Після Насірова. Що змінилося у відносинах фіскалів з бізнесом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Після Насірова. Що змінилося у відносинах фіскалів з бізнесом

Казна та Політика
962
Бізнес сподівається не стільки на реформаторський дух нового голови фіскального відомства, скільки на скорочення повноважень податкової та автоматизацію процесів
Голову Державної фіскальної служби (ГФС) Романа Насірова 3 березня цього року відсторонили від виконання обов’язків у зв’язку з підозрами у наданні ним необґрунтованих податкових відстрочок компаніям екс-депутата - втікача Олександра Онищенка. Але поки що не звільнили. Тимчасово керує ДФС Мирослав Продан, однак Насіров як і раніше є головою податкової та буде обіймати цю посаду до офіційного звільнення.
Приставка “т. в. о.” стримує Продана від будь-яких радикальних дій. Як зазначила в одному з інтерв’ю радник міністра фінансів Яна Бугримова, “навіть якщо в. о. голови ДФС — найбільший реформатор, який прийшов здійснювати грандіозні реформи, сам факт перебування на посаді з приставкою в. о. ніяк не мотивує”. Тим більше, коли у нього працює всього один заступник, замість передбачених штатним розкладом двох осіб.
Одним словом, бізнес яких-небудь відчутних змін у підходах податківців до роботи після зміни керівництва відомства не відчув. Інша річ, що з внесенням змін до Податкового кодексу, які вступили в силу з 2017 року, значно звузилися повноваження самої фіскальної служби: ДФС практично втратила контролюючі функції і передала їх Мінфіну.
Плюс до всього влітку нинішнього року має вирішитися питання передачі міністерству від ДФС податкових баз. Відповідно, логічно розмірковувати про те, як відчує на собі бізнес перерозподіл повноважень і посилення наглядової функції Мінфіну.
“Через те, що ДФС дістанеться здебільшого сервісна роль, а порядок проведення перевірок та їх періодичність буде жорстко регламентована на законодавчому рівні, можна прогнозувати зниження адміністративного тиску на бізнес. Плюс до всього не варто забувати, що податкова міліція, яка в буквальному сенсі “викручувала руки” підприємцям, ліквідована. А методи роботи служби фінансових розслідувань, яка буде створена до кінця року, в законопроекті прописані таким чином, що вірогідність репресій бізнесу може бути зведена до мінімуму”, — прогнозує керуючий партнер ICF Наталія Ульянова.
Хто кого
І в цьому плані відставка Насірова може піти на користь. “Головна задача, яку ставить перед собою міністр фінансів Данилюк — провести глобальну, глибоку реформу і знищити “азаровщину”. Природно, що звільнення Насірова наблизило Данилюка до вирішення цього завдання”, — пояснює старший економіст CASE-Ukraine Володимир Дубровський.
Водночас бізнес-спільнота розуміє, що всі добрі кроки Мінфіну, незважаючи на те, що вони прописані в законодавстві, можуть втілитися в реальності тільки за підтримки Адміністрації президента. Як побоюються опитані Фокусом підприємці та експерти, на Банковій можуть загальмувати реформи фіскальних органів, бо податкові надходження і штрафи до цього дня залишаються одними з головних статей наповнення бюджету.
“Якщо раніше Адміністрація президента була підтримкою для Мінфіну, тому що їй потрібно було послабити позиції Насірова, то зараз навпаки — вона отримала важелі впливу. Тому навіщо їй створювати щось, що зменшать її вплив. Навіщо АП капіталізувати того ж Данилюка, який в очах бізнесу буде реформатором і зможе задуматися про своє політичне майбутнє, або Гройсмана, який з сірого адміністратора також перетвориться на політичного гравця. Я не думаю, що це сподобається Петру Олексійовичу, який ревниво ставиться до всіх конкурентів”, — зазначив у розмові один із представників великого бізнесу.
Перші ластівки
Тим не менш, деякі зміни після відсторонення Насірова вже відбулися. Так, з 1 квітня цього року запрацював відкритий реєстр відшкодування ПДВ. “Появу реєстру було анонсовано ще в кінці 2016 року, а з 1 квітня він дійсно почав працювати. Щоправда, до 1 липня — у тестовому режимі. У цей період у ньому буде накопичуватися і систематизуватися інформація про заявлені з 1 квітня суми до відшкодування, а також про ті, що вже відшкодовано”, — зазначає Наталія Ульянова.
Головною перевагою нового реєстру повинна стати його публічність, яка забезпечить захист від маніпуляцій і підтасування даних. Плюс до всього відшкодування ПДВ з реєстру має бути повністю прозорим. “До останнього моменту в Україні існувало два реєстри — автоматичний і наполовину автоматичний. При цьому ПДВ відшкодовували тим суб’єктам господарської діяльності, які були в напівавтоматичному реєстрі. Тому що він ручний. Тобто ПДВ відшкодовували лише тому, кому потрібно”, — пояснює голова Асоціації суб’єктів господарювання України Сергій Доротич.
Але все це в теорії. Як буде працювати реєстр на практиці — поки що неясно. Наприклад, за словами Наталії Ульянової, з боку платників податків вже є скарги на те, що деякі дані з реєстру зникають, а окремим заявкам присвоюють нові дати.
Ще одна ініціатива, можливість реалізації якої в Мінфіні пов’язують зі звільненням Насірова, — введення з 1 липня системи автоматичного призупинення реєстрації податкових накладних. Щоправда, знову-таки в тестовому режимі. За словами Володимира Дубровського, автоматизація процесу дозволить боротися з так званими скрутками — махінаціями при відшкодуванні ПДВ. “Це невід’ємна частина автоматичного відшкодування ПДВ. Не можна автоматично відшкодувати податок, якщо він був нечисто сплачений усіма контрагентами”, – пояснює економіст.
Втім, як і у випадку з відкритим реєстром, тестовий режим експлуатації системи блокування накладних показав, що не всі рішення об’єктивні, оскільки право приймати їх як і раніше покладається на людей — спеціальну комісію при ДФС, сформовану з чиновників фіскальної служби. До того ж однією з підстав для блокування будуть невідповідності у вхідних і вихідних кодах товарів і послуг. За ним фіскали і мають намір відловлювати “скрутки”. Але, знову-таки, база кодів товарів і послуг досі не сформована. А значить, блокування за цією ознакою також неможливе.
А ось питання запуску повнофункціонального електронного кабінету платника податків, який має почати роботу з 1 січня 2018 року, вже буде прерогативою нового керівництва ДФС і Мінфіну. За словами адвоката Оксани Кобзар, зараз в електронному кабінеті платника реалізовані далеко не всі необхідні функції. Через нього вже можна подати і подивитися подану звітність, а також стан подання. Платник може також подати заяву на отримання довідки або інформації. “На жаль, поки що немає можливості отримати довідку про відсутність заборгованості перед бюджетом. Запит можна направити в електронному вигляді, але, щоб отримати довідку, треба їхати в податкову”, — говорить юрист.
Створення повноцінного кабінету платника податків повинно звести контакти підприємців з представниками фіскальної служби до мінімуму. Витіснення “азаровщини” з практики роботи фіскальних органів буде непростим завданням. Проте “справа Насірова” могла стати переломною точкою, після проходження якої реформи вже не зупинити.
Олена Романюк
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас