Заборона 1С: хто допоможе вести бухгалтерію українським підприємствам


Заборона 1С: хто допоможе вести бухгалтерію українським підприємствам

Після заяви СБУ про те, що РНБО внесла програмні продукти «1С» до санкційного списку, а компанія ДП «Єврософтпром» (український правовласник софту «1С: Підприємство») публічно спростувала цю інформацію, бухгалтери і керівники українських підприємств стали жваво обговорювати можливі варіанти дій на випадок, якщо це все-таки станеться.

Адже зазначені програми використовують більшість українських підприємств, особливо малих і середніх. Експерти розповіли про можливі альтернативи.

Заборона не страшна

У вересні 2015 року президентським указом (№549) був затверджений перелік юридичних і фізичних осіб РФ, проти яких Україна ввела санкції. Де перераховані в тому числі програмні продукти російського виробництва (наприклад, антивірус Лабораторії Касперського), і серед них немає програм «1С». Нагадаємо, останнє оновлення переліку відбулося 30 листопада минулого року.

«Мало того, навіть санкційне ПЗ все одно продається в Україні. Тому побоювання бізнесу про заборону програми з юридичної точки зору поки що безпідставні», — запевнила заступник гендиректора з правових питань ТОВ «НК-ІТ Проект» (MMI Group) Ірина Колос.

За даними бізнес-аналітика «Єврософтпром» Вікторії Ільченко, в Україні працює понад 500 компаній, які торгують продуктом за договором франчайзингу.

«Тому якщо одна або кілька компаній будуть викриті в порушенні українського законодавства, як стверджують в СБУ, то це не позначиться на всьому ринку», — розповів UBR.ua керуючий партнер SBT Systems Ukraine, віце-президент Асоціації «ІТ України» Дмитро Овчаренко.

Втім, за словами Ірини Колос, можна допустити варіант розвитку подій, при якому бізнес може втратити техпідтримки вже встановлених програм. У такому разі підприємствам доведеться або користуватися нелегальним софтом, або переходити на альтернативні продукти.

Труднощі переходу

За даними ДП «Єврософтпром», в Україні програмними продуктами «1С: Підприємство» користується близько 300 тис. компаній. Це система класу ERP (Enterprise Resource Planning — управління ресурсами підприємства), тобто корпоративна інформаційна система для автоматизації планування, обліку, контролю і аналізу всіх основних бізнес-процесів і вирішення бізнес-завдань підприємства в цілому. Вона складається з різних модулів, наприклад, бухгалтерський і податковий облік, управління складом, транспортом і т. п.

За словами Дмитра Овчаренка, впровадження будь-якої ERP-системи займає як мінімум кілька місяців, а в разі автоматизації великих підприємств — до 1 року.

Відповідно, процес міграції також потребує часу. Адже не можна разом зупинити оформлення сотень документів (актів, рахунків, накладних тощо), які видаються щодня.

Тому навіть якщо щось заборонять, це не станеться відразу. Перехід на нову систему буде тривалим і якийсь час системи (стара і нова) будуть працювати паралельно.

До того ж, як розповіли UBR.ua у Бухгалтерському бюро «Стандарт», просування програми «1С» відбулося на державному рівні і її зникнення потягне за собою в першу чергу збій у роботі ДФС.

Безперечною конкурентною перевагою програм 1С є їх заточенность під ще радянські стандарти бухобліку, які за великим рахунком, мало змінилися в багатьох країнах СНД. Тому більша частина необхідних оновлень ПЗ пов’язана не стільки з програмним продуктом, скільки з оновленням законодавства.

«Практично 80% малого бізнесу використовує 1С. Є аналогічні українські розробки, але вони програють в масштабі застосування. Зате у великому українському бізнесі взагалі немає програм 1С. Тут використовуються закордонні рішення від SAP, Oracle або Microsoft, IBM або тієї ж Charisma від TotalSoft», — розповів регіональний менеджер з розвитку компанії TotalSoft Роман Кифяк.

Наприклад, компанії Укроборонпрому використовують імпортний софт SAP вартістю від $1 млн. Таке ПЗнадійно захищене і містить у собі передовий досвід іноземного менеджменту підприємством.

Дмитро Овчаренко зазначає, що хоч великі компанії і впроваджують SAP, але стикаються з тим, що там немає модулів, які враховують особливості українського бухобліку.

«І за фактом, спробувавши ці іноземні модулі доопрацювати, замовники стали використовувати паралельно систему 1С для бухобліку та складання податкової звітності. А сама система SAP використовується для подачі міжнародної звітності та управління підприємством», — пояснив Дмитро Овчаренко.

Однак треба пам’ятати, що це комерційний софт з закритим кодом, тому при серйозній поломці або необхідності суттєвого оновлення можуть бути проблеми, якщо не виявиться зв’язку і техпідтримки з боку офіційного розробника програми.

Експерти кажуть, що саме відносна стабільність бухобліку призвела до того, що багато підприємств звикли користуватися 1С.

Існує велика кількість альтернативних варіантів софту. І перехід на нього не такий складний, як може здатися на перший погляд.

«Конкурентний перехід — це стандартна практика багатьох компаній при продажу нового ПЗ. Він полягає в тому, що покупець платить за перехід на нову програму стільки ж, а то і менше, ніж за річне використання старого. Плюс в цю вартість входить річна підтримка нового продукту», — пояснила Ірина Колос.

За її словами, так вчиняли продавці антивірусів після того, як «Лабораторія Касперського» і «Доктор Веб» потрапили в санкційний список.

Як розповів Роман Кифяк, деякі міністерства, які раніше працювали і на 1С і на схожій програмі «Парус», вже відмовляються від 1С.

«А наступним на черзі буде «Парус», бо коріння у них спільне – в Росії», — розповів Роман Кифяк.

На що міняти

Фактично, як розповів Роман Кифяк, є три переваги програм 1С. Перша — вартість. Вона може стартувати від кількох тисяч гривень (коробкова версія, яка потребує додаткового налаштування фахівцями, що коштує великих грошей) і може коливатися від 10 тис. грн до кількох десятків, а то й сотень тисяч гривень (все залежить від масштабу компанії).

Друга — швидкі оновлення. Швидко оновлюється, позаяк готувати оновлення продукту починають паралельно з прийняттям змін до українського законодавства. Для цього є штат юристів і бухгалтерів. У інших компаній підготовка оновлень займає приблизно тиждень після прийняття чергового нормативу.

Третя — мова. Інтерфейс може бути українською або російською мовою, але в разі необхідності спілкування з розробниками програми доводиться вести англійською, що не всім зручно.

До того ж під платформу 1С пишеться багато спеціальних програм, під конкретні потреби окремих підприємств. Тому і вибір облікової системи (ERP) для підприємства — дуже складне завдання. Адже кожна галузь має свої особливості: АПК — свої, страхові чи лізингові компанї — свої.

ПЗ має бути готове до можливих галузевим змін. І компанія, яка має намір відмовитися від 1С, витратить не один місяць тільки для того, щоб вибрати найбільш підходящий варіант.

На думку Романа Кифяка, стратегічні підприємства будуть переходити, швидше за все, на продукти SAP, Oracle або їм подібних. Адже сучасний софт допомагає структурувати роботу підприємства, що позначається на ефективності виробництва. І чим кращий софт, тим кращий результат.

Але заплатити $1 млн за SAP або 50-80 тис. євро (мінімальний пакет Charisma від TotalSoft) може тільки великий чи середній бізнес. Для вітчизняного МСБ дорогою може виявитися і українська розробка IT-Enterprise, яка коштує на рівні імпортних аналогів, оскільки розрахована на середній і великий бізнес.

«Для малого бізнесу можна порадити турецького розробника Logo, який орієнтується на малий бізнес. Функціонал там обмежений, але для МСБ багато і не треба. Така програма буде коштувати менше 50 тис. євро», — уточнив Кифяк.

Існують дешевші варіанти програм (Парус, Акцент), але, судячи з відгуків бухгалтерів, вони не можуть стати гідною альтернативою.

Дехто користується програмою «Інфо-підприємство», яку можна встановити безкоштовно і самостійно адаптувати її під свої задачі або перейти на платну версію програми і отримувати повну технічну підтримку, яка включає і адаптацію. Однак ця програма також родом з Росії, що значно знижує її привабливість в світлі останніх подій.

Нарешті, в квітні німецька SAP SE оголосила про активізацію своєї діяльності в Україні в сегменті ERP-рішень для малого і середнього бізнесу. Спільно зі своїм партнером — BDO в Україні (яка адаптувала фінансово-бухгалтерський модуль програми під вітчизняні стандарти), компанія анонсувала виведення на ринок нового продукту — локалізованої версії рішення SAP Business One.

Як заявив регіональний директор SAP Business One в країнах Центральної та Східної Європи Крістіан Екс, цей софт буде простішим і швидшим у впровадженні, простішим для розуміння і дешевшим, ніж для великих компаній, на які досі в Україні орієнтувалися німецькі розробники.

Вартість ліцензії становить 9,9 тис. грн, ліцензія для використання хмарної версії — 450 грн на місяць за одного користувача. За словами президента BDO в Україні Алли Савченко, SAP Business One може зайняти 60% ринку за п’ять років у сегменті ERP для малого і середнього бізнесу в Україні.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua