Одиночний старт: чи вдалося «Антонову» забрати у російського конкурента ринок перевезень НАТО — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Одиночний старт: чи вдалося «Антонову» забрати у російського конкурента ринок перевезень НАТО

Фондовий ринок
506
У понеділок ДП «Антонов» повідомило про те, що з 1 січня 2017 року у Великобританії почне працювати його нова дочірня компанія – Dreamlifts Ltd. Це представництво займатиметься просуванням послуг із перевезення вантажів надважкими літаками Ан-124-100 («Русланами»). Dreamlifts замінить Ruslan International (працювала з 2006 року), яка також базується у Великобританії в м. Стенстед і припиняє свою діяльність з 31 грудня 2016-го. Такий маневр був потрібен «Антонову» для того, щоб реалізувати раніше анонсовану стратегію щодо розриву кооперації з російським партнером по експлуатації «Русланів», компанією «Волга-Днєпр», яка в співвідношенні часток 51% на 49% з українським підприємством входить у капітал Ruslan International (RI).
Інформацію про те, що СП у Великобританії припиняє роботу, підтвердили й у «Волзі-Днєпр». «За минулі десять років робота компанії принесла користь обом сторонам, а також забезпечила відповідний рівень послуг для клієнтів», – йшлося у прес-релізі компанії від 18 листопада.
У «Волга-Днєпр» уточнили, що технічна співпраця з українським партнером продовжиться в рамках підтримки льотної придатності літаків. Імовірно, ця ремарка означає, що «Антонов» поки що не буде виконувати свої недавні погрози щодо самоусунення від техобслуговування «Русланів», яке він виконує ексклюзивно як розробник літака. У свою чергу ці плани були озвучені у відповідь на наміри Росії відмовитися від послуг «Антонова» в частині обслуговування літаків Ан-124 і делегувати повноваження з підтримки льотної придатності російському КБ «Іллюшина» (з точки зору українських конструкторів, це було б порушенням норм міжнародного права).
Варто зазначити, що Ruslan International – лише одне з двох СП, створених Україною за кордоном для спільної експлуатації «Русланів» із компанією «Волга-Днєпр». Друге, Ruslan SALIS, знаходиться в Німеччині, місті Лейпцигу, і було створено в тому ж 2006 році. Про те, чи буде ліквідована ця компанія, поки що не відомо. «У цих підприємств різні функції і замовники. Ruslan International була створена для виконання комерційних перевезень і працювала з різними замовниками по всьому світу. Ruslan SALIS створювалася суто для військових перевезень в інтересах НАТО», – пояснює керівник прес-служби ДП «Антонов» Оксана Трофимчук.
Офіційно про долю Ruslan SALIS поки що не повідомляється. Термін контракту з НАТО за програмою SALIS закінчується в грудні, і, як писав Forbes, і російська, і українська сторона кулуарно обговорювали з замовником – представниками НАТО – можливість продовження контракту без участі партнера.
За інформацією Forbes, у липні на території Німеччини було зареєстровано також альтернативне підприємство «Антонова» Antonov SALIS Gmbh вже без участі «Волги-Днєпр» під програму перевезень НАТО. «Переговори щодо співпраці в рамках СП Ruslan SALIS поки що не завершені, тому коментувати їхній хід ми не можемо», – каже Трофимчук.
На початку листопада в закордонній пресі з’явилася інформація про те, що Пентагон розірвав поточні контракти з «Волга-Днєпр» і має намір укласти нові договори напряму з українським «Антоновим». Зокрема, про це 9 листопада написало видання Intelligence Online, що базується в Парижі. «За допомогою свого транспортного командування (US Transportation Command, USTRANSCOM) Пентагон протягом року анулював усі контракти з перевізником «Волга-Днєпр», – повідомило ЗМІ з посиланням на свої джерела.
«У дусі стратегії Заходу щодо створення торгових бар’єрів для Росії важливо прибрати «Волгу-Днєпр» з цих відносин. Необхідно зробити їх зараз суто двосторонніми в форматі Україна-НАТО. Цей крок значно менше провокаційний, ніж обумовлений гарантіями безпеки, але він є значно більш ніж просто сигнал», – цитує видання Джеймса Хасіка, аналітика Атлантичної Ради США. Також у статті стверджувалося, що юристи «Волги-Днєпр» намагаються оскаржити це рішення на території США.
Пізніше російські ЗМІ отримали непряме підтвердження інформації про розрив контрактів з боку Пентагону у «Волги-Днєпр». У компанії повідомили, що до 2014 року програми на замовлення військового відомства США були фінансово вигідними, літаки мали високу інтенсивність польотів і майже не перебували на землі. Однак зараз завантаження флоту Ан-124 впало до 45%, а в разі повного розриву військових контрактів може знизитися до 20-30%, наводилися дані з посиланням на «Росавіацію».
Разом з тим не виключено, що, втративши контракти Пентагону, «Волга-Днєпр» все ж зможе продовжувати виконувати замовлення НАТО в країнах ЄС. 4 листопада німецький блогер, оглядач NDR-Info з безпеки і геополітики Бьорн Мюллер написав з посиланням на прес-секретаря німецького Міністерства оборони про те, що НАТО знайшло тимчасове рішення за програмою SALIS: будуть підписані окремі контракти з кожною зі сторін.
Рішення, за його словами, було розроблено під час останньої наради в рамках партнерства 20 жовтня. «Пропозиції компаній «Антонов» і Ruslan SALIS Gmbh були акцептовані», – цитує блогер прес-секретаря міністра. Під Ruslan SALIS тут, очевидно, маються на увазі саме інтереси «Волги-Днєпр», оскільки саме вона багато років має операційний контроль над цією компанією. Так, за інформацією Мюллера, контракти повинні бути підписані в грудні терміном на 2 роки, з можливістю пролонгації ще на 5 років. Завантаження буде розподілятися, як і раніше, пропорційно до флоту двох компаній (7 у «Антонова» і 12 у «Волги-Днєпр») – 40% на 60% льотних годин відповідно.
Таким чином, як і прогнозував Forbes, попри всі політичні нюанси НАТО поки що не наважилася повністю відмовитися від послуг «Волги-Днєпр», хоча США демонструють більше послідовності в своїй політиці щодо ізоляції Росії, ніж європейські сусіди України. Технічний бік питання – труднощі з обслуговуванням «Русланів» без російських комплектуючих – залишається актуальним.
У жовтні в ЗМІ широко обговорювалася новина про те, що «Антонов» уклав контракт на ремонт комплектуючих для Ан-124 і Ан-225 з арабським сервісним центром у Шарджі, який фактично виявився «дочкою» російської «Аеросили». Щоправда, робляться кроки і для диверсифікації імпорту. Наприклад, у вересні «Антонов» повідомив про випробування Ан-124 з новими шинами британської компанії Dunlop Aircraft Tyres Limited, які повинні замінити російські. Також необхідно знайти заміщення для авіоніки літака, гальмівних систем і деяких інших комплектуючих.
Катерина Гребеник
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас