзду і знизити зношення автомобіля за рахунок якості дорожнього полотна.
Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи
По суті, всі дороги в Україні вже зараз можна вважати платними, оскільки у вартість палива закладається податок на будівництво та обслуговування доріг.
Однак розраховувати на помітне покращення дорожнього господарства в 2017 році не варто. Бюджет Укравтодору на цей рік – 16,7 млрд грн, з яких 7 млрд грн призначені для виплати зобов’язань за кредитами, 1 млрд. – оплата боргів минулих років, близько 4 млрд – адміністративні витрати та проведення дрібного ремонту доріг.
Таким чином, на ремонт і відновлення доріг у компанії залишається менше ніж 5 млрд грн, цього вистачить, щоб відремонтувати близько 700 км автодоріг. А ось будівництво нових доріг у поточному році фінансувати нема чим.
Що стосується нинішнього стану дорожнього полотна в Україні, за даними Укравтодору, з 175 тис. км доріг загального призначення 90% потребують ремонту та реконструкції.
Для цього, за розрахунками Мінінфраструктури, знадобиться понад 1 трлн гривень, при існуючому фінансуванні це займе 30-40 років. А враховуючи, що існуючі дороги поступово руйнуються, остаточна вартість ремонту може виявитися значно більшою.
За якістю доріг у рейтингу Global Competitiveness Report 2016 наша країна посіла 132 місце з 140. Якщо нічого не робити, скоро можемо опинитися в самому низу списку.
Частково проблему фінансування дорожнього будівництва може вирішити програма, в рамках якої перевиконання надходжень від митниці направляється на будівництво доріг в областях. Чи принесе користь такий підхід і чи буде достатньо фінансування для будівництва нових доріг, покаже час.
Вартість проїзду
Якою може бути вартість проїзду платними дорогами в Україні, поки що не відомо. Але якщо будувати дорогу будуть іноземні інвестори, вартість проїзду буде підтягуватися до середньоєвропейського рівня.
Наприклад, у Болгарії вартість проїзду платною дорогою обійдеться в 7 євро на тиждень, в Молдові – 3-4 євро. В Австрії проїзд коштує 9 євро за 10 днів.
У Франції проїзд по платній автостраді з Марселя в Ніццу коштує близько 17 євро. Стільки ж обійдеться проїзд з Риму до Флоренції в Італії.
Умови для інвесторів
Як показує світовий досвід, приватним компаніям цікаві проекти платної дороги з середнім трафіком від 20 тис. автомобілів на добу. Якщо трафік буде нижчим, окупність дороги збільшується і проект стає нецікавим.
Вирішити проблему за рахунок підвищення вартості проїзду також не вихід, високий рівень оплати за проїзд може призвести до зниження трафіку і доходів.
Тому платні дороги краще за все будувати на коротких ділянках з найбільш жвавим рухом. Наприклад, з цієї точки зору інвесторів може зацікавити дорога від Львова до польського кордону Львів-Краковець.
Інвесторів може зацікавити проект автобану між Києвом і Білою Церквою. Концесійною стане нова дорога, а діюча дорога буде її безкоштовною альтернативою. Також для приватного капіталу можуть бути цікаві деякі відрізки нової кільцевої дороги навколо Києва.
Тому участі приватного капіталу у будівництві автобанів через всю країну, швидше за все, не буде. Низька купівельна спроможність і низька щільність населення не дають можливості зробити такі проекти рентабельними, які в прийнятні строки окупаються. Високий трафік є тільки на під’їздах до великих міст. Саме там і найбільш реально залучити в проект приватний капітал.
Платні дороги в Україні. Про можливості та перспективи
На сьогоднішній день прихід в Україну великих іноземних компаній, що мають досвід будівництва та управління платними дорогами, стримується декількома причинами:
  • Відсутність законодавчої бази.
Існуючий закон про концесії не гарантує інвестору окупність вкладень. У проекті нового закону враховано європейський досвід і передбачається механізм виділення інвестору землі, на якому він буде будувати автобан.
Також передбачається можливість надання державних гарантій інвестору за мінімального рівня трафіку, який дозволить забезпечити прибутковість проекту. Платною дорогою протягом 30-40 років буде володіти інвестор. Потім дорога переходить у власність держави.
  • Низька фінансова привабливість проектів платних доріг в Україні.
Недосконале законодавство та несприятливий економічний клімат роблять інвестиції в дорожні проекти в Індії, Бразилії чи Польщі більш привабливими, ніж у нашій країні.
Принцип простий: капітал йде в ті країни, де можна отримати більш високу віддачу при низьких рівнях ризику. А які перспективи окупності у наших платних доріг, поки що невідомо.
Ризики для інвесторів
Плануючи залучати приватний капітал в будівництво платних доріг, держава цілком може зіткнутися з відсутністю інтересу іноземних компаній з причини низького інвестиційного рейтингу нашої країни.
У рейтингу Doing Business 2016 Україна посідає 62 місце, а в рейтингу сприйняття корупції – 128 місце. Економічна ситуація в Україні така, що іноземні інвестори навіть в короткострокові проекти в нашій країні заходять з побоюванням. А інвестиції в інфраструктуру – довгострокове капіталовкладення. І чи захоче іноземний капітал ризикувати своїми грошима в довгостроковому періоді – це питання, на яке відповідь може виявитися негативною.
Що стосується внутрішніх інвесторів, то внутрішній бізнес, як правило, не вкладається в проекти з віддачею більшою ніж 3-5 років. А у випадку з дорожнім будівництвом на віддачу можна розраховувати через 20-25 років. Тому є сумніви, що внутрішній капітал активно відгукнеться на участь у концесійних проектах доріг.
Сергій Савенко
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас