Мін'юст позбавився монополії на продаж заставних банківських активів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мін'юст позбавився монополії на продаж заставних банківських активів

Кредит&Депозит
283
Чиновників звинуватили в маніпуляціях з вартістю застав, аукціони переводять на ProZorro.
24 листопада директор-розпорядник Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Костянтин Ворушилін заявив про переведення аукціонів з продажу активів неплатоспроможних банків, які знаходяться в заставі у ФГВФО і Національного банку, на платформу «ProZorro. Продажі». Пресслужба НБУ підтвердила заяву Ворушиліна.
«Раніше 100% операцій НБУ і велика частина продажів заставних активів фонду гарантування вкладів проводились через платформу Мін’юсту – СЕТАМ, що був, по суті, монополістом ринку. Але стан справ не влаштовувало більшість гравців ринку активів, які вбачали в діях чиновників-монополістів порушення правил проведення аукціонів і маніпуляції з вартістю застав», – роз’яснює ситуацію керівник проектного офісу ProZorro Олексій Соболєв.
«До цього моменту НБУ виділяв СЕТАМ як «прозорого» ексклюзивного продавця із заставних активів. Але махінація з кредитами Рокитнянського цукрового заводу, що розкрилася, змусила гравців ринку засумніватися в прозорості продажів. Це не єдиний, але один з найбільш показових моментів, пов’язаних з незадовільною роботою платформи Мін’юсту», – заявив директор порталу UBIZ.ua Дмитро Бойко, який раніше працював з СЕТАМ.
Нагадаємо, в минулому році керівники Рокитнянського цукрового заводу взяли кілька кредитів у банку «Київська Русь» під заставу заводського обладнання та цехових приміщень. Загальна сума застави склала 80 млн грн. Далі кредит був перезаставлений в НБУ, оскільки керівництво цукрового заводу прагнуло наростити суму, необхідну для рефінансування підприємства. Але після банкрутства «Київської Русі» завод перестав обслуговувати взяті раніше кредити. У березні поточного року з підприємства почали примусово стягувати заборгованість в розмірі 92,5 млн грн. Справа дійшла до продажу застави через СЕТАМ, але якимось чином оцінка заставного майна заводу була виставлена всього на 10 млн грн. За цю ж суму підприємство було продано через мін’юстівську платформу.
За словами директора департаменту консолідованих продажів ФГВФО Юлії Берещенко, коли продають «непрацюючий» кредит, його намагаються продати за максимальною ціною. Потенційний покупець, перш за все, оцінює вартість застави: наскільки швидко на неї можна звернути стягнення і продати, і через який період він зможе отримати кошти від продажу. Сукупність цієї інформації формує ціновий орієнтир для аукціону. У випадку з Рокитнянським заводом присутні явні порушення з оцінки вартості позики.
«Коли раніше продавалася застава НБУ в процесі стягнення, операція проводилася виключно через СЕТАМ. Альтернатива була відсутня. І ми, як кредитор, мало могли впливати на процес продажів. Правда, існує певна процедура, коли ми можемо не погодитися з оцінкою активу, виставленого на аукціон, і можемо вимагати його переоцінки. Але впливати на ті процедури, які встановив Мін’юст для СЕТАМ, ми не в змозі», – прокоментувала стан справ на ринку Берещенко.
Переваги ProZorro
Що ж стосується ProZorro, то, починаючи з лютого 2015 року, коли система була запущена в роботу, через неї було в цілому проведено вже понад 80 тис. тендерів.
Меморандум про розвиток проекту з продажу активів неплатоспроможних банків було підписано в червні 2016 року. А вже восени, за словами виконавчого директора Transparency International Україна Ярослава Юрчишина, пройшов перший публічний тестовий аукціон, і відбулася акредитація майданчиків, що займаються продажем активів банків, які вирішили підключитися до системи ProZorro. 4 жовтня відбувся тестовий аукціон, а вже 17 листопада пройшли перші чотири аукціони: на продаж були виставлені права вимоги за кредитами «Західінкомбанку».
«Це реальна перемога здорового глузду і ринкових законів над закостенілим державним монополістом, до того ж із сумнівною репутацією. Організатори торгів неодноразово заявляли, що на ринку активів неплатоспроможних банків не повинно бути монополії. Якщо ресурс Мін’юсту не хоче втратити ринок продажу активів неліквідних банків, в його інтересах приєднатися до платформи «ProZorro. Sale», – додав Бойко.
«На сьогодні з програмою ProZorro працюють 12 майданчиків із продажу активів. Цього цілком достатньо для повноцінного функціонування ресурсу. Але ми очікуємо, що система СЕТАМ приєднається до програми ProZorro, оскільки це допоможе максимально прозоро і ефективно підходити до організації аукціонів, що підвищить ступінь довіри з боку гравців до ринку продажів активів», – пояснив заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.
Можливі проблеми
За словами керівника проектного офісу ProZorro Олексія Соболєва, вже в березні 2017 року використання платформи ProZorro може стати обов’язковим для всіх торгових майданчиків.
«За перші два-три місяці потрібно провести чергове тестування і підключити до центральної бази даних всі ресурси, які до сих пір до неї не підключені», – поділився найближчими планами він.
Крім того, до того моменту, коли система буде задіяна в глобальному режимі, потрібно вирішити ряд проблем, що раніше виникли в процесі роботи ProZorro. Зокрема, слід опрацювати механізм анулювання тендера з учасниками, що заявили на торгах найбільш низьку ціну за лот, а потім відмовилися від нього на користь наступного гравця, який призначив вищу вартість.
Яскравим прикладом може послужити ситуація, що виникла під час закупівлі обладнання для порту «Південний». На аукціоні за право його постачання нібито конкурували компанії «Теамаркет» і «Стандарт Інжиніринг». Організатори торгів оцінили приблизний бюджет закупівель в 194 тис. грн, але «Теамаркет» запропонував здійснити поставку обладнання за 62 тис. грн і виграв аукціон. Пізніше з’ясувалося, що пропозиція компанії розрахована лише на одну позицію з необхідних шести пунктів списку. І адміністрація була змушена підписати угоду на поставку товарів з компанією «Стандарт Інжиніринг», хоч остання і програла на аукціоні. В результаті обладнання було придбано у «Стандарт Інжиніринг» за 193,5 тис. грн.
У багатьох гравців викликають побоювання такі інциденти, оскільки продаж банківських активів проходить за схожим сценарієм.
«Технічна сторона ProZorro продумана і зроблена на совість. Віртуальний сервер, до якого підключений сучасний модуль бізнес-аналітики (до речі, подарований американською компанією Qlik Technologies, що спеціалізується на комерційних поставках аналогічних продуктів по всьому світу), не викликає нарікань і вже довів свою надійність в роботі. Інша справа – спроби договорів перед торгами, що виникають між компаніями-учасниками. Це питання, як і раніше не вирішене. Але воно вже стосується не програмного забезпечення і «заліза», а адміністративних моментів», – поділився своєю думкою про надійність ресурсу IT-фахівець Михайло Бакбетов.
Крім цього, як і раніше не коментує положення, що створилося на ринку, Мін’юст.
«У Мін’юсті проводиться ретельна підготовка і перевірка всіх ключових позицій, які необхідно виконати для приєднання СЕТАМ до ProZorro», – заявив заступник міністра юстиції з питань державної реєстрації Павло Мороз. Але ні чіткої дати, ні навіть приблизного відрізка часу, потрібного для вирішення питання, він так і не назвав.
Перспективи
Голова податкового комітету громадської ради при Міністерстві економіки Ольга Богданова висловилася на підтримку проекту ProZorro і наголосила на необхідності створення відкритих електронних майданчиків.
«Я вважаю, що всі проекти, пов’язані з електронним адмініструванням і підвищенням прозорості процесів, – це правильно і актуально. Особливо для України, якій потрібно не тільки оновлення владних структур, а й створення зрозумілих, прозорих умов для ведення бізнесу, – зазначила Богданова. – Зі свого боку ми намагаємося адаптувати податкове законодавство і спростити багато адміністративних моментів. Уже в цьому році Кабмін зареєстрував законопроект №5368, розроблений в Міністерстві фінансів. Документ передбачає зменшення можливості корупції в сфері адміністрування податків і спрощення правил ведення бізнесу в Україні. Сподіваюся, що вже до 2018 року цей закон запрацює».
Богданова вважає, що опрацьовані і вивірені механізми продажів не тільки забезпечать зниження фінансових втрат, які несе держава через корупційні складові, але і прискорять сам процес продажу банківських активів, оскільки через неефективність старої системи у НБУ та Фонду гарантування накопичилося безліч нерозпроданих кредитів.
За словами чиновниці, ФГВФО позбавляється кредитів, у яких в процесі стягнення не було продано заставу. На сьогодні таких кредитів накопичилося 113 тис. До прийняття рішення про перехід на ProZorro Фонд міг працювати тільки через ресурс Мін’юсту, що істотно ускладнювало процедурні питання і призводило до накопичення такої великої кількості проблемних кредитів. У фонді розраховують, що ситуація благополучно вирішиться, особливо якщо СЕТАМ все ж таки приєднається до ProZorro.
За матеріалами:
Hubs
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас