Як українці можуть сперечатися з податківцями на гроші


Як українці можуть сперечатися з податківцями на гроші

У вітчизняних компаній з’явився шанс оскаржити відмову фіскалів реєструвати їхні податкові накладні. Переоцінити наслідки такої проблеми для бізнесу складно: підприємство ризикує втратити право на податковий кредит з ПДВ на суму, зазначену в накладній, а це, як мінімум, десятки і сотні тисяч гривень.

Нещодавно Кабмін схвалив порядок оскарження відмови в реєстрації податкових накладних або розрахунку коригування (ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). Як зазначають в ДФС, цей документ завершує формування нормативної бази роботи ЄРПН в новому режимі. Термін оскарження – 10 календарних днів після отримання рішення про відмову. Розглядати скарги буде спеціальна комісія ДФС.

Як стверджують податківці, критерії оцінки ступеня ризиків (визначені Мінфіном 13 червня) можуть «завернути» не більше 0,1% поданих документів від 200-400 підприємств на загальну суму кілька сотень мільйонів гривень.

Що ж потрібно робити, якщо вашу накладну все-таки відмовилися реєструвати.

Що перевіряють у податковій

Нагадаємо, з 1 липня 2017 року запроваджено автоматичну реєстрацію податкових накладних, однак податківці натомість отримали право відмовити в такій реєстрації, керуючись низкою критеріїв ризиків. Система моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінювання ступеня ризиків (СМКОР) розпочала роботу в тестовому режимі ще з 1 квітня 2017 року. Однак, юридичні наслідки її роботи починаються саме в липні.

Тому не зайвим буде знати, які етапи проходить звітність по ПДВ в надрах фіскальної служби.

Рух податкової накладної в Єдиному реєстрі починається з первинного контролю.

На цьому етапі перевіряється електронний цифровий підпис платника (щоб переконатися, що це саме його документ), відповідність формату звітності, а також реєстраційні дані. Крім того, за спеціальною формулою перевіряється достатність коштів на спец-рахунку підприємства для оплати ПДВ.

«Якщо грошей не вистачає або первинний контроль не пройдений, платник отримає квитанцію з відмовою в прийнятті податкової накладної. Виправивши дані або після внесення коштів на рахунок для сплати ПДВ, можна надсилати податкову накладну повторно», -розповіла UBR.ua партнер практики податкового права ЮФ Juscutum Наталія Радченко.

Якщо критерії первинного контролю пройдені успішно, тоді накладна переходить до наступного етапу контролю – оцінювання ступеня ризикованості. Як вже зазначалося вище, критерії ризиковості операції закріплені в наказі Мінфіну №567. Нагадаємо, що система аналізує товари/послуги, зазначені в податковій накладній за першими 4 цифрам коду УКТЗЕД.

«До останнього часу працівники ДФС в розмовах з платниками підкреслювали, що якщо товари або послуги не є ризиковими, то, при дотриманні інших критеріїв система документ пропустить. А ось підприємства з ризиковими товарами/послугами обов’язково контролюються. При цьому самого списку ризикових товарів/послуг немає», – зазначили в Juscutum.

За словами юристів, неофіційно в Мінфіні повідомляють, що до ризикових товарів умовно відносять ті, які легко можна продати за готівку. Ризикові послуги – ті, які складно проконтролювати на предмет виконання: маркетингові, інформаційно-консультаційні тощо.

7 липня 2017 року ДФС своїм наказом №461 затвердила перелік кодів товарів, які застосовуються для оцінки за критеріями ризиковості.

Якщо податкова накладна проходить аналіз за критеріями ризиковості, вона йде на повторну перевірку наявності потрібної суми на спецрахунку ПДВ.

«Така перевірка проводиться повторно щоразу на кожному етапі контролю, щоб податкова накладна «не проскочила» в той момент, коли рахунок може не покрити всієї її суми», – сказала Наталія Радченко.

Якщо податкова накладна визнається ризиковою, тоді платник отримує квитанцію про зупинку реєстрації.

Друга спроба

Якщо реєстрація податкової накладної припинена, перш за все треба через електронний кабінет подати в ДФС інформацію, необхідну для її розблокування.

До таких даних належать:

  • види економічної діяльності платника за класифікатором (КВЕД ДК 009: 2010);
  • коди товарів УКТ ЗЕД, які на постійній основі виготовляє/поставляє або отримує/купує компанія.
  • коди послуг за держкласифікатором продукції і послуг (ДК 016-2010), які постійно надає або отримує платник.

Щоб все зробити правильно, необхідно ретельно проаналізувати бізнес-процеси.

«Особливу увагу варто звернути на критерій «на постійній основі». Якщо підприємство займається виробництвом, але при цьому закуповує послуги, в тому числі інформаційно-консультаційні, маркетингові та ін., то податкові накладні за такими послугами реєстрацію не пройдуть», – зауважили в Juscutum.

Щоб реєстрація відбулася, послуги повинні бути внесені в картку платника податків як такі, що купуються на постійній основі.

Не менш важливе заповнення картки платника тим підприємствам, які «на вході» закуповують сировину, а «на виході» дають готову продукцію. Або «на вході» – великий опт зі своїми великими одиницями виміру, а «на виході» – дрібний опт або торгівля товаром вроздріб. Оскільки так звані схеми «скручування» передбачають отримання на вході і виході різних товарів, до таких операцій у автоматичної системи підвищений інтерес.

Варто також пам’ятати, що інформація в ДФС подається тільки в електронному вигляді. Крім заповнення картки, на розгляд спеціальної комісії фіскальної служби, порядок роботи якої затверджено наказом Мінфіну №566, платник має подати письмові пояснення та копії документів, що підтверджують операцію. Ці документи можна подати в електронному вигляді, відсканувавши їх.

Комісія, після вивчення всіх матеріалів, може або дозволити реєстрацію податкової накладної, або відмовити в цьому. Вичерпний перелік причин для відмови є в постанові Кабміну №190, затвердженому навесні цього року.

Зокрема, це ненадання письмових пояснень або копій документів. Також відмова можлива, якщо з копій стане ясно, що вони складені з порушенням законодавства або є недостатніми для прийняття позитивного рішення.

Тому юристи радять обов’язково уважно читати все те, що сканується і відправляється в податкову.

Однак, навіть якщо в результаті ДФС виносить позитивне рішення щодо призупиненої накладної, радіти ще рано. Перед реєстрацією накладна ще раз проходить перевірку в системі електронного адміністрування ПДВ за формулою достатності коштів для оплати податку. І тільки якщо ця перевірка дала позитивний результат, податкову накладну зареєструють.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua