Прибуття: які дари Falcon 9 несе людству з космосу? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Прибуття: які дари Falcon 9 несе людству з космосу?

Технології&Авто
2094
19 лютого 2017 року, немов на кадрах науково-фантастичного фільму, перша ступінь ракети-носія Falcon 9 пройшла крізь шаруваті хмари атмосфери і плавно опустилася на посадковий майданчик космічного центру Кеннеді (Флорида, США).
Вражаюче відео приземлення найбільшої частини величезної ракети, зняте дроном з нового незвичайного ракурсу, допомогло повною мірою усвідомити весь масштаб і грандіозність сучасних досягнень в сфері освоєння ближнього космосу.
На відео перший ступінь бездоганно здійснює свою третю посадку на сушу (цього разу на місце старту) і шосту за рахунком в історії. Філігранна робота інженерів, якщо врахувати, що до цього перший ступінь мчав з космосу до землі з висоти 200 км на швидкості 2 км/с.
Всього 30 сек. роботи двигунів вистачило для того, щоб величезний сигароподібний об’єкт висотою понад 41 м, діаметром 3,6 м і вагою майже 60 т, з яких 32 т – паливо, м’яко приземлився.
Те, що 60 років тому вважалося науковою фантастикою, тепер стало реальністю.
ВАЖЛИВО ЗНАТИ. Ракети скидають відпрацьовані ступені, тому що кожен шматок заліза, що відокремився і впав в океан, робить їх легшими. Щоб дістатися до космосу цілком, потрібен двигун колосальної потужності, а також величезний обсяг палива, щоб забезпечити зліт, а потім посадку потужного аппарата.
Однако двигун колосальної потужності і величезний обсяг палива збільшують вагу, а це вимагає ще більш потужних двигунів і ще більше палива. Виходить зачароване коло.
Тому важливо, щоб ракета при підйомі відділяла ступені, але вони при цьому не тонули в океані. Замість цього перший ступінь приземляється в цілості, і його можна використовувати знову. А другий і наступніий ступені летять далі в космос.
Прибуття: які дари Falcon 9 несе людству з космосу?
Що принесе людству багаторазова ракета від SpaceX
1. Зниження вартості виведення вантажу на орбіту
За словами президента SpaceX Гвінн Шотвел, повторне використання першого ступеня ракети-носія Falcon 9 дозволить знизити вартість запуску на 30% – з 61,2 млн дол до 42,8 млн дол.
При цьому валовий прибуток SpaceX з кожного запуску оцінюється в 40%, вартість першого ступеня – в 75% від ціни запуску, а ціна 395 т палива для нього – всього в 200-300 тис. дол.
Зараз найбільшим замовником SpaceX є глобальний супутниковий телекомунікаційний оператор SES (Люксембург). Його представник вже заявляв про те, що компанія готова стати першим клієнтом запуску на орбіту Falcon 9 з раніше використаним першим ступенем. Але в такому випадку SES хотів би знизити вартість запуску до 30 млн дол.
Невідомо, чи зійшлися сторони в ціні, але в березні цього року відбудеться черговий запуск супутників SES. І, за даними techcrunch.com, саме цього разу SpaceX планує вперше в історії повторно вивести в космос перший ступінь. Швидше за все, буде використаний перший ступінь, яка вже літав в квітні 2016 року. Він пройшов статичний вогневий тест 31 січня 2017 року.
Але треба сказати, що поки що вартість послуг SpaceX з виведення вантажів на орбіту чи не вища за середні на світовому ринку. Поки компанія не навчиться повторно використовувати перший ступінь, вона не зможе конкурувати за ціною.
2017 рік цілком може стати переломним в космонавтиці з двох причин. По-перше, тому що SpaceX почне повторно запускати перші ступені. По-друге, на літо заплановано перший політ ракети-носія важкого класу Falcon Heavy. Ця ракета сама по собі пропонує висококонкурентні ціни на запуск вантажів на орбіту. А з початком повторного застосування перших ступенів у неї не буде конкурентів.
2. Технології для польоту на Марс
У вересні 2016 року Ілон Маск представив концепцію колонізації Марса. Ключову роль в цій справі він відводить Міжпланетній транспортній системі. Її ракета-носій буде багаторазового використання. Зовні вона являє собою істотно збільшену версію першого ступеня діючої ракети-носія Falcon 9.
Висота прискорювача – 77,5 м, діаметр – 12 м, маса без палива – 275 т. Маса уміщуваного палива – 6700 т, близько 7% від загальної кількості буде використано для повернення і посадки безпосередньо на місце запуску.
Для успішної посадки і повторного багаторазового використання такого апарату необхідно накопичити багато досвіду.
3. “Космічні” інновації приватних компаній
SpaceX внесла новий елемент конкуренції між приватними космічними компаніями США. Якщо раніше вони боролися в основному за державні контракти, то тепер стали змагатися між собою.
За словами представників NASA, швидкість, з якою з’являються комерційні космічні інновації, драматично наростає, тому що в “космічні перегони” включився бізнес і венчурні інвестиції.
Приватні компанії Rocket Lab, Firefly, Spire, Planet Labs, Deep Space Industries, Moon Express, SpaceX, Bigelow Aerospace, Blue Origin і інші розробляють технології для освоєння космосу. Кількість таких компаній зростає з року в рік. І сьогодні, наприклад, тема видобутку копалин на Місяці і астероїдах вже не здається фантастикою, тому що її всерйоз обговорюють великі гравці з усього світу.
Десять фактів про SpaceX
1. Falcon 9 з самого початку створювалася з розрахунком на повторне використання. Під час перших запусків вивчалася можливість повернення обох ступенів за допомогою парашутів, однак дана стратегія себе не виправдала і була змінена на користь використання для посадки власних двигунів ступеня.
2. Зроблено в Америці: всі структури, двигуни, бортове обладнання та наземні системи розроблені, виготовлені і випробувані в США компанією SpaceX.
3. Перша ракета, яка повністю розроблена в 21 столітті; розроблена від чистого аркуша до першого запуску за 4,5 року (листопад 2005 до червня 2010) менш ніж за 300 млн дол.
4. Другий ступінь згорає в атмосфері, і Ілон Маск не має наміру повертати його на землю. Але планує для нових моделей ракет всі прискорювачі розробити з розрахунком на повторне використання.
5. SpaceX – перша приватна компанія, яка відправила космічний корабель на Міжнародну космічну станцію.
6. Falcon 9 названий на честь “Тисячолітнього сокола” з “Зоряних воєн”. “9” означає кількість двигунів встановлених в першому ступені ракети.
7. Ілон Маск самостійно навчався ракетобудування.
8. Після того, як ракета запущена, її політ повністю автоматизований. Навіть приземлення.
9. Ілон Маск не планує робити SpaceX публічною компанією, поки ракета Міжпланетної транспортної системи, яка буде возити людей на Марс, не почне регулярно літати.
10. Кінцева мета SpaceX полягає в тому, щоб вартість польоту на Марс склала не більше ніж 500 тисяч доларів на людину.
Всеволод Некрасов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас