0 800 307 555
0 800 307 555

Наталія Мільчакова: чому зниження акцизів на авторинку не викликало купівельного буму


Наталія Мільчакова: чому зниження акцизів на авторинку не викликало купівельного буму

Влітку 2016 року рішенням Верховної Ради України був знижений акциз на імпортні автомобілі з пробігом. Зниження виявилося досить різким, наприклад, на автомобілі секонд-хенд з бензиновим двигуном об’ємом від 1 до 1,5 літра акцизний збір знизився в 10-14 разів. На уживані авто з бензиновим двигуном від 1,5 до 2,2 літра акциз був знижений у 6-9 разів, а на автомобілі із двигуном від 2,2 до 3 літрів акциз обвалився в 9-18 разів.

На авто з дизельним двигуном акцизи теж впали. Так, для машин з дизельним двигуном від 1,5 до 2,5 літра акциз впав трохи менше, ніж на бензинові авто, але теж пристойно – в 5-7 разів.

Здавалося б, нововведення має сильно полегшити життя українським автолюбителям, підвищити попит на автомобілі з пробігом і оживити автомобільний ринок.

За даними асоціації Укравтопром, в 2016 році продажі автомобілів в Україні зросли на 41%, до 65 560 одиниць, однак мова йде лише про нові автомобілі. Що стосується автомобілів з пробігом, то, згідно зі статистикою Укравтопрому, темпи зростання цього сегмента авторинку України були значно нижчі, легкових автомобілів на первинному ринку було продано 17 417 одиниць, що на 22% більше, ніж у 2015 році. А обсяг продажів комерційних автомобілів знизився на 19% до 2015 року, до 12 866 штук.

Таким чином, зниження акцизу, безумовно, надало підтримку ринку автомобілів, проте очікуваного буму на ринку так і не сталося. Причинами стало те, що зниження акцизу стосувалося не всіх автомобілів з пробігом, а тільки тих, які відповідають стандарту «Євро-5», тих, які були випущені після 1 січня 2010 року, а також, що особливо важливо, нові ставки акцизів не поширювалися на автомобілі з пробігом, які ввозяться на територію України з Росії.

Згідно з даними ВААІД, до початку 2016 року від 25% до 50% імпортних автомобілів з пробігом ввозилися в Україну саме з території Росії, причому ціна таких авто була на 30-50% нижча, ніж в Україні, і в рази нижча, ніж у країнах східної Європи, що входять до Євросоюзу.

Від зниження акцизів, таким чином, виграли тільки жителі західних областей України, де на місцевому ринку б/у автомобілів переважали машини, завезені з Європи, переважно з Франції та Німеччини.

У свою чергу, на сході України переважали машини, завезені з Росії, відповідно, мешканці цих регіонів не одержали переваг від зниження акцизу на іномарки з пробігом.

Після зниження акцизів, яке стосувалося фактично тільки іномарок, ввезених безпосередньо з ЄС, розстановка сил на українському авторинку радикально зміниться на користь машин, безпосередньо імпортованих з Європи. Але значній частині покупців буде від цього не легше.

Так, за даними Державної служби статистики України, з 2014 по 2016 рік реальні грошові доходи населення впали більш ніж на 28%. Хоча в 2016 році цей показник зріс на 5,6% до 2015 року, загальна картина зниження споживчого попиту не сильно змінилася. Таким чином, про купівельний бум на українському авторинку поки ще дуже рано говорити.

Наталія Мільчакова, заступник директора аналітичного департаменту Альпарі

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Також з цієї теми: Особисті фінанси
Дивись також
Весь ринок:Особисті фінанси
Архiви:2020 2019 2018 2017 2016 2015
Опитування
В Контексті Finance.ua