Столиця з розстроченням. Забудовники лякають подорожчанням житла в новобудовах


Столиця з розстроченням. Забудовники лякають подорожчанням житла в новобудовах

Будівельні компанії традиційно пророкують зростання цін на своє житло через пожвавлення ринку і подорожчання матеріалів. Експерти їм не довіряють. На їхню думку, висока конкуренція серед забудовників і тиск на ціни безлічі приміських проектів стримають апетити будівельників.

Будівельні компанії прогнозують, що ціни на первинному ринку житла Києва до кінця 2016 року можуть зрости на 5-7%.

Причини – невелике пожвавлення ринку і зростання собівартості будівництва.

Утримувати попит забудовники розраховують за рахунок скорочення квадратних метрів квартир і надання вигідних умов розстрочення.

Однак такі кроки забудовників можуть не спрацювати, кажуть експерти.

За їхніми словами, висока конкуренція і виведення на ринок нових об’єктів, навпаки, можуть призвести до цінових війн.

Попит пізнається в порівнянні

Кількість угод на первинному ринку Києва за перші дев’ять місяців 2016 року в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року збільшилася на 5-7%, говориться в повідомленні будівельної компанії “Інтергал-буд”.

У містах-супутниках Києва ситуація дещо інша. Там за звітний період кількість проданих квартир зросла на 15-20%. За словами комерційного директора компанії “Альянс новобуд” Володимира Даниленка, вхідний квиток на ринок житла передмістя нижче, ніж в столиці, в середньому на 20%.

Він наводить приклад: якщо під Києвом за 20-30 тис. дол. можна купити хорошу однокімнатну квартиру, а в деяких населених пунктах – і двокімнатну, то в столиці об’єктів з такою пропозицією – одиниці.

“Відбувається відтік покупців з Києва в передмістя. З початку 2016 року частка киян, які купили апартаменти за містом, зросла на 20%”, – додає він.

Однак про відновлення попиту на ринку не йдеться, кажуть забудовники.

“Так, продажі збільшилися. У 2016 році не було великих економічних потрясінь, як у 2015 році. Люди звикли жити в “нестабільній стабільності”, тому починають потихеньку витрачати”, – говорить керівник відділу продажів KAN Development Денис Морозов. За його словами, про відновлення говорити зарано, тому що ринок глибоко просів за останні два роки.

Простіше кажучи, на ринку спостерігається відкладений попит, який відбувся на тлі зміцнення гривні і більш-менш стабільної ситуації на сході країни.

“У нестабільній ситуації покупці відкладали покупку. Вони побоювалися, що може бути ще гірше, і накопичені гроші не варто витрачати. Зараз ці побоювання не підкріплюються реальною ситуацією”, – пояснює Даниленко.

Щоб попит почав відновлюватися по-справжньому, уточнює експерт, повинні відновитися економіка і банківська система. Мабуть, зміна споживчих настроїв зламала тенденцію, яка проявилася у вересні, коли, незважаючи на скачки курсу валют, продажі в новобудовах не збільшилися.

“У вересні кількість угод на первинному ринку житла була нижчою, ніж у 2015 році. Це не характерно для осені, коли настає сезон зростання продажів”, – розповіла глава аналітичного департаменту “Інтергал-буд” Анна Лаєвська.

До останнього часу будь-яка різка зміна курсу валют підвищувало попит. Раніше президент ХК “Київміськбуд” Ігор Кушнір заявляв, що з початку кризи на активність продажів квартир не так впливали акції і програми лояльності, як курс валют. Тобто падіння чи зростання гривні призводили до сплеску угод.

Стримане підвищення

Забудовники очікують, що темпи зростання продажів до кінця 2016 року будуть триматися на тому ж рівні – 5-7%.

“Це дозволить забудовникам підвищити ціни на ті ж 5-7% до кінця року. Звичайно, все буде залежати від об’єкта, підвищення може скласти і 10-15%”, – говорить виконавчий директор Конфедерації будівельників Віталій Грусевич.

Він зазначає, що підвищення цін – необхідність, пов’язана зі зростанням ринку і збільшенням собівартості будівництва.

“У 2016 році забудовники стримували ціни, незважаючи на зростання вартості будівельних матеріалів. Багато компаній будують за гроші покупців, яких набагато менше, ніж обсяг пропозиції. Якщо вони підвищать ціни – втратять покупців, а це ризик зупинки будівництва”, – пояснює Морозов.

У пошуках покупця

Утримати попит забудовники планують за рахунок скорочення площі квартир і надання вигідних для покупця умов розстрочки, каже директор ФСК “Пагода” Клавдія Бондарева.

Річ в тому, що з початку кризи загальний бюджет купівлі житла знизився з 50-60 тис дол до 25-30 тис дол, наводять дані в компанії “Інтергал-буд”. Люди купують житло в основному за свої гроші, тоді як ще в 2013 році близько половини угод на первинному ринку здійснювалося із залученням кредитів.

Щоб розширити коло покупців, забудовники почали скорочувати площі. За словами керуючого директора ARPA Real Estate Михайла Артюхова, за два роки розмір житла в новобудовах скоротився в 1,5-2 рази. Зараз середня площа однокімнатної квартири – 35 кв м, двокімнатної – 45-50 кв м.

Тривала криза призвела до того, що на ринку з’явилося житло площею 20 кв м. Примітно, що квадратний метр таких квартир дорожчий, ніж в середньому по ринку, але загальний бюджет покупки нижче. Це і приваблює покупців.

В умовах відсутності іпотеки на вигідних умовах покупець найчастіше використовує розстрочення від забудовника. За даними компанії Taryan, зараз близько 50% угод проходить з використанням розстрочення.

Після цього терміну забудовники пропонують ставки в розмірі 6-8% річних, а ціни прив’язують до курсу долара. Таке розстрочкення може видаватися на три роки.

Деякі забудовники пішли далі і пропонують покупцеві виплачувати вартість житла частинами протягом п’яти-десяти років під 2% річних, говорять аналітики компанії “Інтергал-буд”. Перший внесок буде невеликим – 5% від вартості квартири. Право власності переходить покупцеві відразу після повної виплати суми, тобто через п’ять-десять років.

Ціни можуть і знизитися

Висока конкуренція на ринку житла Києва, навпаки, призведе до цінових війн між забудовниками, прогнозують в компанії City Development Solutions. За її даними, з урахуванням заяв забудовників, в 2016 році обсяг виведення на ринок нових квартир буде не меншим, ніж у 2015 році.

На тлі невисокого попиту цей фактор загострить конкуренцію і призведе до цінових війн. “Прямий демпінг і розстрочки – основні інструменти продажів для більшої частини ринку”, – говориться в звіті компанії.

Тисне на ціни в столиці і ринок житла в передмісті. Через більш низьку ціну він відбирає частину покупців у столичних будівельних компаній.

Вероніка Гаврилюк

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua