Нові тарифи на перевезення закладуть у цінники: що подорожчає в Україні
Українські перевізники готуються переглянути тарифи. Як заявив член правління компанії ПАТ «Укрзалізниця» Іренеуш Василевський, компанія планує з 1 червня 2017 року підвищити тарифи на вантажоперевезення на 20-25%, що дасть додаткові 7 млрд грн на закупівлю нового рухомого складу. При цьому він додав, що компанія відмовилася від ідеї підвищити тарифи на 40%.
Нагадаємо, залізничні тарифи на вантажоперевезення хотіли підняти ще з лютого поточного року, але Держрегуляторна служба відмовилася погоджувати проект наказу Мінінфраструктури і вирішила створити спільну з бізнесом робочу групу для визначення компромісної ставки підвищення.
Одночасно дорожчає і паливо. За прогнозами експертів, за квітень середнє зростання цін складе 1,5 грн на літрі. Це неминуче позначиться на вартості перевезень автотранспортом і в кінцевому підсумку – на цінниках товарів.
Як повідомили опитані експерти, найбільше подорожчання перевезень позначиться на товарах, які транспотируются залізницею.
Вагонні суперечки
Керівники галузевих об’єднань і асоціацій, що представляють близько 90% вантажовідправників в Україні, виступають проти збільшення на вантажоперевезення на 25% тарифів без аналізу попередніх підвищень і створення Нацкомісії, що здійснює держрегулювання у сфері транспорту.
Наприклад, глава приватної транспортно-експедиторської компанії україни «Лемтранс» Володимир Мезенцев вважає, що тарифи потрібно піднімати, але сам підхід до тарифоутворення повинен бути іншим. Встановлювати розцінки повинен незалежний регулятор за чіткою та прозорою формулою.
І головне, щоб зростання тарифів не призвело до скорочення вантажоперевезень, що може нівелювати передбачуване зростання доходів «Укрзалізниці».
Тим не менш, за словами першого заступника міністра інфраструктури Євгена Кравцова, зростання тарифів – це поки що єдине джерело коштів для модернізації та оновлення рухомого складу, в які потрібно вкласти не менше 27 млрд грн.
«Оскільки остаточне рішення про розмір підвищення тарифів на вантажоперевезення ще не прийнято, не можна сказати, як саме зміняться ціни на основні види вантажів, які перевозить залізниця. Прямої лінійної залежності ціни товару від вартості його перевезення немає», – розповів координатор реформи транспортної галузі координаційного Центру з впровадження економічних реформ при президенті україни Олександр Кава.
За його словами, важливий не стільки розмір тарифу, скільки вид перевезеного вантажу. Наприклад, власники високорентабельних товарів (а також тих, що йдуть на експорт) платять більше за інших.
Наприклад, ціна перевезення пшениці другого класу по Україні – 113 грн/т, а на експорт – 140 грн/т. Після планованого підвищення тарифу ці суми зростуть на 28 грн і 35 грн відповідно.
«І металурги платять менше, так само, як і виробники будматеріалів і експортери зерна. Зате власники високорентабельних вантажів платять більше. Виходить ще одне перехресне субсидування», – пояснює Олександр Кава.
Уряд розглядав на 2017 рік два варіанти підвищення тарифів на залізничні перевезення – на 25% або 44 . За розрахунками Мінекономрозвитку, у першому випадку ціни на продукцію українського виробництва могли б зрости додатково на 0,4, а в другому – на 0,7%.
Так, зростання вартості послуг залізниці на 25% збільшило б собівартість 1 т прокату чорних металів всього на 0,4%, пшениці другого класу – на 0,7%, коксу – на 0,8%, залізорудних окатишів – на 1,3%.
Водночас самі представники галузевих асоціацій називають інші цифри. Наприклад, будівельні компанії очікують подорожчання будматеріалів в середньому на 10-15%.
За словами президента Всеукраїнського союзу виробників будівельних матеріалів і виробів Івана Салія, крім очікуваного підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення, на вартість продукції впливає електроенергія, яка вже зросла в ціні для промспоживачів.
«Щороку УЗ піднімає тарифи і щороку ситуація тільки погіршується, тому що немає вагонів. Оборот вагона з трьох діб зріс майже до 14-ти. Дефіцит створює ажіотаж і переплати», – розповів Іван Салій.
Тому, за його словами, всі будматеріали подорожчають, а за ними і нерухомість.
Наприклад, будівельники очікують, що собівартість залізобетону зросте на 15-17%, оскільки арматура, як і інший металопрокат, транспортується залізницею. Виросте в ціні і цегла (приблизно на 10%), оскільки виробники використовують залізницю двічі – доставляють сировину і готову продукцію розвозять. Буде дорожчати будівництво об’єктів і продукції, де висока частка щебеню та піску, які також в основному везуть залізницею.
Подорожчання будматеріалів напевно позначиться на вартості житла в новобудовах. Втім, забудовники стверджують, що транспортна складова не така велика, щоб це відразу позначилася на цінах.
Раніше голова Федерації металургів України (ФМУ) Сергій Бєлєнький розповів, що
ефективність роботи УЗ не підвищується, незважаючи на те, що в 2015 році підвищення тарифів становило 30%, в 2016 році – 15%.
ефективність роботи УЗ не підвищується, незважаючи на те, що в 2015 році підвищення тарифів становило 30%, в 2016 році – 15%.
За даними об’єднання «Укрметалургпром», залізничні перевезення в собівартості продукції металургів складають в середньому 7%, за деякими позиціями – 10%. Металурги вважають, що через зростання тарифів УЗ ризикує втратити обсяги перевезень, бо підприємства можуть скоротити обсяги виробництва.
Наприклад, як раніше повідомляв виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів (УкрФА Сергій Кудрявцев, для феросплавних підприємств підвищення тарифів виллється в додаткові 200 млн грн на рік.
Що стосується альтернативи автотранспорту, то і тут може відбутися зростання вартості перевезень.
Машинна метушня
За даними консалтингової компанії «А-95», з початку квітня вартість бензину А-95 піднялася майже на 60 копійок за літр, до 25,07 грн/л. На 50 копійок подорожчав і скраплений газ – його вартість на українських заправках вже досягає в середньому 11,58 грн/л. На стільки ж піднявся в ціні і дизель. До травня експерти очікують подорожчання палива ще на 70 коп/л. Як раніше зазначав експерт паливного ринку Леонід Косянчук, економічно виправданим буде подорожчання пального в цілому приблизно на 1,5 грн./л.
Паливо дорожчатиме по мірі того, як у наших нафтотрейдерів «вимивається» закуплений раніше більш дешевий ресурс. Тому резонно очікувати зростання вартості транспортування вантажів автодорогами.
Як розповів директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко, більшість торговельних мереж зараз відмовляються від власних автопарків, доручаючи перевезення спеціалізованим підприємствам.
«Транспортні витрати складають 1,5-2% вартості, в залежності від групи товарів. Саме такий відсоток беруть мережі за розвезення продукції з розподільного складу до окремих магазинів. Зрозуміло, в самій ціні виробленої продукції також «сидить» транспортна складова, але вона також невелика. Тому говорити про помітне подорожчання якихось продуктів в магазинах через підвищення цін на паливо поки що не можна», – розповів Олексій Дорошенко.
За його словами, зараз все більше автотранспорту переводиться на більш дешевий у порівнянні з бензином автогаз. Тому даний факт також служить додатковою перешкодою для зростання цін.
Олександр Кава теж не очікує істотного підвищення цін на вантажі, які возять фурами. Зараз вартість автоперевезень не нижче ніж $0,35 за перевезення тонни вантажу на 10 км.
Нагадаємо, всього в Україні залізницею перевозиться 60% всіх вантажів. У 2015 році цей обсяг становив майже 350 млн тонн. Проте вже в 2016-му вантажні перевезення залізницею скоротилися, у тому числі завдяки зростанню тарифів на 15%.
Костянтин Симоненко
За матеріалами: УБР
Поділитися новиною