Прощавай, «Мріє»? Україна ризикує втратити статус ексклюзивного виробника найбільшого літака у світі


Прощавай, «Мріє»? Україна ризикує втратити статус ексклюзивного виробника найбільшого літака у світі

Китай отримає доступ до унікальних авіабудівних технологій України. Керівництво галузі вже дало згоду на локалізацію виробництва в Піднебесній найбільшого літака у світі – Ан-225 «Мрія». Відповідну угоду 30 серпня уклали держпідприємство «Антонов» і китайська Aerospace Industry Corporation of China (AICC).

В «Укроборонпромі», до складу якого входить «Антонов», запевняють, що контракт з Китаєм – це початок «довгострокової співпраці». Експерти ж упевнені у зворотному: партнерство з китайцями буде вельми швидкоплинним і закінчиться, щойно Пекін отримає доступ до технологій «Антонова» і зможе самостійно випускати «Мрію». Такий принцип «співпраці» з іноземними виробниками давно практикується у Піднебесній.

Про що домовилися Україна і Китай

Перші новини про українсько-китайську «Мрію» з’явилися вчора опівдні. Центральне телебачення Китаю (CCTV) на своїй сторінці у Facebook написало: «Згідно з угодою, до Китаю переходить право власності Ан-225, включаючи використання креслень і специфікацій літака». Очевидно, йшлося про другу, ще недобудовану «Мрію», яка зараз у напівзібраному стані стоїть у Києві.

Трохи згодом представники «Антонова» заявили, що все не зовсім так. Однак домовленості з Піднебесною не заперечували. А ще пізніше з’явилася заява «Укроборонпрому», який фактично підтвердив: виробництво «Мрії» переїжджає до Китаю.

«…Cторони висловили наміри про довгострокову співпрацю, яка передбачає на першому етапі побудову другого модернізованого екземпляру літака Ан-225 “Мрія” у ДП “Антонов” і поставку компанії AICC, а також створення на другому етапі спільного серійного виробництва Ан-225 у Китаї за ліцензією ДП “Антонов“», – сказано на сайті українського державного концерну.

Тобто домовленості з Китаєм таки передбачають, що Україна навчить китайських авіабудівників збирати «Мрії». Повідомлення «Укроборонпрому» лише уточнює, що Піднебесна не купила креслення, а буде збирати Ан-225 за українською ліцензією. Однак доступ до українських технологій китайці таки отримають.

Інших подробиць угоди сторони не розголошують. Зокрема, незрозуміло, що отримає Україна від перенесення виробництва «Мрії» до Китаю, крім роялті за використання ліцензії, кому належатимуть виробничі потужності і, відповідно, зібрані на них літаки.

Експерти ж упевнені: Китай підписав угоду з Україною лише для того, щоб отримати доступ до технологій, які дозволять будувати такі літаки, як Ан-225. І щойно вони отримають своє, партнерство з «Антоновим» скінчиться.

Крадені технології

«Ніякого спільного виробництва не буде. Фактично Китай просто купить в України документацію на виробництво Ан-225. По суті, ми бачимо, що йде повним ходом розпродаж «Антоновим» інтелектуальної власності на виробництво літаків власної розробки. Далі, я так розумію, піде продаж землі, а підприємство займає кілька квадратних кілометрів біля станції метро «Святошин». І на підприємство чекає та ж доля, що і Київським мотоциклетний завод», – впевнений Олександр Кава, експерт в сфері транспорту.

Слова експерта побічно підтверджує історія китайського авіабудування. У китайців уже є досвід запозичення технологій «Антонова». Ще в 1960-х Піднебесна придбала у СРСР кілька Ан-12 з ліцензією на їх локальну збірку. Пізніше відносини Москви та Пекіна зіпсувалися, і радянська влада відкликала документацію. Однак це не завадило Китаю на базі Ан-12 побудувати власний літак – Y-8.

Вже використовував Пекін і київську владу – задля отримання технологій суднобудування. У 1990-ті китайці купили недобудований авіаносець «Варяг», який після розвалу Союзу дістався Україні. Разом із судном Китай також отримав всі креслення, за якими китайські корабели почали будувати власний авіаносець.

Що таке Ан-225 «Мрія»

За багатьма параметрами Ан-225 є унікальним – офіційно літаку належить 240 рекордів, за що його було занесено до Книги рекордів Гіннеса. Зокрема, це найважчий літак, який будь-коли піднімався у повітря. Сьогодні «Мрія» існує в єдиному екземплярі. Будівництво другого літака ще за радянських часів так і не було закінчено. І зараз судно стоїть в ангарі «Антонова» в Києві.

Спочатку «Мрія» розроблялася Радянським Союзом для обслуговування аерокосмічної галузі – літак мав перевозити космічні кораблі «Буран». Зараз повітряне судно використовується винятково для перевезення нестандартних вантажів. Через гігантські розміри машину в більшості випадків недоцільно використовувати як стандартний транспортний літак. І часто замовники воліють винаймати інший літак «Антонова» – Ан-124 «Руслан».

Віталій Єрмаков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua