Зниження акцизу на авто: чому дешевих іномарок більше не стало — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зниження акцизу на авто: чому дешевих іномарок більше не стало

Особисті фінанси
1344
В липні 2016 року президент підписав Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів”.
Документ мав сприяти здешевленню уживаних іномарок, за які український обиватель завжди платив втридорога. Так, з легкої руки депутатів та президента з 1 серпня 2016 було знижено акцизний збір при імпорті б/у авто.
Президент, підписуючи закон, зазначав, що “закон реально допоможе звичайним громадянам придбати авто для власних потреб”.
“Тепер простий українець зможе купити дешеве і якісне авто в Європі. Закон не дозволить шахраям наживатися”, — запевняли нардепи слідом за гарантом.
По закінченні півроку з моменту набрання законом чинності ЗМІ вирішили перевірити, чи стався купівельний бум, як нововведення полегшило життя українським автолюбителям і звідки завозиться більшість б/у автомобілів в Україну.
Авто для обраних
Автори законопроекту прогнозували, що первинні продажі вживаних авто в 2016 році зростуть на 20 тисяч штук.
Поки результати складно назвати вражаючими: за підсумками 2016 року на ринку вживаних машин зафіксовано спад на 1%.
За даними асоціації “Укравтопром”, з початку 2016 року на первинному ринку було зареєстровано 30 713 продажів машин, що були в експлуатації, що на 1% менше підсумків 2015 року.
Втім, у структурі продажів все-таки відбулося зміщення в бік легкових авто. Так, у сегменті легкових автомобілів за минулий рік було зареєстровано 17 417 уживаних авто, що на 22% більше результату 2015 року. Причому значне зростання розпочалося з вересня, тобто після набрання законом чинності.
Зростання зафіксовано і на початку року. У січні 2017 року б/у іномарки без пробігу в Україні зайняли 35% первинного ринку продажів. Загальна кількість реєстрацій імпортованого автомобільного секонд-хенду становила 3,54 тисячі одиниць — на 58% більше січня минулого року.
Січневий попит на імпортовані легкові авто з пробігом збільшився в три рази порівняно з минулим роком — до 2,178 тисяч одиниць — це кожна третя машина з проданих у січні.
Основну масу зареєстрованих іномарок з пробігом склали машини віком до 5 років.
Та все ж генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко вважає закон провальним.
“Подібні закони варто було б приймати, умовно кажучи, п’ять років тому, коли машини в Європі були дешеві. Зараз машини, які відповідають стандарту “Євро-5”, досить дорогі, при цьому ціни в Україні значно знизилися”, — зазначає Назаренко.
“Це пов’язано з зубожінням людей. Багато українців отримують доходи в гривні, а бензин зріс аналогічно курсу долара, тому вони вже не можуть забезпечувати свої авто. Багато авто були куплені в кредит, який теж складно обслуговувати через девальвацію”, — зазначає він.
За словами гендиректора ВААІД, ціни на автомобілі в Україні знизилися переважно через машини, завезені з окупованого Росією Криму та зони АТО.
“Раніше ціни в Європі разюче відрізнялися від наших, але зараз нормальна машина в Європі коштує практично стільки ж, скільки і у нас. Виходить, що депутати писали закон під себе. Насправді вигідно завозити одну дорогу, максимум дворічну машину — виходить дешевше, ніж в Україні”, — додає Назаренко.
Які авто з пробігом купують українці
Найпопулярнішим авто за період з січня по листопад минулого року на первинному ринку секонд-хенду став Renault Megane, який обрали 1931 автомобіліст. За даними “Укравтопрому”, середній вік автомобілів цієї моделі склав п’ять років.
Автомобілі Volkswagen Passat, середній вік — чотири роки, придбали 1196 українців.
Набагато скромніший результат у Skoda Octavia, яка замикає трійку лідерів, її вибрали 679 автолюбителів. Середній вік цих авто також не перевищив п’яти років.
Також до ТОП-10 первинного ринку імпортного секонд-хенду увійшли: Opel Astra — 586 штук, Volkswagen Golf — 526 штук, Renault Scenic — 512 штук, Opel Insignia — 348 штук, Mercedes-Benz E — 322 штуки, Skoda Fabia — 319 штук. Замикає першу десятку електромобіль Nissan Leaf з результатом 276 ввезених і зареєстрованих машин.
Найстаршими з першої десятки виявилися моделі Volkswagen Golf і Renault Scenic, середній вік — шість років, а наймолодшими — Nissan Leaf — більшість 2013 року випуску.
Як відомо, народні депутати приймали закон з розрахунком на те, що українці купуватимуть більш дешеві авто в Європі. При цьому машини за зниженими акцизами заборонялося ввозити з країни, визнаної державою-окупантом і державою-агресором.
Втім, за даними Назаренка, більша частина автомобілів, які ввозилися минулого року, потрапили до нас якраз із Росії.
“Насправді до нас завозиться велика кількість російських машин через Білорусь. Ви ж знаєте, що в Росії через санкції немає норвезьких креветок і сьомги, а є білоруські. Те ж саме і у нас — “білоруські машини”, — зазначає глава ВААІД.
Як це відбувається? Купується дешеве авто в Росії, завозиться в Білорусь, там реєструється і завозиться в Україну як білоруська машина. “Тобто, цей закон вигідний тим людям, які створюють схеми ввезення авто з РФ через Білорусь”, — зазначає Назаренко.
У чому складнощі
Одна з очевидних проблем — пересічному українцю складно поїхати в Європу і купити там якісне авто. Всі ці розмови про те, що німці поїздять і продадуть вам дешеву машину — всього лише легенди.
“Можливо, звісно, комусь і вдалося, але в основному “перекупи” скуповують всі авто і потім перепродують українцям вже за вищими цінами. Депутати вважають, що будь-який українець може легко поїхати в Німеччину і привезти собі машину. Йому легко так гадати, адже у нього в кишені дипломатичний паспорт, він у будь-який момент подзвонить секретарці, яка замовить квиток на літак і номер у готелі”, — іронізує Назаренко.
За даними МЗС, тільки до 20% українців мають закордонні паспорти, не кажучи вже про наявність шенгенської візи.
До того ж не всі люди розбираються в автомобілях, і якщо їхати в Німеччину, то потрібно взяти з собою фахівця, щоб купити хороше авто.
Закон був покликаний вирішити проблему автомобілів на іноземних номерах.
У пояснювальній записці зазначалося, що зниження акцизів дозволить українцям оформити близько 4,5 тисяч автомобілів, що відповідають стандарту Євро-5, які перебували у режимі транзиту. За рахунок цього нардепи планували поповнити бюджет ще на 300 млн гривень.
Але останні події в Києві з блокуванням доріг і палаючими шинами вказали на те, що власників таких авто нововведення не сильно вразили. Разом з авторами законопроекту №5567 вони закликають владу дати їм справедливу плату”.
Та ні активні протести, ні візити до прем’єр-міністра їм не допомогли. В ГО “Автоєвросила”, яке стало одним з основних ініціаторів нещодавніх протестів, напередодні повідомили, що представники Національної поліції і митниці вже почали активно вилучати авто з іноземною реєстрацією практично у всіх областях України.
Микола Топалов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас