Газ для українців може знову подорожчати


Газ для українців може знову подорожчати

Українцям варто готуватися до чергового подорожчання газу. Як показало дослідження Антимонопольного комітету України (АМКУ), ринок постачання природного газу побутовим споживачам не є конкурентним. Тому Комітет вимагає від уряду привести підзаконні акти у відповідність до принципів закону “Про ринок природного газу”, який діє з жовтня 2015 року.

“Незважаючи на прийняття Кодексів газотранспортної системи, газорозподільних систем і газосховищ, розроблених з урахуванням європейського досвіду, на ринку постачання газу побутовим споживачам існує купа проблем, що перешкоджають конкуренції”, – повідомив державний уповноважений АМКУ Валерій Полюхович.

Монополія жива

Набуття чинності законом про ринок природного газу уряд Арсенія Яценюка подавав як революційний крок, покликаний покінчити з монополією НАК “Нафтогаз”. Згідно з ним, постачальник сам визначає, кому продавати газ, а покупець – у кого і за якою ціною брати блакитне паливо.

За даними АМКУ, в 2016 році НАК “Нафтогаз” через пов’язані компанії контролювала 80% внутрішнього видобутку. Будучи звільненій від сплати ПДВ при імпорті газу, компанія контролювала 74% всього імпорту блакитного палива. В результаті її загальна частка на оптовому ринку газу в Україні перевищувала 70%.

“Таким чином, компанія має всі структурні ознаки монополії”, – резюмує провідний фахівець відділу ринків газу в АМКУ Юлія Шевцова.

Крім того, незважаючи на поділ облгазів на операторів газорозподільних мереж і постачальників природного газу, в 23 з них “Нафтогаз” володіє пакетами акцій від 25% до 50%, тобто може істотно впливати на роботу підприємств.

“Ці революційні висновки АМКУ треба підкріпити законодавчо, на ділі позбавивши НАК “Нафтогаз” монополії”, – вважає гендиректор “Укрнафтагазенерго” Марія Яковлєва.

За її словами, треба дозволити “Укргазвидобування” продавати український енергоресурс всім бажаючим, а не тільки “Нафтогазу”. Щоб і інші постачальники могли заробляти на постачанні газу населенню. Але тут виникає питання ціни.

Буде дорожче

Закон говорить, що ціна газу повинна формуватися на ринку. Однак для постачання газу побутовим споживачам, релігійним організаціям та підприємствам ТКЕ (в частині надання послуг окремим категоріям споживачів) уряд поклав на держкомпанії НАК “Нафтогаз України”, “Укргазвидобування” і приватних постачальників природного газу так звані “спеціальні зобов’язання” (ПСО).

Постановою КМУ №758 від 1 жовтня 2015 року для цих категорій споживачів до 1 квітня 2017 року встановлено регульовані ціни на газ і обмежено вартість його поставки (послуг ПСО-постачальників). Нагадаємо, розмір торговельної надбавки постачальника не може перевищувати 1%.

Населення має право купувати газ як за регульованою ціною, так і за договірною, але тільки якщо друга ціна буде нижчою за першу і йти в пакеті з більш високим рівнем сервісу.

Як відзначають в АМКУ, держава в особі “Нафтогазу” володіє і компанією “Укртрансгаз” (оператор ГТС і підземних сховищ), і “Укргазвидобування” (найбільша видобувна компанія), а також має контрольний пакет акцій в “Укрнафті” (також видобуває газ).

“З лютого 2017 року “Нафтогаз” відпускає газ для промисловості за ціною 10,2 тис. грн за тисячу кубометрів, а тариф для населення – близько 6,8 тис. грн. Тому ні про яку конкуренцію говорити не доводиться. Навряд чи знайдеться суб’єкт, готовий віддати газ дешевше для населення, якщо його можна продати дорожче промисловості”, – заявив начальник управління ринків природного газу департаменту з регулювання відносин у нафтогазовій сфері НКРЕКП Олександр Косянчук.

Адже навіть з встановленням єдиного тарифу на рівні 6810 грн за 1000 куб. м для ТКЕ і 6879 грн для населення держава практично і далі дотує ці сектори, надаючи їм субсидії.

“Якщо повністю перейти на ринкові відносини, тоді газ для людей подорожчає на 25-30%, а у нас майже 80% населення неплатоспроможне”, – упевнений директор з питань нафтогазового комплексу ВГО “Енергетична асоціація України” Віктор Меркушов.

Тобто, при скасуванні держрегулювання цін на газ для населення вартість ресурсу зросте з нинішніх 6879 грн за тисячу кубів до 8943 грн. Крім того, за словами представників облгазів, торгова надбавка в 1% – це 70-80 грн на кожній тисячі кубів. Це не дозволяє компаніям розвиватися. Отже, у вартість газу може бути включена і 10-20% націнка, яка влаштує постачальника.

Як вважають в АМКУ, головне – усунути бар’єри виходу на ринок поставок газу населенню для приватних компаній. А чи буде це вигідно – нехай вирішують самі компанії.

Тому експерти сходяться на думці, що дію постанови №758 продовжать, але відкоригують для забезпечення більшої конкуренції на ринку.

Тиск газу

“Укргазвидобування” продає оптом газ ПСО-постачальникам, які відбираються за певними критеріями. Всі вони відкривають спецрахунки в уповноваженому банку для зарахування грошей від споживачів. Іншого алгоритму отримання плати від населення немає. Тобто купувати газ і розраховуватися за його розподіл можна тільки у ПСО-компаній.

“Виходить, що для відкриття рахунку в банку треба бути ПСО-постачальником, а щоб ним стати, потрібно відкрити рахунок”, – спрощено пояснила Юлія Шевцова.

Іншими словами, для незалежних постачальників ринок практично закритий.

Ще одна перешкода – система компенсації субсидій населенню. Погашення субсидій проводиться шляхом підписання двосторонніх актів та взаємозаліку між учасниками ринку.

Тобто, громадяни не отримують реальних грошей на оплату, а тільки право на часткову сплату конкретним постачальникам, обраним державою. Люди позбавлені права вибору і не можуть гривнею проголосувати за ту чи іншу компанію.

В АМКУ вважають, що треба монетизувати пільги і субсидії. Щоб споживачі, які не користуються преференціями, могли вибирати собі постачальника газу. Однак, як чесно зізналися представники НКРЕКП, в уряді досі не знають, як це можна зробити. Максимум, на що готові піти чиновники – монетизація залишків пільг.

Додатково виникає ряд проблем при розрахунках між учасниками ринку. Це непідписання протягом декількох місяців протокольних рішень. Що призводить до штучно створеної заборгованості та штрафів. Ця проблема поки що теж не має рішення.

За словами головного спеціаліста Міненерговугілля Володимира Кужеля, спеціальна робоча група під керівництвом віце-прем’єра Володимира Кістіона готує нову постанову КМУ. Про конкретні результати можна буде говорити тільки після завершення роботи цієї групи. Серед іншого, наприклад, обговорюється створення механізму біржової торгівлі газом.

Також в АМКУ надходять пропозиції змінити норми постанови №758 таким чином, щоб вартість газу розраховувалася на базі середньомісячних цін на німецькому хабі плюс витрати на доставку. По суті, це аналог формули розрахунку ціни “Роттердам+”, яка застосовується для поставок вугілля і викликає багато нарікань і критики.

Середня ціна імпортного природного газу в січні 2017 року склала 6033 грн за 1 тис. куб. м, а середня вартість газу на німецькому хабі – 6,5 тис. грн.

“Тому така методика може призвести до подорожчання газу. До того ж порядок формування ціни непрозорий і є сумніви в його економічній обґрунтованості”, – вважають в АМКУ.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Енергетика
Все, що ми знаємо про:АМКУ НКРЕКП
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua