В Україні змінюють закон про послуги ЖКГ: головні нововведення


В Україні змінюють закон про послуги ЖКГ: головні нововведення

Чинний Закон України “Про житлово-комунальні послуги” був прийнятий в 2004 році. В 2009-2015 рр. до нього 14 разів вносилися зміни, але вони не змогли перетворити його на ринково орієнтований, спрямований на захист прав споживачів і розвиток конкуренції в сфері ЖКГ (якщо така мета взагалі ставилася). Крім того, навіть в останній редакції цей закон погано враховував появу в галузі такого важливого учасника, як ОСББ.

Кабмін у грудні 2014 р. зареєстрував законопроект №1581, яким пропонувався новий варіант закону про ЖКП. На думку депутатів, законопроект потребував суттєвого доопрацювання, оскільки мав багато недоліків: неточні формулювання термінів; невизначеність особливостей надання ЖКП в одноквартирних будинках, гуртожитках, у житловому фонді соціального призначення; відсутність повного переліку вимог до кандидатів в керуючі і т. п.

Але головне – в документі не було пропозицій, як вирішити проблемні галузеві питання, такі як:

* поглиблення демонополізації ЖКГ та створення конкурентного середовища на ринку послуг, удосконалення системи управління підприємствами галузі, підвищення ефективності діяльності підприємств; * технічне переоснащення галузі, скорочення питомих витрат енергетичних і матеріальних ресурсів, створення дієвого механізму стимулювання використання альтернативних джерел енергії та видів палива; * можливості накопичення коштів і їх використання для проведення капітальних ремонтів, реконструкції та модернізації багатоквартирних житлових будинків.

Тому в листопаді 2015 р. законопроект відправили на доопрацювання у профільний комітет ВР, і 10.12.2015 р. був зареєстрований оновлений варіант – №1581-д. Його ініціаторами (авторами) названо групу народних депутатів, яку неформально очолює Олена Бабак, заступник голови комітету ВР з питань будівництва, містобудування і ЖКГ.

У пояснювальній записці зазначено, що в допрацьованому проекті враховані зауваження і пропозиції Головного науково-експертного управління апарату ВР. Він узгоджений із зацікавленими сторонами: Міністерство регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ; Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг; профільними асоціаціями та громадськими інститутами.

2 лютого поточного року законопроект № 1581-д був прийнятий за основу (242 голоси “за”). 21 вересня профільний комітет ВР затвердив текст документа до другого читання і рекомендував ВР прийняти його. Всього надійшло 413 поправок від 25 народних депутатів, 261 з них враховані (редакційно, частково і по суті), а 152 відхилені як такі, що суперечать концепції та завданням проекту.

В сесійній залі законопроект у другому читанні на сьогоднішній день не розглядався.

Новації вихідного законопроекту

Як показав аналіз тексту законопроекту, його автори виходили з таких базових принципів:

- галузь ЖКГ всередині себе допускає існування різних укладів, форм роботи, які повинні бути юридично рівноправними;

- галузь приречена мати справу з монополістами, тому їхня діяльність повинна бути регламентована;

- ресурси, що надаються галуззю, дорогі самі по собі, висока і вартість їх утилізації. Платити за все повинен споживач, але при цьому мають бути державний контроль процедур ціноутворення (тарифів) і наявність системи субсидій. Також необхідні суворий облік обсягу наданих послуг та контроль їх якості;

- всі ЖКП повинні надаватися лише на основі договорів споживачів з постачальниками. Типові договори (положення яких не можна погіршувати для споживачів) затверджуються Кабміном.

Реалізація цих принципів в тексті одного закону – задача дуже складна, та все прописати і неможливо. Але закон, як мінімум, задає рамки, в межах яких деталізація може здійснюватися іншими законами і підзаконними актами.

Що змінилося при підготовці до другого читання

Уточнено деякі терміни та повноваження державних органів у сфері ЖКГ. Зафіксовано, що учасниками правовідносин у сфері надання ЖКП є споживачі (індивідуальні і колективні), керівник і виконавці.

Розмежовано поняття житлової та комунальної послуги. Перша – це послуга з управління багатоквартирним будинком. Вона включає прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, утримання ліфтів, купівлю електроенергії для забезпечення функціонування спільного майна, поточний ремонт загального майна і т. д. Комунальні послуги – це постачання природного газу, електричної енергії, теплової енергії, гарячої та холодної води, водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Права споживача доповнені двома положеннями:

- без додаткової оплати отримувати від виконавця ЖКП інформацію про цінах і тарифах, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни, норми споживання і порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості;

- розірвати договір про надання комунальної послуги (крім постачання теплової енергії), попередивши про це виконавця не менше ніж за два місяці до дати розірвання договору.

Обов’язки індивідуального споживача доповнені:

- інформувати керівника, виконавців комунальних послуг про зміну власника житла і про фактичну кількість осіб, що постійно в ньому мешкають;

- надавати виконавцю послуг показники індивідуальних приладів обліку в порядку та терміни, визначені договором.

З’явився новий пункт про права та обов’язки колективного споживача.

Змінено редакцію пункту “Ціни (тарифи) на ЖКП встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону вони є регульованими”.

Визначено, що в деяких випадках (вони зазначені в законі) додатково до плати за комунальну послугу з постачання теплової енергії, гарячої та холодної води, водовідведення, поводження з побутовими відходами споживач вносить плату за клієнтське обслуговування для відшкодування виконавцеві низки його витрат.

У новій редакції викладено статті, присвячені договорами на надання ЖКП, порядку їх складання, внесення змін та припинення. Зазначено, що у разі перерви в наданні послуг на ліквідацію наслідків аварії виконавець зобов’язаний повідомити споживача про таку перерву не пізніше трьох годин з моменту його початку.

Визначено, що комерційний облік комунальних послуг (крім поводження з побутовими відходами) здійснюється будинковим вузлом. Облік послуг з постачання газу та з постачання електроенергії – індивідуальними вузлами. Розподіл показань будинкових вузлів по споживачах здійснюється на основі індивідуальних показань лічильників.

Максимальний розмір пені за прострочення оплати комунальних послуг зменшено в 10 разів

Все обслуговування індивідуальних лічильників здійснюється за рахунок їхніх власників. Але якщо індивідуальними споживачами укладені договори з виконавцями послуг, то всі витрати по обслуговуванню лічильників лягають на виконавця (він включає в плату за клієнтське обслуговування).

Максимальний розмір пені за прострочення оплати комунальних послуг зменшено в 10 разів, до 0,01% суми боргу за день.

З’явився новий пункт, що визначає порядок відключення боржників (за прострочення понад 30 днів) від надання послуг (крім електроенергії та газу – там свої норми). Надання послуги поновлюється протягом одного дня після повної оплати або укладення угоди про реструктуризацію заборгованості.

Удвічі скорочено час прибуття виконавця послуги на виклик споживача – не більше доби.

Якщо виконавець послуги або керуючий протягом п’яти робочих днів не реагує на вимоги споживача, викладені в акті-претензії, претензії вважаються визнаними.

Чітко прописано процедуру несанкціонованого доступу представника виконавця в приміщення для проведення ремонтних та відновлювальних робіт.

Набрання законом чинності

Визначено, що існуючі договори про надання комунальних послуг діють лише протягом року з дня набрання новим законом чинності. Тобто комунальникам і споживачам доведеться пережити важку кампанію з підписання нових договорів.

Новий закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, але почне діяти через три місяці з дня опублікування. Відповідно нині чинний закон про ЖКП стане колишнім. При цьому низка норм будуть відтерміновані. Так тільки з 1.01.2018 р. можна буде вимагати з керуючого та виконавців комунальних послуг штрафи за перевищення нормативних термінів проведення аварійно-відновлювальних робіт; з цієї ж дати споживачі почнуть платити пеню.

На 01.01.2019 р. віднесено початок пред’явлення до управляючих кваліфікаційних вимог професії “менеджер (управитель) житлового будинку”. З цієї ж дати планується, що передбачені законодавством пільги та субсидії на оплату ЖКП, почнуть виплачуватися споживачеві в грошовій формі. Але питання подібної монетизації субсидій дуже складне, тому до цієї дати він просто може бути не врегульований урядом.

Сергій Гусєв

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua