Ознаки провалу: "Космо" втратила 23 млн грн через IBM — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ознаки провалу: "Космо" втратила 23 млн грн через IBM

Фондовий ринок
5339
Один з найбільших в світі постачальників IT-рішень, компанія IBM, провалила впровадження роздрібної версії системи управління підприємством Oracle ERP в мережі магазинів “Космо”.
Через це “Космо” втратила 23 млн грн., витрачених на інтеграцію, а її плани за два роки збільшити кількість магазинів в чотири рази зірвалися.
Компанії судяться вже рік.
Все почалося в 2012 році, коли “Космо” прийняла стратегію розширення мережі з 60 до 250 магазинів до кінця 2016 року.
Потужності чинного програмного забезпечення для цього не вистачало, тому довелося шукати альтернативу. Зупинилися на системі управління підприємством Oracle ERP, призначеної для роздрібної торгівлі – Oracle Retail.
За всіма критеріями ця система ідеально підходила під завдання мережі. А найбільший досвід її впровадження мав IBM.
ЕП розбиралася в тому, чому така багатообіцяюча на старті співпраця обернулося збитками.
Компанія зі світовим ім’ям
На той момент в Україні не було жодного прикладу інтеграції Oracle Retail. У Росії такі проекти можна було перерахувати на пальцях однієї руки.
Альтернативи IBM, як інтегратора, не було.
Крім того, Ігор Маркелевіч, директор по IT ТОВ “Суматра-ЛТД” (ТМ “Космо”), беззастережно вірив в імідж IBM, як компанії зі світовим ім’ям, яка здатна впровадити систему Oracle на підприємстві будь-якого масштабу.
У 2012 “Космо” за 5,4 млн грн. купила у ТОВ “Айкюжн” ліцензію на версію коробочки Oracle Retail, а в 2013 уклала контракт з ТОВІБМ Україна” – офіційною українською юридичною особою американської корпорації IBM.
За договором, постачальник IT-рішень зі світовим ім’ям повинен був впровадити Oracle Retail за 7 місяців – в період з 31 березня по 31 жовтня 2013.
Керівництво роздрібної мережі настільки вірило в IBM, що перед підписанням контракту навіть відкрило новий склад, розрахований на обслуговування 250 магазинів.
Перші провісники неприємностей з’явилися через тиждень. Згідно з угодою, команда з шести технічних фахівців IBM мала щодня в повному складі працювати на території головного офісу “Космо” в Києві.
На ділі там з’являлися, як правило, тільки дві людини – керівник проекту та технічний фахівець. Не дивно, що за 7 місяців проект просунувся всього на 15%.
Графік впровадження системи був порушений ще влітку і IBM вимагав продовжити термін здачі на місяць.
Для “Космо” це означало участь в проекті 60% персоналу в високий сезон зимових свят. На такі умови підприємство піти не могло, тому що на кону стояла третина річного прибутку.
Тоді сторони домовилися практично заморозити проект до весни.
Про те, що у роздрібній мережі впали плани запустити 1 січня 2014 процес інтенсивного відкриття нових магазинів вже ніхто не згадував.
Спроба номер два, спроба номер три
“Космо” і IBM повернулися до проекту в травні 2014. Интегратор зі світовим ім’ям знову вимагав продовження термінів і збільшення суми контракту.
Замовник погодився дати час до 31 жовтня 2014 року, але фінансові умови залишив без змін. Ближче до осені стало остаточно ясно, що IBM не впорається.
“Коли ми побачили, що знову зриваються терміни, то запропонували запустити Oracle Retail хоча б для п’яти магазинів.
Ми сказали їм: “Зробіть нам працездатну систему для малої частини торгової мережі, ми потім самі встановимо її на всю мережу”. Вони моментально прийняли нашу пропозицію, а термін здачі перенесли на 28 лютого 2015», – згадує директор по IT “Космо”.
Але це вже не мало значення.
Незабаром з московського офісу IBM приїхав новий проектний менеджер. Він провів аудит проекту, опитав команду і потім оголосив, що план проекту спочатку складений неправильно і вся система не запрацює. Тому представники IBM запропонували Шейко скласти новий план і почати роботу на нових фінансових умовах.
Наступна відмова з боку керівництва “Космо” перевів взаємини компанії з IBM в юридичну площину. З 31 серпня 2015 між підприємствами почався судовий процес.
Роздрібна мережа вимагає повернути 23 млн грн, витрачених на впровадження Oracle Retail.
Підприємство обґрунтовує свої вимоги тим, що воно так і не отримало кінцевий продукт у вигляді працюючої системи.
А IBM в суді наполягає на тому, що створювати продукт і не збиралася, а лише надавала послуги з впровадження окремих модулів системи.
Перші дві судові інстанції встали на сторону “Космо”, зобов’язавши IBM повернути 14 млн грн за виконані роботи.
Але 20 липня 2016 Вищий господарський суд скасував ці рішення і відправив справу до Господарського суду Києва на новий розгляд. Втім, у своєму вердикті касаційна інстанція все-таки визнала, що IBM створювала продукт, а не чинила послуги.
“В цілому IBM задоволена недавнім рішенням Вищого господарського суду”, – повідомила “Економічній правді” Тетяна Любимова, керівник відділу маркетингу і комунікацій “ІВМ Україна”.
При цьому вона утрималася від більш докладних коментарів, пославшись на те, що судовий розгляд не завершено.
На думку Шейко, проект провалився через те, що фахівці IBM знали продукт Oracle Retail поверхнево. Вони неправильно оцінили його масштаби, вартість і часові інтервали етапів впровадження.
Цю думку підтверджує Сергій Литвиненко, генеральний директор центрального офісу корпорації “Галактика” в Україні. Він каже, що для впровадження Oracle ERP на підприємстві необхідна команда з 15-50 чоловік з боку інтегратора і приблизно стільки ж з боку замовника.
Тривалість проекту в середньому становить 18-24 місяці. При цьому, згідно зі світовою статистикою, більше половини проектів закінчуються з порушенням термінів.
“Конфліктні ситуації між замовником і інтегратором часто зустрічаються. Але зазвичай вони не стають надбанням громадськості і вирішуються на основі компромісу.
Причин тому кілька.
Перш за все, впровадження ERP – це великий тривалий проект, за який відповідальність несе не тільки інтегратор, але і замовник.
Другою причиною є розбіжності в трактуванні розмитих, нечітких вимог в технічному завданні”, – пояснює Литвиненко.
Хорошим виходом при конфлікті було б залучення “арбітра” для проведення незалежного аудиту проекту, вважає Литвиненко.
Тим часом, “Космо” під час судового процесу продовжує вести переговори з IBM про укладення мирової угоди.
Всеволод Некрасов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас