Українських водіїв будуть по-новому перевіряти на дорогах


Українських водіїв будуть по-новому перевіряти на дорогах

Вітчизняних водіїв чекають чергові нововведення. Днями Кабмін затвердив Стратегію підвищення рівня безпеки на дорогах до 2020 року. Концепція досить повно прописує всі аспекти життя на дорогах.

В цілому, законодавці пропонують комплексне вирішення проблеми великої кількості ДТП в Україні за дев’ятьма напрямками (починаючи від якості інфраструктури доріг до медичного забезпечення учасників аварій). Серед них, зокрема:

  • посилення на законодавчому рівні відповідальності за порушення в сфері дорожнього руху;
  • створення єдиної інформаційної бази даних, яка об’єднує інформацію про ТЗ та заходи відповідальності, застосованих до водія або перевізника;
  • створення механізмів перевірок технічного стану ТЗ безпосередньо на дорогах, а також вибірковчих перевірок водіїв на предмет наркотичного або алкогольного сп’яніння;
  • реформування механізму складання іспитів з метою оцінки кандидата на отримання права водіння ТЗ в контексті його фізичного і розумового розвитку на рівні, достатньому для управління автомобілем;
  • створення Дорожньої поліції і впровадження автоматизованої системи фіксації правопорушень;
  • створення бюджетного фонду забезпечення безпеки дорожнього руху, джерелом наповнення якого будуть штрафи та інші санкції, що застосовуються до учасників дорожнього руху.

Чого чекати водіям від впровадження даної стратегії в життя.

Градус підвищується

Питання посилення санкцій за порушення правил дорожнього руху хоч і є дискусійним, підтримується більшістю експертів.

В першу чергу, це стосується керування ТЗ в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння, а також ухилення від медичного огляду. Варто зазначити, що і зараз поліція може зупинити автомобіль, що рухається з порушенням ПДР, і зажадати перевірки на алкоголь або наркотики.

«Планується надати поліцейським більше можливостей для зупинки, щоб можна було ефективніше виявляти нетверезих водіїв. Йдеться і про пункти перевірки автомобілістів, де будуть (в певний час) тестувати практично всіх водіїв. Не виключено, що до 2020 року нетверезе водіння і частково криміналізують, тобто за нього буде не адміністративна, а кримінальна відповідальність», – зауважив у розмові з UBR.ua Автоюрист Богдан Глядик.

Як розповів нам керуючий партнер юридично-консалтингової компанії «Де-юре» Григорій Трипульський, до неприємних для водіїв нововведень також можна віднести і плани з повернення ТО автомобілів. При цьому, технічний стан транспортних засобів хочуть перевіряти безпосередньо на дорогах.

Але, як і у випадку з перевірками на алкоголь і наркотики, тут існує певна неузгодженість з положеннями чинного законодавства.

Справа в тому, що правові підстави для зупинки визначені статтею 35 ЗУ «Про Нацполіцію». До них належать, зокрема, вчинення водієм порушення ПДР або ж наявність інформації, що свідчить про причетність особи або ТЗ до правопорушень.

«Зазначений закон не передбачає як підставу для зупинки необхідність перевірки стану авто або водія. Але не відкидаю, що в разі прийняття Кабміном даної програми, в чинні закони, що регламентують права та обов’язки поліції, можуть бути внесені відповідні зміни», – зауважив нам старший юрист ЮФ «Місечко та Партнери» Антон Діденко.

Є питання і до інших положень стратегії. Наприклад, якщо з контролем за використанням ременів безпеки, шоломів і дитячих автокрісел все ясно, то дискусія про доцільність і законність відновлення автоматичної фіксації правопорушень ведеться вже не перший рік.

Каменем спотикання в фотофіксації порушень є презумпція невинності – за кермом автомобіля може перебувати не власник (якого оштрафують), а інша людина. Водночас, Європейський суд визнає необхідність поширення презумпції невинуватості лише на ті види адміністративних проступків, покарання за які за своєю тяжкістю прирівнюються до кримінальних.

Крапка була поставлена шляхом внесення змін до Кодексу України про адмінправопорушення – статті 14-1 і 14 в нинішній редакції свідчать, що власник ТЗ може бути притягнутий до відповідальності на підставі результатів автофіксації.

Однак, він має право надати докази того, що в момент вчинення правопорушення автомобіль перебував у фактичному володінні інших осіб.

Таким чином, говорить Антон Діденко, на сьогоднішній день існують всі правові основи для імплементації системи електронної фіксації правопорушень. А зі збільшенням повноважень контролюючих органів варто чекати, що і постанови на водіїв почнуть виписувати частіше.

«Безумовно, варто очікувати і збільшення кількості штрафів», – вважає Трипульський.

При цьому експерти відзначають, що автомобілістам варто готуватися не тільки до збільшення кількості штрафів, а й їх розмірів.

«Метою стратегії є впровадження більш істотної відповідальності водіїв за порушення правил дорожнього руху зі збільшенням розмірів штрафів, підвищаться вимоги до віку автомобілів, їх стану і комплектації, будуть впроваджені регулярні техогляди і медогляди водіїв», – зауважив UBR.ua керуючий партнер АО «Suprema Lex», адвокат Віктор Мороз.

Побоювання у юристів викликає і ідея створення окремого цільового бюджетного фонду для забезпечення безпеки дорожнього руху, наповнення якого буде здійснюватися з бюджетних надходжень від штрафів.

«В умовах хронічного бюджетного недофінансування в Україні, такі заходи можуть призвести до того, що контролюючі структури намагатимуться виконувати доведені до них плани про кількість штрафних зборів», – говорить Антон Діденко.

Блондинки залишаться без прав

Певної критики заслуговує також перспектива зміни порядку отримання прав в контексті оцінки розумових здібностей претендента.

«Проблема в тому, що на сьогоднішній день в науковому світі немає спільного розуміння того, як працює людське мислення. Оцінка таких показників, як коефіцієнт інтелекту в одиницях виміру IQ за найбільш відомими методиками, як, приміром, методика Айзенка, також часто піддається критиці дослідників на предмет її об’єктивності», – додав Діденко.

При таких обставинах обмеження права на керування транспортним засобом на підставі таких методик оцінки може бути трактовано як дискримінація, кажуть юристи.

В цілому, на думку юристів, вимоги, що пред’являються до водіїв і авто, будуть впроваджені без особливих складнощів. Чого не скажеш про підвищення якості дорожнього покриття, усунення реклами уздовж доріг, нанесення розмітки та встановлення дорожніх знаків – домогтися цього буде значно складніше.

«Безумовно, реалізація даної стратегії вимагатиме змін до безлічі нормативно-правових актів, проте глобальних коригувань не передбачається. Хочеться вірити, що візьмуться не тільки за водіїв, а й за інфраструктурні проекти, що покращують якість наших доріг і безпеку руху по них», – помітив в бесіді з UBR.ua Григорій Трипульський.

А Віктор Мороз додав: «Вважаю, що на шляху до «мрії автомобіліста», нам доведеться зіткнутися зі зловживаннями з боку дорожньої поліції, яка може активно шукати порушення в комплектації автомобілів, їх оснащенні та стані здоров’я водіїв».

Денис Вергун

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua
Опитування