Небезпечна подорож за кордон: як повернути гроші


Небезпечна подорож за кордон: як повернути гроші

Після недавнього землетрусу в Туреччині і Греції багато українських туристів кинулися міняти свої путівки або переносити дати виїзду. Люди зіткнулися з тим, що оператори під будь-яким приводом не хочуть повертати гроші і важко йдуть на контакт, щоб поміняти квитки. Як захистити свої права у форс-мажорних ситуаціях і повернути кошти до, під час і після поїздки — дізналася редакція.

Нагадаємо, в минулу п’ятницю в Егейському морі, всього в 10 км від популярного турецького курорту Бодрум, стався землетрус магнітудою 6,7 бала. Стихія вдарила і по грецькому острову Кос, який розташований в 16 км від епіцентру. Там загинуло дві людини і ще 120 постраждали. У Туреччині загиблих немає, але офіційно повідомляється — поранено 80 осіб. При цьому в турецькому Мармарісі, де також відчули землетрус, виявилися затопленими кілька прибережних готелів. Крім того, зовсім нещодавно на березі Червоного моря, у Хургаді (Єгипет) озброєний чоловік напав на туристів. В результаті були вбиті дві людини і ще четверо поранені. Поліцейські затримали чоловіка, який виявився уродженцем Єгипту на ім’я Абдеррахман Шамс ад-Дін. Пізніше він зізнався, що діяв за вказівками “Ісламської держави”. На щастя, жоден українець у цих пригодах не постраждав.

Збій на місці: житло і здоров’я

Нерідко українці зустрічаються з труднощами вже після прильоту в іншу країну. За словами юристів, найбільш поширеними є ситуації, коли виникають проблеми із заселенням. В одному з туристичних агентств нам розповіли, що бувають випадки, коли туристи вже приїхали, а в готелі влаштували глобальний ремонт.

“Нікого не залишають на вулиці — людей повинні заселити у готель, що буде або тим самим або класом вище”, — каже представниця компанії Марина.

У свою чергу юрист Дмитро Гутгарц попереджає: якщо людину поселили в готелі класом нижче і відмовляють з якихось причин переселяти, можна прямо на місці вимагати компенсацію.

“Ще буває таке, що турист травмувався на курорті. Зазвичай лікування покривається за рахунок страховки, але бувають і інші випадки. Якщо вона не покриває потрібного обсягу медичної допомоги, а в травмі винна третя особа, то різницю сплатить остання. Але якщо сам мандрівник знехтував правилами безпеки або не прислухався до порад туроператора, він сам буде платити за лікування. Можна, звичайно, спробувати вимагати ці гроші через суд, але гарантій тут ніхто не дасть”, — пояснює він.

Після поїздки: потрібні докази

Трапляється і так, що мандрівникові доводиться вирішувати якісь питання вже після повернення з турпоїздки. Експерти наводять приклад, коли людині обіцяли чотири екскурсії, але провели лише одну. За їхніми словами, в таких випадках потрібно вимагати компенсацію.

“Якщо людина замовила певний обсяг послуг, а його не надали, то вона має повне право на відшкодування. Якщо туроператор відмовляється — потрібно звертатися до суду. Також належить компенсація, якщо за договором з туроператором вас могли поселити тільки в певний готель, але поселили в інший. Але будь-які дії мають бути задокументовані і підтверджені на місці: поселили не в той готель — візьміть у його менеджера письмове підтвердження цього, надали квиток не на той клас — зафіксуйте у авіакомпанії і звертайтеся до туроператора”, — говорить голова Асоціації туроператорів України Ігор Голубаха.
Його слова підтверджує юрист Ксенія Проконова і додає: про будь-які зміни туристу повинні повідомити не пізніше, ніж за три дні до вильоту. “Якщо умови явно відрізняються, то допоможуть також підтвердження інших постраждалих, фото- і відеодокази”, — резюмує вона.

Рятуємося до поїздки: важливе слово МЗС і уважність до договорів

Якщо напередодні поїздки в якусь країну там трапилася надзвичайна подія або стихійне лихо, потрібно стежити за заявами українського МЗС, зазначає голова Центру туристичної інформації Володимир Царук.

“Якщо там дійсно небезпечно і МЗС не рекомендує відвідувати країну, можна звернутися до туроператора з вимогою повернути гроші за путівку, — пояснює експерт. — Але якщо міністерство ніяких критичних рекомендацій не дає, навіть за великого небажання їхати, гроші людині ніхто не поверне. У кращому випадку можна сподіватися на якийсь компроміс. Наприклад, домовитися їхати не в Туреччину, а в Таїланд. Ясна річ, треба буде щось доплатити — якщо людина за кілька днів знімає свою путівку, то туроператору потрібно буде платити штраф (за проживання і іноді навіть за переліт). Але найголовніше тут — як подія кваліфікується МЗС”.

Царук наводить як приклад ситуацію в Єгипті, де озброєний ножем чоловік напав на туристів. За словами експерта, вітчизняний МЗС порадив триматися подалі від деяких районів країни, але українці сприйняли інформацію так, ніби не рекомендується відвідувати країну взагалі.

У свою чергу юрист Роман Дрожанський нагадує, що при купівлі путівки в агентстві людина укладає договір, де мають бути прописані умови відмови від путівки з боку покупця і умови повернення йому грошей.

“Це досить типовий документ, і взагалі бажано, щоб в турагенції самі розповідали людині про ці деталі. Так само і форс-мажорні обставини описані саме в цьому документі”, — говорить юрист.

При цьому Дрожанський додає, що чіткого юридичного врегулювання в цьому питанні немає, і в законодавстві немає чіткої гарантії повернення грошей турфірмою.

Ілля Требор

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua