Мобільні шахраї: як обкрадають стільникових операторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мобільні шахраї: як обкрадають стільникових операторів

Технології&Авто
2430
З 1 січня 2017 року удвічі подешевшала вартість мобільних дзвінків в Україну з-за кордону. Згідно з рішенням Національної комісії регулювання зв’язку та інформатизації, ставка інтерконекту за вхідні в Україну дзвінки тепер становить 10 центів/хвилина, тоді як раніше вона становила 20 центів/хвилина. Це вдарило по рефайлу ─ крадіжці трафіку в мобільних операторів.
Рефайл, або маршрутизація трафіку ─ це схема з отримання грошей за послуги мобільного зв’язку в обхід офіційних каналів. При обробці дзвінків з-за кордону українські оператори отримують плату від своїх іноземних колег. Раніше ця плата становила 20 центів за хвилину розмови. Однак були можливості дзвонити в Україну дешевше. Вхідний дзвінок з-за кордону не відразу потрапляє в мережу українського оператора, а курсує складними шляхами телекоммереж. Такий дзвінок можуть перехопити фірми, що організують рефайл, ─ і пропустити його через інтернет як IP-телефонію. Тоді український абонент і український оператор отримуватимуть цей дзвінок з іншого номера, наприклад, невпізнаного. А гроші за інтерконект отримає не український оператор, а фірма, яка цей дзвінок «прокрутила».
Обхідні маневри
На глобальному рівні справу поставлено на широку ногу ─ в світі є цілі телеком-біржі, які продають послуги подібних фірм. Оператори, що направляють дзвінки в Україну, самі вирішують: або використовувати дешевий і часто неякісний рефайл, або ж офіційно купувати послуги українських колег. «В Україні дуже багато компаній, які займаються транзитом міжнародного трафіку. Вони працюють на території України, але зареєстровані в інших юрисдикціях. Відповідно, дохід від їх діяльності також «осідає» в інших юрисдикціях», ─ розповідає менеджер з міжнародного бізнесу компанії Millicom Олександр Медяновський.
«Багато міжнародних операторів самі докуповують такий трафік, щоб менше платити за міжнародними договорами, але якість цього трафіку дуже погана. Подібний «бізнес» відмирає сам по собі», ─ доповнює президент компанії SV-Consulting, екс-директор ПАТ «Укртелеком» по роботі з операторами Олег Стефанюк.
Всередині України мова йде про сотні фірм різного масштабу, які обслуговують даний бізнес. На них припадає від 20% всіх доходів, які мали б осісти на рахунках мобільних операторів за обслуговування міжнародних дзвінків. Податки з таких доходів ці фірми, зрозуміло, не платять.
«Рефайл ─ сумний приклад міжнародного шахрайства з метою заробити на продажу міжнародного трафіку, знаходячи незаконні маршрути його пересування від ініціатора дзвінка до одержувача. При цьому залежно від того, де саме в ланцюжку відбувається шахрайство, може відбуватися підміна номера, з якого зроблено вихідний дзвінок. Причини цього явища ─ економічного характеру: низькі ставки термінації міжнародного і національного трафіку, відсутність ідентифікації пріпейд-клієнтів», ─ кажуть в компанії «Київстар»,
Сам рефайл є кримінальним злочином за ст. 361 Кримінального кодексу України ─ несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж або мереж електрозв’язку. У Реєстрі судових рішень є сотні справ, пов’язаних із цією статтею.
А оператори, в свою чергу, постійно виявляють тисячі випадків втручання в роботу своїх мереж. «У 2016 році зафіксовано понад 12 000 випадків шахрайства з голосовим трафіком проти «Укртелекому». Під шахрайством ми маємо на увазі підміну міжнародних дзвінків псевдо-національними, так званий рефайл. Такі дзвінки надходять з мереж мобільних операторів. Зі свого боку, ми відстежуємо подібні випадки і повідомляємо операторів, в результаті відбувається блокування номерів шахраїв. З огляду на той факт, що мобільні картки продаються без ідентифікації абонента (пріпейд), то відстежити таких шахраїв стає вкрай складно», ─ зазначає директор з корпоративних комунікацій «Укртелекому» Михайло Шуранов. І додає, що знизити гостроту проблеми дозволило б введення ідентифікації при продажу нових мобільних номерів.
«Проблема даного роду шахрайства є загальносвітовою, тому випадки порушення маршрутизації з’являються з різних напрямків. У 2013 році ми виявили приблизно 900 таких випадків, в 2014 році ─ 783, в 2015 ─ 754, а в 2016 році ─ 1840», ─ повідомили у компанії «Інтертелеком».
«У зв’язку з девальвацією національної валюти з 2013 року рефайл став одним з основних видів шахрайства. У боротьбі з ним компанія на постійній основі співпрацює з правоохоронними органами. За останні роки не раз припинялася незаконна маршрутизація трафіку. Першочергове завдання в боротьбі з рефайлом ─ навчання співробітників новим технологіям, а також закупівля та впровадження сучасних систем з виявлення шахраїв», ─ каже начальник департаменту управління доходами Vodafone Україна Сергій Бориславський.
За його словами, у зв’язку з запуском 3G-мережі і великою популярністю смартфонів стали розвиватися нові підвиди мобільних махінацій. «Один з яскравих прикладів ─ термінація МН-трафіку за схемою GSM to Viber. Від даного виду шахрайства зараз страждають оператори усього світу», ─ каже Бориславський.
Сучасний бізнес
Подібними «дослідженнями» грішать не тільки дрібні й маловідомі компанії. На рефайлі попадалися і помітні гравці ринку. Так, у 2002 році «Укртелеком» зі скандалом обмежив доступ до своєї мережі операторам «Тенет», «Оптима Телеком» та іншим ─ по звинуваченню в підміні номерів. У 2002-2008 роках фірма Golden Telecom опинялася в скандальних історіях, пов’язаних із рефайлом. Звинувачення йшли як від «Укртелекому», так і від МТС.
«Зараз рефайлом займаються люди, які належать до певної касти. Це динозаври. Так, у 2000-2006 ми боролися з рефайлом, який процвітав у мережі загального користування України. Ця діяльність була банальною крадіжкою і на законодавчому рівні переслідувалася позбавленням волі. Але різниця у вартості міжнародного та місцевого трафіку була суттєвою, обсяги міжнародного трафіку ─ великими, і ця діяльність приносила солідні доходи. На міжнародному ринку працювали біржі, які продавали «сірий» трафік за викидними цінами. Там і сьогодні заробляються мільйони доларів, але обсяги трафіку вже зовсім не ті, що 10 років тому», ─ розповідає Олег Стефанюк.
Зараз на «сірому» ринку термінація дзвінка на українські мережі коштує 6-8 американських центів за хвилину, тоді як офіційна регульована ставка тепер ─ 10 євроцентів. «У тих, хто займається рефайлом, витрати на хвилину дорівнюють вартості дзвінка для абонента всередині мережі того чи іншого українського оператора зв’язку. Припустимо, вартість пакета з необмеженим обсягом хвилин коштує 100 грн, цей пакет працює 12 годин на добу. Вартість хвилини, відповідно, становитиме 0,005 грн/хв. З урахуванням вартості обладнання й електроенергії, витрати особи, що займається рефайлом, не перевищуватимуть 1 американський цент за хвилину. Ось і вся бізнес-модель. Поки ставка за термінацію міжнародного трафіку не наблизиться до розміру середнього абонентського тарифу, займатися рефайлом буде цікаво з економічної точки зору», ─ резюмує Олександр Медяновський.
За його словами, є і великі гравці, міжнародні оператори зв’язку з гучними іменами, які грають «на грані фолу». Є українські рефайльщики, які продовжують підміняти міжнародні дзвінки на місцеві, змінюючи або приховуючи номера абонента. «Як і раніше, цим грішать у Дніпрі та Харкові. Але бізнес цей став технологічно більш витонченим, складним і менш прибутковим, тому що самого вхідного міжнародного трафіку стало значно менше», ─ уточнює Стефанюк.
Опитані мобільні оператори не озвучують обсяги своїх збитків від рефайлу. Причин для цього декілька. По-перше, сьогодні втрати в мережах операторів можуть виникати і через дзвінки по Skype, Viber, What’s Up ─ і в майбутньому саме розвиток таких технологій і конкуренція з ними стане одним з головних викликів для операторів. По-друге, менеджмент компанії повинен всіма силами боротися з рефайлом, а тому розкривати масштаби збитку ─ це удар по репутації. «Ми не готові назвати цифри, але що стосується суми ─ це досить невелика частина від загального виторгу», ─ кажуть у компанії Lifecell.
Проте, за оцінкою експертів Forbes, щороку в Україну надходить вхідних дзвінків на близько 3 млрд хвилин. При ставці інтерконекту в 10 центів виходить, що дохід усього ринку телекомпослуг у 2017 році від вхідних дзвінків з-за кордону може скласти $300 млн. Яка частина цих грошей опиниться в тіні, сказати можна буде за результатами року, адже в разі ще одного зниження ставки рефайл щодо українських операторів може стати взагалі безглуздим.
Маргарита Ормоцадзе
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас