Наслідки е-декларування - перший крок чи холостий постріл?


Наслідки е-декларування - перший крок чи холостий постріл?

Система електронного декларування для українських чиновників дала надію на продовження перетворень в країні. Залишається питання: чи будуть ці зміни відповідати потребам суспільства, чи стануть черговим етапом для трансформації в середовищі політиків і бізнесменів від влади.

Декларації подані, що далі

За період подачі е-декларацій про свої статки вже відзвітували більше ніж 120 тис. чиновників високого рангу. Декларувалися дані про доходи, права власності на майно та активи за 2015 рік. За результатами декларування з’ясувалося, що високопоставлені чиновники володіють майном і грошовими заощадженнями неймовірних масштабів.

Чи буде реальна користь суспільству від е-декларування, і якими можуть бути подальші кроки влади – цьому питанню був присвячений круглий стіл, організований в Інституті Горшеніна.

На думку Віктора Чумака, заступника голови Комітету ВРУ з боротьби з корупцією, проведене декларування – перший крок, початковий рівень контролю над доходами і витратами чиновників. За результатами подання декларацій за 2015 рік, швидше за все, буде важко притягнути чиновників до кримінальної відповідальності за незаконно придбане майно.

Така можливість з’явиться в наступному році, коли з’явиться база для порівняння і можливість зіставляти рівні доходів і витрат. Крім того, тепер є підстави для оперативного відстеження змін в майновому стані чиновників, всі доходи і витрати понад 60 тис. грн підлягають обов’язковому декларуванню.

Е-декларування – це не просто звіт про майно, це економічна автобіографія. Будь-яке майно або право власності, що з’явиться у чиновників в майбутньому, будуть приводом для додаткової перевірки. Наприклад, якщо з’ясується, що у чиновника є офшорні фірми або рахунки, що не були задекларовані, це вже привід для розслідування. Далеко не всі депутати і високопоставлені чиновники показали в деклараціях свої закордонні активи, це може стати приводом для відкриття кримінальної справи, вважає Віктор Чумак.

Головними завданнями е-декларування є:

  • Контроль і протидія незаконному збагаченню. Важливо розуміти, звідки беруться ці гроші і майно, встановити контроль над власністю і корпоративними правами чиновників.
  • Контроль за конфліктом інтересів. Деякі чиновники прагнуть обійняти певну посаду для лобіювання бізнес-інтересів. Якщо у чиновника з’являються нові доходи, пов’язані з бюджетними коштами – це привід для розслідування. Якщо чиновник отримує доходи, використовуючи свою посаду – це теж підстава для розслідування. Дуже важливо виробити механізм контролю над збагаченням чиновників і депутатів.
  • Політичний аспект. Дані декларацій депутатів можуть стати додатковою інформацією для виборців. Це стосується не тільки конкретного депутата, а й тієї політичної партії, до якої цей депутат відноситься, вважає Віктор Чумак.

Е-декларування – це добре чи погано?

Щодо перспектив, тут думки учасників круглого столу розійшлися. На думку журналіста Віталія Портникова, е-декларування може призвести до консервації олігархічної системи. Уже зараз зрозуміло, що жодних дій з боку контролюючих органів, і жодних наслідків для чиновників за результатами декларування не буде. Нинішні правоохоронні органи з цим завданням не впораються, оскільки вони вже вбудовані в систему нинішньої влади. Чиновникам можна не побоюватися серйозних наслідків, поки не будуть створені незалежні від влади прокуратура і суд. У реальності можуть лише відкриватися вибіркові справи на тлі міжкланової боротьби або політичної конкуренції.

Елла Лібанова, директор Інституту демографії та соціальних досліджень, вважає, що е-декларування – це хороший і правильний крок. У суспільстві є запит на зміни в країні. І перший крок на цьому шляху зроблено. Дуже важливо не зупинятися і продовжувати реформи. Якщо влада зупиниться, це буде негативно сприйнято в суспільстві, рівень довіри до органів влади продовжить знижуватися. Наступний крок, який необхідно реалізувати – обов’язкова подача декларацій усіма чиновниками. Ідея нульових декларацій для всіх громадян країни поки не на часі, і швидше за все, не буде впроваджена в доступному для огляду майбутньому.

За результатами декларування повинні бути отримані чіткі відповіді від чиновників, яким чином їхнє майно було придбано, оскільки громадська думка поки не готова погодитися з амністією капіталів людей, які перебувають у владі, вважає Елла Лібанова.

Реформувати країну просто?

На думку Віталія Портникова, для активізації реформ в країні необхідно:

  • Провести повну амністію капіталу, щоб кожна людина розуміла, чим вона володіє легально, і платила з цього податки. Жорсткі санкції для тих, хто порушує закон, включаючи і несплату податків.
  • Повне реформування правоохоронних органів і судової системи.
  • Відновлення повноцінної парламентсько-президентської республіки. Ключову роль в країні повинна отримати коаліція на чолі з прем’єр-міністром.
  • Повна легалізація лобізму.
  • Впровадження відкритих партійних списків, щоб у лідерів політичних партій не було можливості маніпулювати партійними списками.
  • Також необхідно розібратися, хто володіє і фінансує засоби масової інформації, яким чином цей ресурс використовується чиновниками і політиками. Зараз гроші і медіа-ресурс контролює невелика кількість чиновників і бізнесменів. Тому у них найбільші можливості для проходу в парламент, вважає Віталій Портников.

На думку Віктора Чумака, дуже потрібен закон про пропорційні вибори за відкритими партійними списками. Також потрібно заборонити політичну рекламу на телебаченні для створення більш справедливих умов кандидатам на парламентських виборах.

Найбільшу підтримку реформам в країні має продемонструвати громадянське суспільство, вчиняючи постійний тиск на владу і вимагаючи продовження реформ. Влада прислухатиметься, якщо на неї чинитимуть тиск, оскільки вже є рефлексія у влади на громадську думку, вважає Елла Лібанова.

Разом з тим, на жаль, учасники круглого столу дуже мало уваги приділили питанню контролю і відповідальності чиновників за незаконне збагачення. Можна припустити, що у Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК) на даний момент немає чіткого плану дій щодо контролю і припинення корупції і незаконного збагачення.

На даний момент у НАЗКАтакож немає чітко відпрацьованого механізму моніторингу за доходами і витратами чиновників, і контролю за їхнім способом життя. Не затверджений нормативний документ, на підставі якого будуть здійснюватися контрольні функції. Для результативної роботи НАЗК потрібен штат висококваліфікованих і мотивованих фахівців, доступ до баз даних Міністерства юстиції, податкової служби та інших державних органів, необхідні технічні можливості, включаючи доступ до комунікацій і спецзв’язку.

Довідка Finance.UA: Кримінальна відповідальність передбачена за внесення в декларацію завідомо неправдивої інформації. Карається штрафом до 51 тис. грн, або громадськими роботами до 240 годин, або позбавленням волі до двох років із забороною обіймати певні посади на строк до трьох років.
За незаконне збагачення чиновника можуть позбавити волі до двох років, з забороною обіймати певні посади до трьох років і конфіскацією майна. Якщо він біймав відповідальне становище – позбавлення волі від 2 до 5 років. Якщо особливо відповідальне становище – позбавлення волі від 5 до 10 лет.

Таким чином, запуск е-декларування є потрібним кроком для подальшого розвитку країни. Чи буде продовжено процес реформування, в результаті якого суспільство отримає більше можливостей – це багато в чому залежить від подальших дій влади і громадської реакції на ці дії.

Олександр Єжель

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua