ГТС труба? Магістральні газопроводи можуть стати купою металобрухту


ГТС труба? Магістральні газопроводи можуть стати купою металобрухту

Останнім часом існує думка, що система магістральних газопроводів не має перспективи, якщо в 2019 році не буде продовжений контракт між Нафтогазом України і Газпромом щодо транзиту російського газу через територію України.

Які ж перспективи чекають газотранспортну систему нашої країни, і що потрібно зробити, щоб не залежати від політичних настроїв північно-східного сусіда?

Газпром йде в обхід

У 2016 році Газпром експортував до Європи рекордний обсяг газу – 178,3 млрд куб. м, що на 13% більше показника попереднього року. 46% російського газу до країн ЄС поставлено через територію України, тобто менше половини.

Для порівняння, в 2005 році через ГТС нашої країни в Європу поставлено 84% російського газу, в 2003 році цей показник становив 90%.

Росія вже більше десяти років реалізує план зі зниження ролі України як ключового транзитера російського газу в країни Євросоюзу, і немає ніяких підстав вважати, що найближчим часом ситуація зміниться на краще.

Політика РФ така, що Газпром навіть собі в збиток постарається добудувати газопроводи Північний потік-2 і Турецький потік, якщо не спіткнеться об протидію з боку ЄС, і у нього вистачить грошей на будівництво.

Тому роль нашої країни в постачанні російського газу в Європу буде поступово знижуватися, незалежно від подальшого розвитку подій. Питання лише в тому, до якої межі триватиме зниження.

Швидше за все, навіть в гіршому для України випадку, мінімальний рівень транзиту російського газу через нашу ГТС складе 20-30 млрд куб. м на рік.

Транзитні ризики

Втрата статусу важливого транзитера російського газу в 2020 році, якщо нічого не робити вже зараз, несе для України не тільки економічні і фінансові втрати, але і знижує статус нашої країни як значимого економічного партнера ЄС.

Також транзит газу для України приносить стабільний економічний дохід близько 2 млрд дол. на рік. Втрата цих грошей призведе до зниження валютних надходжень в країну, і знову зробить збитковим Нафтогаз, який вперше за останні 5 років відзвітував про річний прибуток в 26,5 млрд грн.

Фактично, позитивний результат досягнутий саме за рахунок доходів, отриманих від транзиту газу. Без транзиту газотранспортна система автоматично стає збитковою, оскільки потрібно забезпечувати витрати на її обслуговування і підтримку в робочому стані.

Припинення транзиту може ускладнити імпорт газу з території Євросоюзу. Оскільки частина закуповуваного в Європі газу є російським, обмеження транзиту може призвести до зміни працюючого зараз механізму реверсних поставок газу з ЄС і зростання вартості газу для України.

У 2016 році Україна імпортувала 11,8 млрд куб. м газу, а розробка і впровадження програми самозабезпечення країни газом за рахунок внутрішнього видобутку, поки залишається лише планом на майбутнє.

Зниження поставок газу в ЄС через Україну може негативно вплинути і на статус України як цінного партнера для Євросоюзу. Поки газ у великих обсягах йде в ЄС через нашу газотранспортну систему, Європа, підтримуючи Україну, також захищає інтереси своєї енергобезпеки.

Якщо газ піде в обхід України, то рівень зацікавленості ЄС в якнайшвидшому врегулюванні українсько-російського конфлікту може знизитися.

Що може запропонувати Україна?

Нашій країні вже давно пора докласти зусиль для того, щоб залучити Євросоюз і європейські газові компанії до спільних проектів з використання ГТС України. Кращий спосіб – постаратися максимально задіяти можливості української газотранспортної системи в реалізації загальноєвропейських і регіональних проектів.

Отримуючи безпосередню вигоду, ЄС буде зацікавлений в забезпеченні надійної та безперебійної експлуатації ГТС, і підтримці її в робочому стані.

Країни Центральної та Південної Європи найбільше зацікавлені в отриманні газу з української газопроводу, оскільки це найкоротший і економічно вигідний для них маршрут.

Попередня угода між Нафтогазом України і європейськими газовими компаніями Snam (Італія) і Eustream (Словаччина) спрамована на забезпечення стабільного і безпечного транспортування газу через територію України, ефективну і безпечну роботу газотранспортної системи. Але поки це лише наміри, і до остаточних домовленостей про співпрацю ще далеко.

За оцінками експертів, для забезпечення рентабельної роботи газотранспортної системи, необхідно прокачувати від 40 млрд куб м газу на рік. Щоб не залежати від політичної ситуації і відносин з Газпромом, Україна може запропонувати ЄС задіяти ГТС в регіональних проектах поставки і зберігання газу.

Наприклад, створення газового хабу на базі українських газових сховищ з об’ємом 32 млрд куб м. Наша країна може дати можливість європейським газовим операторам накопичувати і зберігати газ в сховищах. Це вигідно і зручно для європейських покупців російського газу, оскільки на маршруті його транспортування немає інших сховищ такої потужності, як у нас.

Виглядає перспективним і участь України в проекті Eastring. Газопровід в перспективі дозволить поставляти до 40 млрд куб м газу з країн Північно-Західної Європи на Балкани і навпаки. Для цього на території Румунії потрібно побудувати близько 1250 км газопроводів.

ГТС України в рамках цього проекту може забезпечити прокачування до 25 млрд кубометрів в обох напрямках. Це набагато вигідніше з економічної точки зору, в порівнянні з будівництвом нового газопроводу.

Без транзиту не обійдуться

На думку керівника консалтингової компанії East European Gas Analysis Михайла Корчемкіна, незважаючи на кризу в українсько-російських відносинах, саме завдяки співпраці з Нафтогазом, Газпром зміг експортувати рекордний обсяг газу в Європу. Близько 80% приросту забезпечено за рахунок збільшення транзиту газу через Україну. Тільки українська ГТС має можливість реагувати на короткострокові зміни попиту європейських споживачів.

А ось Північний потік може забезпечити рівномірні поставки без урахування сезонних коливань попиту. Збільшити поставки газу через Північний потік зараз немає можливості, тому що немає інфраструктури для прийому додаткових обсягів газу в Європі. Проект по розширенню пропускної потужності наземної частини Північного потоку не отримав дозвіл з боку ЄС.

Та ж ситуація і з пропускною спроможністю газопроводів з Туреччини в країни Євросоюзу.

Тому, в найближчому майбутньому без можливостей української газотранспортної системи Газпрому не обійтися, вважає Михайло Корчемкін.

Сергій Савенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua