Як українці можуть завадити митниці блокувати посилки з-за кордону — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як українці можуть завадити митниці блокувати посилки з-за кордону

Особисті фінанси
1102
Новина про те, що наша митниця не буде пропускати цілий ряд товарів із зарубіжних інтернет-магазинів, не на жарт стривожила українців. Адже багато громадян активно скуповуються на міжнародних майданчиках і не готові переплачувати за такі самі товари у вітчизняних магазинах.
Але виявляється, з митниками можна буде посперечатися. У положеннях Митного кодексу не прописані підстави для блокування особистих посилок громадян, навіть якщо у них є товар, який, можливо, порушує права інтелектуальної власності.
Більш того, в тому ж кодексі є пряма заборона на блокування митного оформлення ввезення особистих речей громадян та товарів, які завозяться для власних потреб, зазначив адвокат Віктор Мороз.
Блокування допустиме лише в тому разі, коли товар призначається для виробничої або підприємницької діяльності.
«Підприємець ввозить, наприклад, одну швейну машинку для своєї майстерні — і її не можна блокувати. Але якщо він ввозить швейну машинку, а потім відкриває інтернет-магазин і починає торгувати під замовлення — то від цього страждає правовласник. Така практика діє у всьому світі», — уточнив Віктор Мороз.
В Україні дуже поширене таке явище, як паралельний імпорт, при якому товари, що містять об’єкти права інтелектуальної власності, наприклад, одяг або дрібна побутова техніка, ввозяться в країну під виглядом особистих посилок з подальшим використанням в комерційних цілях.
«Саме така діяльність і кваліфікується як паралельний імпорт. Вона дійсно порушує права інтелектуальної власності і з нею може бути боротьба. Довести факт паралельного імпорту вкрай складно, але підстави для блокування таких посилок існують», — пояснив Віктор Мороз.
Як каже адвокат, неправомірні дії митниці щодо блокування посилок можуть бути оскаржені у вищій за рангом митниці (регіональній, всеукраїнській) або в суді. При цьому швидкопсувні товари не може бути затримано більш ніж на 3 робочі дні, а решта — на 20 робочих днів.
Проте витрати за неправомірне затримання покладаються на правовласника, за заявкою у митному реєстрі якого і відбулося блокування митного оформлення товару.
«Митниця оперативно повідомляє правовласника через факсимільний зв’язок або електронною поштою. Навіть не оформляються звичайні листи для прискорення роботи. При цьому митниця зобов’язана надати дуже детальну інформацію: що затримано, в якій кількості, з якої причини», — підкреслив адвокат.
Як зазначає Мороз, якщо людина вирішить через суд вимагати відшкодування збитків, то краще подавати позов проти правовласника.
«З митниці отримати гроші складніше. У випадку з правовласником шансів більше, тому що за його заявкою дані щодо конкретних товарів вносяться до митного реєстру», — уточнив він.
З правовласника можна вимагати компенсацію втрат, понесених у зв’язку з неправомірним блокуванням, наприклад, на повернення товару або розмір недоотриманих доходів, якщо через неотримання товару підприємець не зміг працювати. Але швидких компенсацій чекати не варто, якщо тільки не буде досягнуто «мирової» угоди.
«Розмір компенсації треба розраховувати в кожному окремому випадку залежно від збитків. Якщо підприємець, який ввозив товар для особистих потреб, заявляє в позові недоотриманий дохід, то треба проводити економічну експертизу. Це не один день. І довести це важко. Реально суд може затягнутися на півроку або на рік», — резюмував Мороз.
Віта Філонич
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас