Костянтин Жеваго роздасть пігулки: "Артеріум" купує європейського виробника ліків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Костянтин Жеваго роздасть пігулки: "Артеріум" купує європейського виробника ліків

Фондовий ринок
1261
Українські фармацевтичні компанії намагаються закріпитися на європейському ринку. Для збільшення частки експортних продажів і виведення своєї продукції в ЄС вітчизняні фармвиробники скуповують активи невеликих іноземних компаній. Слідом за одним з лідерів фармринку “Фармак”, яка в лютому купила дистрибутора ліків в Польщі, корпорація “Артеріум” придбала словенську фармкомпанію Marifarm. Крім створення додаткового експортного майданчика на європейському ринку, українські фармвиробники намагаються таким чином підвищити свою привабливість для іноземних інвесторів.
Українська фармацевтична копорації “Артеріум”, що належить підприємцю Костянтину Жеваго, купила словенську фармкомпанію Marifarm. Про це на початку серпня повідомив продавець Marifarm – словенський банк Novi KBM. За даними словенського видання VEČER, Marifarm перейшла у власність банку Novi KBM після того, як не змогла виплатити фінустанові борг в 19,5 млн євро. У словенському банку пояснюють необхідність угоди для Marifarm і “Артеріум” як “нові можливості на ринках, що розвиваються, обмін досвідом в галузі наукових досліджень, розробок і виробництва продукції”.
Сума угоди не розкривається. У компанії “Артеріум” поки що не змогли підтвердити або спростувати факт укладеної угоди. Зараз виробничі потужності “Артеріум” розташовані на двох майданчиках – столичному заводі “Київмедпрепарат” та львівському “Галичфарм”.
Крім того, компанія має представництва в Росії, Білорусі, Казахстані, Узбекистані та Азербайджані. Портфель препаратів “Артеріум” включає 149 найменувань. За даними корпорації, в 2015 році чистий обсяг продажів “Артеріум” склав 2,34 млрд гривень. Marifarm представлена на словенському ринку з 2008 року. До переходу у власність банку вона належала мережі аптек Lekarne Maribor. На сайті Marifarm не вказано портфель препаратів компанії.
Однак, згідно з пропозицією про продаж компанії, розміщеною на сайті investinmaribor.eu, Marifarm орієнтована на контрактне виробництво ліків. Це означає, що компанія надає послуги з виробництва ліків стороннім фірмам під їхніми брендами. Виробничі потужності Marifarm дозволяють упакувати 750 млн таблеток на рік, випустити 400 тонн сиропів та інших рідких лікарських засобів. Українські експерти та учасники ринку вважають, що основна причина угоди – бажання власників вивести “Артеріум” на європейський ринок.
“У ЄС виробнику з України набагато складніше зареєструвати ліки, ніж місцевому виробнику. У нас навпаки – виробнику з Європи простіше зареєструвати бізнес, ніж місцевим. Маючи словенську реєстрацію, а Словенія член Євросоюзу, простіше рухатися на ринки європейських країн”, – говорить президент Асоціації “Виробники ліків України” Петро Багрій.
У цьому впевнені і конкуренти “Артеріум”. “Виходячи з даних на сайті, це контрактний виробник, це невелика фармакологічна компанія, яка виробляє тверді, м’які і рідкі лікарські форми, і все виробництво сертифіковане. Тобто може використовуватися як невеликий виробничий майданчик”, – вважає директор з розвитку бізнесу компанії “Фармак” Олег Сяркевич.
При цьому ключовим в питанні купівлі Marifarm була саме привабливість ціни, а не якісь виробничі особливості компанії, вважають експерти. “Навряд чи продуктовий портфель Marifarm збагатить продуктовий портфель “Артеріум”, управлінських ноу-хау там теж немає, а сама компанія збиткова”, – зазначив директор “Агентства медичного маркетингу” Юрій Чертков. Він оцінив словенське підприємство в 3 млн доларів. Втім, за даними видання VEČER, сума угоди склала 6,8 млн євро. Завдяки купівлі словенської компанії, на думку Петра Багрія, “Артеріум” буде ввозити нерозфасовані препарати в Словенію, а там вже пакувати ліки і проводити контроль якості. ““Артеріум” матиме дуже конкурентні ціни на європейському ринку. Вони будуть в рази нижчими”, – припускає експерт.
За словами Багрія, ціни на українські ліки нижче, ніж європейські за рахунок різних факторів, наприклад, більш дешевої робочої сили в Україні, вартості оренди землі. “Відповідно, собівартість нижча і, відповідно, продажна ціна нижча”, – зазначив він.
“Marifarm може стати додатковим експортним майданчиком для корпорації «Артеріум». Як відомо, “Артеріум” в принципі намагається активно розвивати експорт”, – додав Юрій Чертков. Петро Багрій нагадує, що подібним шляхом пішла недавно і компанія “Фармак”, купивши в Польщі компанію-дистриб’ютора KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o., яка допомогла зареєструвати ліки. “Зараз вони вивели перші п’ять або шість продуктів на польський ринок. Продають досить успішно. За перше півріччя продажі перевищили проектні очікування “Фармака”“, – вважає Багрій.
Втім, Олег Сяркевич відмовився прокоментувати результати угоди зараз, пообіцявши назвати їх в наступному році. Нагадаємо, “Фармак” купив KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o. в лютому поточного року. Компанія, за даними “Фармака”, спеціалізується на маркетингу та продажі біологічно активних добавок на ринку Польщі.
Тоді ж компанія в своєму повідомленні вказала, що купівля “дозволить “Фармаку” реалізувати експортну стратегію щодо виведення препаратів на ринки Європейського Союзу”. Олег Сяркевич каже, що KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o. і Marifarm – це різні компанії. “Ми купили більше маркетингову платформу для промоції, для виходу на ринок Польщі. Ми без виробництва купили”, – уточнив Сяркевич. Дані Державної служби статистики свідчать про зростання експорту ліків з України в країни Європи. За перше півріччя поточного року Україна продала в Європу ліків на 3,9 млн доларів, що на 29% більше, ніж за аналогічний період 2015 року. При цьому загальний експорт ліків збільшився тільки на трохи більше ніж 1%.
Разом з тим, Юрій Чертков висуває ще одну версію покупки “Артеріуму”: для підвищення інвестиційної привабливості “Артеріуму”. “Лідери українського фармринку “Фармак”, “Дарниця” і “Артеріум” змагаються за те, у кого краща інвестиційна привабливість.
“Фармаку” вдалося за рахунок органічного зростання закріпитися на першій позиції на ринку. “Дарниця”, щоб обійти “Фармак”, намагається отримати контроль над Борщагівським хімфармзаводом, що дозволить їй трохи обійти “Фармак”. Бачачи таку тенденцію, “Артеріуму” також доводиться шукати шляхи підвищення своєї інвестиційної привабливості, зокрема купувати нові активи. Імовірно, з цією метою корпорація і купує Marifarm”, – зробив висновок експерт.
Дмитро Уляницький
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас