Українські магазини готують нове підвищення цін. Кабмін його скоро дозволить — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українські магазини готують нове підвищення цін. Кабмін його скоро дозволить

Особисті фінанси
1181
В Україні незабаром припинять стежити за цінами на продукти. Мінекономрозвитку передало на розгляд уряду проект постанови про тимчасове – на три місяці – скасування регулювання оптово-відпускних цін виробників і роздрібної націнки торговців соціально значущими продуктамі.
В цілому експерти оцінюють цю новацію позитивно. Однак не виключають, що без нагляду влади цифри на магазинних цінниках будуть рости швидше, ніж раніше.
Дерегуляція – це добре чи погано?
Офіційна позиція міністерства викладена в пояснювальній записці до проекту постанови. Зокрема, там сказано, що діючі обмеження неефективні, оскільки не сприяють зниженню цін на соціально значущі товари, а навпаки, провокують їх підвищення.
Адже витрати законослухняних виробників і торговців на виконання регуляцій і оформлення звітності лягають на собівартість. А не дуже чесні бізнесмени штучно завищують собівартість, щоб “вписатися” в допустимі рамки.
Наявність недобросовісних конкурентів і зарегульованість цієї сфери змушують легальний бізнес або теж йти в тінь, або платити хабарі контролерам. А то і зовсім переорієнтуватися на випуск продукції, що не підпадає під контроль.Благо, зараз це не так складно зробити.
Наприклад, щоб товар не потрапив в список соціально значущих продуктів, достатньо випустити молоко з жирністю не 2,5%, а 2,6% або змінити назву хліба з бородинского на бородянський,
За словами заступника міністра економічного розвитку і торгівлі України Максима Нефьодова, цінове регулювання стримує інвестиції в виробництво підконтрольних продтоварів. В результаті продукт, вироблений на застарілому обладнанні, коштує дорожче.
В цілому, за даними міністерства, регулювання впливає майже на 13,5 тис. підприємств, з яких тільки 33 компанії належать до великих, 515 – середніх, а решта – представляють малий і мікробізнес.
При цьому, за словами голови Державної регуляторної служби України Ксенії Ляпіної, статистика показує, що в тих областях, де регулювання місцевою владою не вводилося, ціни на деякі продукти часом були навіть нижчими, ніж в регіонах з регуляцією.
Втім, в Мінекономрозвитку визнають, що існує потенційний ризик зростання соціальної напруги “внаслідок зростання цін на товари, які раніше підпадали під обмеження націнки”.
Безконтрольні ціни
Про те, що такий ризик є, можна судити з висловлювань представників торгових мереж. Наприклад, раніше гендиректор Асоціації рітейлерів України Марина Черненко повідомила, що у торговців більше не залишилося резервів для утримання цін за рахунок зниження власної маржі. І з другого кварталу 2016 р. мережі почали поступово підвищувати ціни, щоб компенсувати втрати попередніх двох років (коли істотно впали доходи населення і продажі).
“Мережі планують підвищувати ціни. Про це мені доводилося не раз чути в ході бесід з представниками торгівлі. Тому що у них була занижена рентабельність за соціальними продуктами харчування”, – розповів директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
За його словами, рішення про скасування регулювання правильне, але вкрай несвоєчасне.
“Я за те, що його треба скасовувати. Але це потрібно було робити або в 2006 році, коли підвищення вартості деяких продуктів навіть на 15-20% не мало великого значення. Або вже в 2019 році, а не зараз, коли рівень життя дуже низький”, – вважає Дорошенко.
Експерт каже, що найдешевші продукти дорожчають швидше, бо їх купують дедалі більше, а при зростаючому попиті збільшується і ціна. В першу чергу, за його словами, подорожчають овочі, хліб, молоко. Найменше будуть підвищуватися ціни на товари тривалого зберігання, наприклад, крупи, цукор, макарони і т.п.
Однак зростання цін за тими ж ринковими законами знижує темпи споживання. Тому, як зазначає старший аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Олександр Жолудь, навіть якщо мережі підвищать ціни, то споживачі переключаться на інші товари тієї ж категорії. Наприклад, молоко іншої жирності або хліб іншого гатунку. Навіть якщо немає товарів-замінників, то підняття цін може бути невигідно торговцям.
“Навряд чи мережі піднімуть ціну на всі товари відразу. Переписувати цінники мережам вигідно тільки, якщо попит нееластичний, тобто він скорочується менше, ніж ціна на умовну одиницю товару”, – вважає економіст.
Тому Олександр Жолудь упевнений, що ризики підвищення цін надто перебільшені.
“Це позитивна ініціатива. Багато країн в різний час намагалися встановлювати граничні ціни на соціально значущі товари. Їхній досвід показує, що такі продукти дорожчають в середньому більше, ніж інші. Щоб продукція була в нормальній якості і асортименті, треба скасовувати будь-яке регулювання. Інакше компанії продовжать шукати обхідні шляхи, що збільшує витрати і, відповідно, ціни”, – розповів експерт.
Власне, і без держрегулювання ціни на продукти повсякденного попиту зростають. Наприклад, недавно Асоціація виробників молока попередила, що подорожчання електроенергії і зростання закупівельних цін на сировину вже восени підвищить вартість молочки на 15-20%.
 _Константін Сімоненко_
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас