Мільярди шукають в тарифі: "Укрзалізниця" має намір підвищити вартість перевезення пасажирів і вантажів


Мільярди шукають в тарифі: "Укрзалізниця" має намір підвищити вартість перевезення пасажирів і вантажів

У 2017 році перевезення вантажів “Укрзалізницею” (УЗ) може різко подорожчати – відразу на 25%. Очікується і підвищення цін на пасажирські перевезення – на 35%. Залізничники мотивують це необхідністю оновлення рухомого складу, оскільки зношеність вагонів вже досягає 80%.

Але ініціативи УЗ не схвалює бізнес, звинувачуючи новий менеджмент “Укрзалізниці” в неефективному використанні наявних у держкомпанії ресурсів.

У пошуках грошей З 1 лютого “Укрзалізниця” планує підвищити тарифи на перевезення вантажів на 25%. У держкомпанії запевняють, що це дозволить УЗ залучити в компанію додаткові 11 млрд гривень. Такі показники закладені в проект фінансового плану компанії, який поки знаходиться на стадії узгодження з урядом. В “Укрзалізниці” кажуть, що підвищення тарифів необхідне для оновлення парку вагонів, локомотивів і залізничної інфраструктури.

“Якщо Україні потрібно, щоб єдиний залізничний національний перевізник не скорочував обсяги перевезень і не зменшував кількість вагонів і локомотивів, то необхідно здійснювати значні інвестиції в оновлення парку. Для цього потрібно індексувати тарифи”, – цитує прес-служба УЗ главу правління компанії Войцеха Балчуна.

Якщо підвищення відбудеться і УЗ отримає кошти, то з них 2,5 млрд гривень планується витратити на купівлю більше трьох тисяч вантажних вагонів, 2,1 млрд гривень – на модернізацію вагонів і локомотивів, 2 млрд гривень – вкласти в реконструкцію шляхів. У держкомпанії пояснюють, що в середньому діючі тарифи на залізничні вантажоперевезення значно нижчі, ніж в сусідніх країнах.

 Наприклад, за даними УЗ, в Росії вартість вантажоперевезення залізницею в 1,7 рази дорожче, ніж в нашій країні, в Білорусі – в 1,4 рази, Польщі – в 8,9 раз, Словаччині – 6,3 рази, Угорщині – в 7,3 рази, Румунії – в 3,1 рази. У той же час в “Укрзалізниці” запевняють, що діючі тарифи не тільки покривають собівартість перевезень, а й приносять прибуток компанії.

 Правда, рівень рентабельності, закладеної в тарифи на вантажоперевезення, в УЗ не розкривають. “Однак тільки через те, що перевезення вантажів прибуткові, а не збиткові, не можна не дозволяти УЗ підняти свої тарифи. Це некоректний підхід, – розповіла РБК-Україна представник департаменту інформаційної політики УЗ Наталія Глушко. – Компанія змушена частину прибутку від вантажоперевезень направляти на покриття збитків від пасажирських перевезень, на так зване перехресне субсидування. Т

Також УЗ повинна вкладати кошти в загальну інфраструктуру, яка використовується як для вантажо-, так і пасажирських перевезень”. За даними УЗ, збитки від пасажирських перевезень за січень-листопад 2016 року становили понад 7 млрд гривень. У фінплані на 2017 рік пропонується двоетапне підвищення вартості пасажирських перевезень в цілому на 35%. Так, з січня планується на 10% підвищити вартість проїзду в поїздах Інтерсіті+. Але і це підвищення не виведе ціни на пасажирські перевезення на економічно обгрунтований рівень. Необхідність підвищення тарифів в УЗ пояснюють і зростанням цін у виробників товарів, які купує компанія, наприклад, метал для будівництва та ремонту вагонів.

“Нам необхідно активно вкладати в рухомий склад, який на 80% зношений, – розповідає Наталя Глушко. – Якщо цього не робити, то парк буде зменшуватися, як наслідок нам не вистачатиме вагонів для перевезення вантажів”. У Міністерстві інфраструктури поки стримано коментують ініціативи УЗ щодо підвищення тарифів. Перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов, який курирує діяльність “Укрзалізниці”, повідомив, що підвищення тарифів перебуває в стадії обговорення. “Ми повинні відкрито проговорити це питання з бізнесом, зрозуміти, навіщо це потрібно.

З боку бізнесу повинні бути показані конкретні напрями, за якими їх не влаштовує поточна ситуація. Після цього ми повинні знайти спільний механізм, який забезпечить ефективність реалізації інвестицій УЗ і цільовий характер використання коштів”, – зазначив він.

Представники бізнесу з планами “Укрзалізниці” щодо підвищення тарифів на вантажоперевезення категорично не згодні. Сім асоціацій, що об’єднують найбільших виробників металургії, хімії, цементу, скла і зернотрейдерів, звернулися до прем’єр-міністра Володимира Гройсмана з листом, в якому поскаржилися на неефективність управління УЗ новою командою менеджерів на чолі з Войцехом Бальчуном.

Вони відзначають, що при заявлених планах капітальних інвестицій в залізничну інфраструктуру в 11,2 млрд гривень в 2016 році, за десять місяців минулого року на ці цілі було направлено тільки 3,8 млрд гривень. Примітно, але в своєму листі бізнес не вказує, що підвищення тарифів на вантажоперевезення може привести до подорожчання товарів, що перевозяться. Хоча в самій УЗ визнають, що це істотно вплине на зростання цін. Так, в держкомпанії прогнозують, що до кінця 2017 року ціни на товари, що перевозяться, зростуть до 2%. Приміром, зараз перевезення тонни вугілля коштує 76,1 гривень за тонну.

Після підвищення вартості перевезення тариф складе 95,2 гривень за тонну вугілля. Голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький каже, що, на відміну від монополіста “Укрзалізниці”, металургійні і гірничодобувні підприємства не можуть регулювати ціни на продукцію на свій розсуд, оскільки їх визначає кон’юнктура на світових ринках.

“Понад 85% продукції вітчизняних металургійних підприємств йде на експорт. Тому підвищення тарифів призведе тільки до зростання собівартості продукції, що вкрай негативно позначиться на рентабельності і конкурентоспроможності наших підприємств.

В результаті, після підвищення тарифів багато компаній гірничо-металургійного комплексу можуть стати збитковими”, – говорить Сергій Біленький, уточнюючи, що в першу чергу це стосується металургійних підприємств, які вже зараз знаходяться на межі нульової рентабельності через низькі ціни на світових ринках, але суттєвого впливу на вартість зерна, наприклад, підвищення тарифів на вантажоперевезення не зробить.

Експерт аграрних ринків “Українського клубу аграрного бізнесу” (УКАБ; об’єднує близько 80 аграрних компаній) Віталій Кордиш пояснює це тим, що збільшення тарифів не буде займати значну частку в структурі собівартості зерна. За розрахунками УЗ, тариф на перевезення кукурудзи збільшиться з 140,4 гривень за тонну – до 175,5 гривень. В результаті ціна на цей товар збільшиться на 0,7%.

Правда, за прогнозом УКАБ, підвищення може негативно відбитися на виробниках зерна. “Трейдери будуть намагатися компенсувати зростання тарифів за рахунок зниження закупівельної ціни”, – пояснює Віталій Кордиш. За його словами, основною причиною критики бізнесу в бік УЗ є те, що перевізник пояснює необхідність підвищення тарифів оновленням інфраструктури та рухомого складу. “Але така причина називається щороку при підвищенні тарифів, а особливих змін в якості сервісу так і не відбувається”, – робить висновок Віталій Кордиш.

Дмитро Уляницький

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Мільярди шукають в тарифі: "Укрзалізниця" має намір підвищити вартість перевезення пасажирів і вантажів» на Finance.ua - 2.4
В Контексті Finance.ua