463
Як корабель назвеш...
— Фондовий ринок
У Китаї — новий модний тренд. Компанії масово намагаються встигнути зареєструвати торгову марку «Ivanka» — по імені старшої дочки президента США Іванки Трамп.
За даними управління з товарних знаків Головного державного управління торгово-промислової адміністрації КНР, заяви на право використання слова Іванка в якості торгової марки подали не менше 65 фірм і приватних підприємців Піднебесної.
Десятки китайських фірм намагаються зареєструвати ім’я дочки нового президента США в якості торгової марки для різних видів продукції. Серед них такі як алкоголь, шпалери, косметика, харчові добавки та ін. Наприклад, розташована в провінції Фуцзянь компанія Yingjie Commodity Company подала заявку на використання імені Іванка в якості назви бренду гігієнічних серветок вже через тиждень після президентських виборів.
Іванка Трамп стала особливо популярною в Китаї після того, як відвідала разом з першою леді США Меланією Трамп прийом, влаштований в кінці січня китайським посольством у Вашингтоні з приводу Нового року за місячним календарем.
Їжа facebook і куртка iPhone
Більшість заявок поки перебувають у процесі розгляду, і неясно, чи будуть вони задоволені чи ні. Китайські закони дозволяють використовувати закордонні імена і найменування в їх китайській версії, що вже не один раз викликало міжнародні скандали і спричинило масштабні судові розгляди.
За китайськими законами, міжнародні корпорації повинні довести, що їхня торгова марка добре відома, щоб не допустити її використання місцевими виробниками.
У сфері інтелектуального права в Китаї дуже довго діяв принцип — хто не встиг, той запізнився. Свого часу заповзятливі бізнесмени зареєстрували на себе всі найбільш відомі світові торгові марки. А законні власники за багато років ведуть тяжби у верховному народному суді Пекіна за право розпоряджатися своїм ім’ям.
У 2006 році Дональд Трамп намагався зареєструвати своє ім’я в Китаї для реалізації будівельних проектів, однак отримав відмову. З’ясувалося, що аналогічна заявка подана і зовсім не Трампом. Апеляція останнього була задоволена лише в 2016 році.
У 2012 році Apple «відкупилася» за $60 млн від дворічного спору з місцевою Proview, яка стверджувала, що має право на марку iPad. Компанія Proview Technlogy Co розташована в місті Шеньчжень на півдні країни і випускала комплектуючі для моніторів. Вона зареєструвала товарний знак iPad в кількох країнах, включаючи Китай, ще в 2000-му.
Взимку 2016 року популярний баскетболіст Майкл Джордан здобув перемогу в судовому розгляді проти китайського виробника спортивного одягу Qiaodan Sports, назва якої китайською читалася як «цяодань» і була співзвучна з прізвищем зірки.
У травні минулого року компанія Facebook виграла справу проти китайського виробника їжі і напоїв, що зареєстрував в 2014 році торгову марку «facebook». При цьому в аналогічному розгляді американська корпорація Apple програла в суді місцевій компанії Xintong Tiandi Technology, яка відсудила собі право використовувати торговельну марку «iPhone» на виробах із шкіри.
Своє ім’я в суді відстоюють не тільки світові бренди і знаменитості, але й прості громадяни Китаю. Наприклад, 36-річний Чжан Баошень подав позов на майже $3,85 млн до американського виробника електрокарів Tesla, який почав продажі машин на ринку КНР. Позивач вимагає виплатити йому компенсацію за моральну шкоду і припинити продажі Tesla в країні. Чжан заявляє, що ще в 2009 році зареєстрував в місцевому патентному бюро право на ТМ Tesla на території Китаю. Він подав заявку на реєстрацію назви Tesla в 2006 році, і через три роки та була задоволена.
Згідно з патентом, право використання бренду закріплено за китайцем на десять років. Однак в 2013 році на прохання Tesla влада скасувала дію патенту, що дозволило американській компанії почати продажі машин в Китаї. У підсумку незгідний з таким рішенням Чжан подав судовий позов.
Заразливий приклад
Але українці виявилися не менш хитрими, ніж китайці. Компанія «Алібаба Груп Холдинг Лімітед» (Alibaba Group) подала позов на нашого співвітчизника з метою оскаржити його право на торговельну марку ALIEXPRESS.
За клопотанням компанії 10 січня Солом’янський суд Києва розпорядився відкрити відповідну справу і призначити його до судового розгляду. Торгову марку ALIEXPRESS уродженець Маріуполя зареєстрував у грудні 2013 року. І тепер китайська публічна компанія Alibaba Group вимагає позбавити права використовувати її в рамках захисту інтелектуальної власності.
Компанія Alibaba Group має намір добитися в суді визнання ТМ своєю, анулювати свідоцтво України №180315 на відповідний знак для товарів і послуг та зобов’язання внести відповідні зміни у держреєстр України. Розгляд справи призначено на 18 квітня 2017 року.
Очевидно, Китай вже й сам зрозумів, що його поганий приклад виявився заразливим. З 1 березня цього року КНР заборонить реєструвати імена знаменитостей в якості торговельних марок. Відповідну постанову виніс Верховний народний суд країни.
Служителі Феміди впевнені, що виробництво товарів під ім’ям знаменитостей може ввести в оману споживачів, завдати шкоди суспільним інтересам. Заборона не буде поширюватися на вже зареєстровані торгові марки, на зразок відомого в КНР виробника спортивного одягу Лі Нін: ця компанія створена і носить ім’я знаменитого китайського гімнаста і триразового олімпійського чемпіона. Зовсім складно при виконанні заборони буде з прізвищами, оскільки в Піднебесній однофамільців налічується неймовірна безліч: 21% жителів КНР носять три прізвища: Ван, і Чжан.
Лідирує прізвище Ван — його власниками на сьогодні є 95 млн громадян Піднебесної. Правда, остаточно неясно, постанова поширюється тільки на імена китайських знаменитостей чи й закордонних зірок.
В’ячеслав Лисенко
За матеріалами: УБР
Поділитися новиною
Також за темою
«Укрзалізниця» попередила про зміну маршрутів
Чому Apple може перейменувати iPhone 18
OnePlus розробляє смартфон із батареєю 8000 мАг
iPhone Air може стати випробувальним майданчиком для iPhone Fold
Маск пообіцяв перемогти бідність за допомогою армії роботів
ПриватБанк отримав понад 50 млрд грн прибутку з початку року: основні результати банку
