Дмитро Нікітін: як почати працювати на ринку ЄС? Інструкція для експортера — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дмитро Нікітін: як почати працювати на ринку ЄС? Інструкція для експортера

Фондовий ринок
943
Вже більше року діє Угода про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС. Вона передбачає пільговий режим сплати мит для товарів, що постачаються з України в країни Європейського Союзу. Угода принесла безліч нових викликів для українських компаній, і, як і будь-яка зміна, водночас може стати джерелом нових бізнес-можливостей.
Розглянемо покроково, що треба зробити українському виробнику, щоб підготувати вихід зі своїм товаром на європейський ринок уже сьогодні. В якості умовного товару візьмемо вершкове масло. Продукт досить тривіальний, але за своїми смаковими якостями має всі шанси на успішну конкуренцію з європейськими брендами. За країну експорту візьмемо Німеччину, яка володіє досить містким ринком збуту.
Крок 1 – реєструємо і класифікуємо товар
Український постачальник може самостійно виступати імпортером товару або ж продати товар безпосередньо покупцю з ЄС, який забезпечить його імпорт. У першому випадку постачальнику потрібно попередньо отримати загальноєвропейський номер реєстрації та ідентифікації економічного оператора («EORI»). Далі, визначимо код товару в європейській системі класифікації товарів («TARIC»). Це дозволить правильно виявити всі вимоги, які пред’являються до імпорту вершкового масла в Німеччину.
Вершкове масло (зазвичай продається вроздріб, жирністю не більше 82,5%) буде класифіковано під кодом 0405 10 11 20. Товар з вказаним кодом може імпортуватися у трьох режимах:
(1) Загальний для всіх країн режим («ERGA OMNES»). Характеризується повною відсутністю квот і митом у розмірі 189,60 євро / 100 кг. Режим найменш привабливий з точки зору маржинальності.
(2) Загальна система преференцій («GSP»). Режим введений для країн, що не входять до ЄС. Для вершкового масла на 2017 рік він передбачає річну квоту для всіх країн в обсязі 11 360 тонн продукту і ввізне мито у розмірі 94,8 євро / 100 кг.
(3) Автономний преференційний режим. Застосовується в рамках Угоди. Передбачає нульове ввізне мито та річну квоту на 2017 рік в обсязі 1 800 тонн (з щорічним підвищенням до 3 000 тонн до 2021 року). Для вершкового масла – це найвигідніший режим очікуваного маржинального прибутку, хоча самі квоти вкрай малі.
Додатково до ввізного мита на вершкове масло сплачується ввізний ПДВ за ставкою в розмірі 7% (на 2017 рік).
ПДВ нараховується на повну ціну товару, у яку включені всі можливі податки, мита і збори (крім самого ПДВ), а також витрати з транспортування, пакування, страхування і комісій (якщо вони оплачуються покупцем).
Крок 2 – підтверджуємо, що товар український
Для поставок в будь-якому з преференційних режимів необхідно підтвердити, що країною походження товару є Україна. Сам факт виробництва товару в Україні не означає його українського походження.
Місце походження визначається у відповідності зі статтею 5 Протоколу 1 до Угоди. Зокрема, для вершкового масла Україна буде вважатися країною походження, якщо масло виготовлене з інгредієнтів, повністю отриманих, вироблених або вирощених виключно в Україні.
Для поставок у рамках загальної системи преференцій країна походження товару підтверджується сертифікатом за формою А, а в рамках автономного режиму – за формою EUR.1. Додатково до сертифіката митним органам необхідно подати декларацію походження. Декларація оформлюється експортером шляхом проставлення стандартного тексту в рахунку на поставку.
Крок 3 – готуємо митні документи
При імпорті вершкового масла у будь-якому преференційному режимі буде потрібно отримання ліцензії імпортера (процедура встановлена Регламентом ЄС № 2535/01). Ліцензія видається на наступний робочий день після дня звернення і дійсна протягом 3 місяців. Однак для її отримання на комерційні обсяги поставки потрібно внести страховий депозит: 10 євро за 100 кг чистої ваги продукту.
Додатково, у митні органи ЄС подаються стандартні митні документи: рахунок на поставку, єдиний адміністративний документ («SAD»), перевізні та інші документи.
Крок 4 – проходимо санітарний і технічний контроль
Вершкове масло, як будь-яка інша харчова продукція, може бути допущено до імпорту в ЄС тільки при відповідності вимогам санітарних і технічних регламентів.
Зокрема, масло повинне пройти контроль вмісту забруднюючих речовин та їх мінімального рівня, за залишковою кількістю пестицидів і ветеринарних ліків у готовому продукті. Крім вимог до самого масла, існують вимоги до його упаковки та маркування.
Оцінка, стандартизація і сертифікація продукції за європейськими регламентами – досить затратні по вартості і часу процедури. Тому, бажано ще до початку планування експорту в ЄС зібрати якомога повнішу інформацію про вимоги і процедури регламентів та сертифікуючих організацій.
Будь-який імпортер продуктів харчування в ЄС повинен володіти можливістю відстежувати товар на будь-якій стадії його виробництва, обробки або дистрибуції і при необхідності оперативно вилучати його з ринку.
Крок 5 – знаходимо покупців
Нарешті, для успішного експорту в ЄС потрібно знайти зацікавлених покупців. При роботі з брендовими мережевими ритейлерами українському виробникові доведеться пройти через їхню систему відбору постачальників.
Наприклад, в одному з найбільших німецьких і світових ритейлерів Metro Cash & Carry застосовується система Глобальної Ініціативи з Харчової Безпеки (GFSI), що передбачає контроль і сертифікацію продукції на всіх стадіях її виробництва.
Українському виробнику, можливо, доцільніше починати співпрацю з ритейлерами регіонального або локального рівня.
Висновок
Експорт вершкового масла, як і будь-яких інших продуктів харчування в ЄС – досить складна системна завдання. Її успішне рішення передбачає знання в сфері митного оформлення, сертифікації та стандартизації продукції, експортної логістики і багато іншого. У зв’язку з цим, для українських виробників, які тільки виходять на європейський ринок, розумним рішенням буде доручити організацію всіх необхідних заходів фахівцям, знайомим з процедурами імпорту в країни Євросоюзу. Це може знизити маржу на етапі початкових поставок і дозволить набагато грамотніше зайти на перспективний ринок.
Дмитро Нікітін, юрист ICF Legal Service
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас