Занадто багато автовиробників намагаються наздогнати Tesla — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Занадто багато автовиробників намагаються наздогнати Tesla

Технології&Авто
2593
Молода та успішна компанія Ілона Маска з виробництва автомобілів створює швидкі та сексуальні еклектичні автомобілі, які високо цінуються елітою Силіконової Долини.
Це – наймодніші іграшки, що підкреслюють високий статус власника. Коштуючи від 100 000 доларів США, у деяких конфігураціях ці автомобілі є дорожчими за Феррарі та Ламборджині.
Це все чудово, але найсерйозніший удар, якого Tesla завдала сторічній автомобілебудівній галузі, є досить банальним: компанія створила ринок, який просто не існував до того.
Так, “Дженерал Моторс” та деякі інші компанії розробляли та продавали електромобілі. Але вони ніколи не продавали їх у значній кількості. І навіть у період після закінчення фінансової кризи, коли електромобілі почали сходити з конвеєрів у значно більшій кількості, ніж у будь-який момент часу до цього, електромобілі складали лише біля 1% від усього світового ринку автомобілів.
Але виробники традиційних автомобілів не пішли на рішучі зміни.
Натомість, обсяги продажів Tesla стрімко зростають, кожного року подвоюючи кількість проданих автомобілів (біля 50 000 штук продано у 2015 році, майже 100 000 у 2016, і півмільйона заплановано на 2018 рік, якщо компанія реалізує амбітні плани Маска). Вже отримано близько 400 000 попередніх замовлень на Model 3 – автомобіль, розрахований на широку аудиторію. Початок виробництва заплановано на кінець наступного року. Це безпрецедентна кількість для галузі.
Чи це означає, що існує великий, не задоволений попит на електромобілі?
Крокуючи невірним шляхом
Tesla увійшла в історію, створивши цікавий ринок, який просто не існував до того. Проте, зовсім не зрозуміло, чи зростатиме цей ринок настільки, щоб увібрати в себе автомобілі, виготовлені не Tesla. Першим випробуванням стане новий Chevy Bolt, електромобіль ціною 30 000 доларів США, враховуючи податкові пільги. Однієї зарядки цьому автомобілю вистачає приблизно на 240 миль; продаж цієї моделі розпочався у жовтні. Якщо обсяги продажу цього автомобілю стануть зіставними з показниками Tesla, тоді можна буде сміливо казати, що споживачі насправді віддають перевагу відносно недорогим електромобілям. Якщо ж цього не станеться, ми матимемо всі підставі вважати, що споживачам потрібні саме Tesla.
У будь-якому випадку, якщо обсяги продажу електромобілів не продемонструють високі показники зростання, на автовиробників з їх програмами виготовлення електромобілів чекають складні часи. Багато великих автоконцернів представили масштабні плани з розвитку електромобілів. Наприклад Volkswagen намагається відновити свою репутацію після скандалу із заниженими показниками викидів, позиціонуючи себе як провідного постачальника майбутніх електромобілів.
Ближче до середини сезону автомобільних виставок ми бачимо все більше нових концепцій електромобілів. Наразі широко обговорюються електричні вантажівки. Ніхто не бажає відставати.
На жаль, існуючий ринок просто не настільки великий, щоб прийняти в себе усі ці автомобілі. Можливо, автовиробникам слід дослухатись ідей GM щодо Bolt та інвестицій в Lyft: створити парк безпілотних електромобільних таксі. Проте це не те, що потрібно споживачам.
Індивідуальні автомобілі – це основа автомобілебудівного бізнесу. Це саме той ринок, який потребує розширення, якщо ми говоримо про початок захоплення електромобілями ринку традиційних авто з двигунами внутрішнього згорання.
Історія змінюється
Ще один чинник, який обумовлює майбутній успіх (або поразку) ринку електромобілів, це відносно нова, несподівана та докорінна зміна всього малюнку функціонування транспорту. З початку 2000-х, до появи сервісу Uber, перевага розвитку залишалась за електромобілями.
Натомість, у наш час мова вже йде про підвезення пасажирів (ride-hailing), спільне використання автомобілів та безпілотні автомобілі. Все це технології, які не потребують застосування електромобілів, які можна реалізувати набагато швидше, використовуючи автомобілі з двигуном внутрішнього згорання. Компаніям, які працюють в цих нових форматах, немає сенсу чекати на зростання ринку електромобілів. Їм набагато простіше зробити ставку на бензинові автомобілі нового покоління – 99% ринку автомобілів, що не потребує підзарядки кожної ночі.
Можливо, це звучить погано, але, це слід також брати до уваги: Tesla з одного боку є найуспішнішою компанією, яка здійснює повний цикл виготовлення електромобіля, і є лідером в галузі виробництва автономних транспортних засобів. Проте, буде не дивно, якщо електромобілі програють протистояння з традиційними авто – знову. Акумуляторні батареї великі, дорогі і менш зручні у використанні, ніж бензин, а їх розвиток відбувається надто повільно. Нещодавно запроваджені літій-іонні батареї – це найкращий з усіх варіантів, що з’являлись до цього. Проте електромобілям знадобилось більше 100 років, щоб просто наздогнати бензинові авто.
Насправді, така ситуація вигідна Tesla. Фактично, Маск та його команда мають монополію. Але це – не те, чого бажає Маск. Його стратегічною метою є поступова заміна бензинових автомобілів на електромобілі.
Проте, цього не станеться, якщо тенденція розвитку безпілотних/спільних автомобілів знайде своє продовження. Невеликі, дешеві бензинові автомобілі, оснащені досконалим програмним забезпеченням, побудувати буде набагато простіше у великих масштабах, ніж електромобілі. Tesla це відомо, і саме тому вона будує велику фабрику акумуляторних батарей у штаті Невада – з метою зниження собівартості літій-іонних батарей.
Судний день
Мабуть, для всіх автовиробників, які зараз намагаються наздогнати Tesla, приходить судний день. Багато автовиробників розглядають електромобілі як можливість забезпечення дотримання майбутніх держаних стандартів у сфері економності та рівнів викидів. Для того, щоб ці автомобілі (які відповідають зазначеним стандартам), виконували свою функцію, потрібно, щоб люди їх купували. Проте, якщо всі ці люди просто хочуть купити Tesla, автовиробники зазнають збитків внаслідок обрання невірного напрямку для використання своїх ресурсів, витрачаючи їх на продукти, що не користуються попитом серед споживачів.
З моєї точки зору, на сьогодні зростання ринку електромобілів припинилось. Якщо б це було не так – споживачі із задоволенням купували б і автомобілі із запасом ходу у 100 миль (160,93 км). Проте, такі електромобілі вже багато років представлені на ринку, і все ще не спромоглись помітно посунути бензинові авто.
Однією з причин цього стали низькі ціни на паливо – продажі бензино-електричних гібридів також залишились низькими, але очевидний висновок полягає у тому, що споживачі зацікавлені у електромобілях настілки, наскільки на це сподівалися виробники. Споживачі навіть можуть виявитись байдужими.
Таким чином, здається, що автовиробники мають радше надії, ніж плани стосовно майбутнього електромобілів. Вони сподіваються, що їх нові електромобілі стануть “Вбивцями Tesla”.
Натомість, якщо темпи зростання ринку електромобілів значно не пришвидшаться, гра не вартуватиме свічок; Tesla й надалі домінуватиме у невеликій ніші рику, а десяток інших автовиробників боротиметься один з одним за невеликий відсоток ринку, що залишиться.
А у цей час споживачі переключать свою увагу на автовиробників, які пропонують найкращі безпілотні технології.
Таким чином, галузь наразі стоїть на роздоріжжі. І саме Tesla може стати найвеличнішим виробником електромобілів усіх часів. Або вона стане єдиним більш-менш серйозним виробником електромобілів.
Метью ДеБорд, Business Insider
Переклад здійснено за підтримки бюро перекладів “Антей”
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас