2403
Бетон чи асфальт: Україну замостять новими дорогами
— Казна та Політика
Той факт, що в Україні практично немає доріг, вже давно не новина для наших громадян. Це визнають і чиновники. Як повідомив заступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції Віктор Довгань, 95% вітчизняних доріг перебуває в аварійному стані.
На їх ремонт і реконструкцію за рік залучили приблизно $1 млрд з бюджету, ще $500 млн коштів від міжнародних фінансових організацій.
Гроші знайшлися
«Кожна гривня, вкладена в інфраструктуру, дає три гривні в суміжних галузях. Тому надання Китаєм кредиту в $300 млн на будівництво мосту в Кременчуці і реконструкцію Шулявського шляхопроводу за 400 млн грн ми вважаємо непоганим стартом у поточному році», — розповів заступник міністра.
За його словами, якщо раніше основний акцент робився на дорогах, що йдуть із заходу на схід, то тепер в міністерстві зосередилися на транспортних коридорах з півдня на північ, щоб збільшити експорт в ЄС.
Зокрема, будівництво траси Одеса-Гданськ. Держагентство «Укравтодор» розробляє проект GО Highway, який з’єднає Одесу і Гданськ автобаном. Українська частина коридору пройде за маршрутом Одеса-Умань-Львів-Краковець.
Вже в липні почнуться тендери на спорудження доріг у Львівській та Волинській областях. Загальний кошторис проектів – 100 млн євро.
Також 50 млн євро виділяється для будівництва в Закарпатті прикордонних переходів з Угорщиною. Влада Румунії хоче бачити новий міст через Тису в тій же Закарпатській області і готова брати фінансову участь у цьому проекті.
Запас міцності
За даними Мінінфраструктури, асфальтобетонних доріг в Україні 35,2% від загальної протяжності 169,7 тис. км, цементобетонних — 1,3%. Найбільше доріг (42%) зроблено на основі органо-мінеральних сумішей (наприклад, бітумні дороги).
«Ми підтримуємо будівництво цементобетонних доріг, особливо у напрямку до портів на півдні країни. З урахуванням перевищення вагових норм це єдине, що можна зробити», — повідомив Віктор Довгань.
Як розповів виконавчий директор Асоціації «Укрцемент» Роман Скільський, дороги з бетону зазвичай споруджуються там, де є великий вантажопотік і відповідно, навантаження на дорожнє полотно. Наприклад, об’їзні дороги навколо великих міст, як в Мінську. Або ж в напрямку портів, що особливо актуально для України.
За словами експертів, асфальтобетонні дороги можуть витримати навантаження на 11,5 т на вісь транспортного засобу, а цементобетонні — 16 тонн на вісь.
«Навіть якщо дорога побудована у відповідності з усіма нормативами, але з асфальту, то її вб’ють. Крім того, через монополістів ціни на бітум завищені. А тому цементобетонні дороги — це крок уперед», — розповів голова ради директорів Конфедерації будівельників України Олександр Ротов.
Проти асфальтних доріг працює ще й такий фактор, як відсутність в країні якісних дорожніх бітумів, які б відповідали європейським нормам і які Україна змушена імпортувати.
Роман Скільський зазначає, що є два підходи до вирішення питання збереження доріг: введення обмежень або створення можливостей. Перший — це введення вагового контролю та створення видимості збереження асфальтових доріг, бо вага сучасних комерційних вантажівок давно вийшла за існуючі обмеження.
Другий підхід — будівництво доріг, які дають можливість проїхати большегрузам без проблем. Що вигідно як перевізникам, так і балансоутримувачам дороги.
«А тому треба дати можливість бізнесу розвиватися, а не обмежувати його», — вважає Роман Скільський.
Бетон проти асфальту
Директор ТОВ «Інститут «Укрдорпроект» Сергій Корецький зазначає, що будівництво цементно-бетонних доріг в СРСР зупинила відсутність жорсткого технологічного контролю. Найбільше таке дорожнє покриття боїться неякісно підготовленої основи. Тоді можливе швидке руйнування дороги.
У нинішніх умовах за наявності хорошого іноземного обладнання цементно-бетонна дорога значно виграє в порівнянні з традиційною асфальтобетонною. В тому числі в частині безпеки: полотно дороги з бетону світліше, ніж асфальт, а значить, його краще видно в темний час доби.
«Така дорога добре стикується зі спеціальними парапетними огорожами типу «Нью-Джерсі» (висотою приблизно в 1 м, як на Одеській трасі), які відкидають машину назад на дорогу, а не гасять її кінетичну енергію як сталевий відбійник», — розповів Корецький.
Сучасні технології дозволяють створювати на поверхні бетону спеціальні борозенки поперек руху (глибиною 1-2 мм), що збільшує зчеплення коліс з полотном, особливо коли волого.
За статистикою, тільки 2-3% дорожнього покриття (тріщини) може зіпсуватися після зими, коли асфальтові покриття «сходять разом зі снігом».
Як повідомив директор корпорації «Альтіс холдинг» Максим Португальський, 99% матеріалів для виробництва цементобетонних доріг є в Україні. Причому виробництво щебеню та цементу рівномірно розподілено по всій території країни, що дозволяє оптимізувати вартість логістики. Крім того, коливання валютного курсу суттєво не вплинуть на вартість будівництва з місцевих матеріалів.
«За останні 13 років вартість бітуму зросла приблизно в 12 разів, а цементу всього в 3-4 рази. Тому будувати з цементу в Україні вигідно», — каже Сергій Корецький.
Крім того, цементобетонне покриття служить до 20-25 років. Асфальтне менш довговічне і використовується від 4 до 7 років.
«Виходить, що за розрахунковий час служби бетонної дороги асфальтне полотно доведеться як мінімум один раз міняти. Тобто, фактично ще раз майже повністю оплатити спорудження тієї ж ділянки», — розповів Максим Португальський.
Висока довговічність бетону дозволяє також скоротити витрати на утримання і ремонт доріг до мінімуму і проводити лише незначний поточний ремонт. Утримання асфальтового покриття обходиться приблизно в 35 грн/кв. м, а цементобетонного — удвічі дешевше, так як вимагає тільки догляду за швами.
«У 2013 році почали проектування пілотної дороги в Донецькій області. Тоді вартість асфальтобетонного покриття склала за розрахунками 1400 грн/кв. м., а цементобетонного — 1000 грн при порівнянних показниках міцності», — зазначив Сергій Корецький.
Що стосується обладнання, то в Україні продається вся необхідна техніка для будівництва цементобетонних доріг, є і підготовлений персонал для її експлуатації.
Певні комплекти вже є, але вони не задіяні в дорожньому будівництві, а на спорудженні аеродромних смуг (технологія та ж, тільки товщина покриття більша).
«Навіть якби довелося закупити всю техніку «з нуля», то як показує міжнародний досвід — це не більше 7% від загального кошторису першого будівництва. Для наступних об’єктів ця частка буде зменшуватися», — переконаний Корецький.
Костянтин Симоненко
За матеріалами: УБР
Поділитися новиною
Також за темою
Мінекономіки затвердило нову редакцію угод про користування надрами
Уряд спростив операторам зв’язку процедури будівництва станцій
Зеленський назвав сценарії отримання репараційної позики для України
«Податок на OLX»: чотири цифрові платформи підтримали ініціативу уряду
ПДФО цього року приніс бюджету на 86 млрд грн більше, ніж торік
Італія, Мальта і Болгарія виступили проти використання російських активів для кредиту Україні
