Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)

Світ
932
У минулих публікаціях (частина 1 ; частина 2 ; частина 3 ; частина 4) ми почали розглядати питання дизайнерських рішень валют світу.
У цьому матеріалі будуть висвітлені непояснені особливості окремих дизайнів американських банкнот.
Символізм на доларах США при уважному вивченні ставить чимало запитань не тільки художнього, а й історичного плану. В одному з минулих матеріалів ми звертали увагу на образ сови, що вбачається на реверсі купюри в 2 долари США. Сьогодні уважніше вивчимо художнє рішення вже в іншому контексті.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Реверс 2 доларів США містить майже репродукцію реально існуючої картини Д. Трамбулла початку 19 століття, де зображена сцена пропозиції до розгляду тексту декларації незалежності США, яку іноді називають також підписанням декларації. Один із найфундаментальніших моментів історії США.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Картина носить практично документальний характер і є предметом історичних досліджень. Всі особи, зображені на картині, відомі поіменно. Відомо, кого саме хотів, зміг і не зміг зобразити художник.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Тоді чому ж, говорячи про репродукцію реально існуючої картини, я використовував слово «майже»? Відповідь відкривається після докладного порівняльного аналізу реверсу купюри і безпосередньо офіційної репродукції картини.
Автори дизайну з невідомих причин додали на купюру двох осіб, відсутніх на оригіналі картини, і змінили положення руки Едварда Рутледжа – крайній, що стоїть праворуч.
Також в рішення не потрапили кілька осіб по краях картини.
І якщо питання відсутності історичних діячів, розташованих біля країв оригіналу картини, можна спробувати пояснити необхідністю вписати репродукцію в відведене місце аверсу купюри з пропорціями, які б дозволяли залишити впізнаваними події оригіналу (при цьому необхідно пам’ятати, що краї репродукції на купюрі за існуючою думкою формують окремий образ і, ймовірно, дотримання художньої достовірності в частині країв картини могло нашкодити його формуванню – авт.), то поява невідомих сторонніх осіб в затвердженому вирішенні оформлення банкноти з репродукцією найважливішої події в історії державотворення США залишає чимало запитань.
Основні відмінності аверсу банкноти номіналом в 2 долари США і оригіналу картини наведені нижче.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Примітно, що дана картина не вперше репродукувалась на американських грошах. Вперше вона з’явилася на реверсі 100 доларів США зразка 1875 року і невідповідні оригіналу персонажі були присутні там вже тоді, як і деякі інші елементи, що відрізняються від картини.
Фактично рішення репродукції з реверсу 2 доларів майже дублює таке на 100 доларах 1875 року – крайові персонажі в 1875 році були на місцях відповідно до картини (при цьому образу сови на цьому зразку не проглядається – авт.).
Можна було б запідозрити випадок, аналогічний з історичними діячами на українських гривнях.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
І спробувати провести порівняльний аналіз з портретом автора оригіналу або причетних до створення дизайну.
Але у випадку з Д. Трамбуллом схожість явно відсутня та й маніпуляції з репродукцією однієї з найважливіших подій в історії країни могли закінчитиься зовсім не однозначно, якщо тільки задумка не мала конкретної мети.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Таким чином питання про те, хто ці невідомі люди, як вони потрапили в офіційне дизайнерське рішення і що відбувається в відображений момент, залишається відкритим вже досить давно.
Адже якщо склад присутніх не збігається з оригіналом, то є ймовірність, що на банкноті відображені дещо інші, ніж бачиться з першого погляду, події.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Дивовижна ситуація з урахуванням вельми трепетного ставлення в США до процесу отримання незалежності і до цієї історичної події зокрема.
З банкнотою номіналом 2 долари США так само пов’язана конспірологічна легенда. Існує версія, що, нібито, на репродукції розглянутої картини, зображеної на реверсі 2 доларів присутня людина, яку дехто вважає першим президентом США афро-американського походження. Версія широко обговорювалася в англомовній частині мережі і має чимало прихильників. На купюрі ця людина виглядає так.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
За альтернативною версією в цьому випадку мова йде швидше за все про неоднозначну і дещо дивну особливість формування друкованої матриці, оскільки всі особи оригінальної події і картини відомі поіменно, і людина, зображена на купюрі в цьому ракурсі, є найімовірніше відповідно до переліку – Робертом Моррісом, який в житті виглядав так.
Андрій Зінченко: приховані смисли або семіотика грошових знаків (частина 5)
Він був єдиним в історії США суперінтендантом фінансів.
 
Однак факт залишається фактом – з якоїсь невідомої причини на реверсі 2-доларової банкноти Морріс виглядає доволі дискусійно.
 
Таким чином в дизайні 2 доларів США досить висока концентрація неоднозначних, суперечливих і просто непояснених елементів, з огляду на той факт, що це не просто платіжний засіб, а й носій репродукції найважливішої історичної події країни.
Андрій Зінченко, доктор філософії в галузі економіки, доцент кафедри фінансів Національного університету суднобудування, магістр державного управління (МРА)
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас