Бізнес в регіонах: відмінності від міст-мільйонників — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бізнес в регіонах: відмінності від міст-мільйонників

Фондовий ринок
781
Через кризу і супутні масові скорочення багато українців почали активно пробувати себе в бізнесі. Причому, підприємців-початківців стає більше не тільки в мегаполісах – бізнес в регіонах також зростає.
Які ж особливості відкриття своєї справи в маленьких містах: скільки грошей потрібно для старту бізнесу, які галузі прибутковіші в регіонах, як складаються відносини підприємців із владою, органами контролю.
На кого скаржаться підприємці
Основною проблемою бізнесу в невеликих населених пунктах, та й по всій Україні, більшість підприємців називає труднощі з Державною фіскальною службою.
Звіт Офісу бізнес-омбудсмена України свідчить про те, що за II квартал 2016 р. найбільше скаржилися (78% звернень) представники МСБ (малий і середній бізнес), які працюють у сферах промисловості, сільського господарства, бізнес-послуг, оптової торгівлі. Найактивніше інформували про порушення мешканці Києва (95 звернень), Київської (21), Харківської (11), Одеської (11), Дніпропетровської (9) областей. Були відсутні скарги з Чернігівської області та АР Крим.
“Питання взаємодії бізнесу з фіскальними органами залишалися найпроблематичнішими для бізнесменів в II кв. 2016 р.: податкові перевірки, електронне адміністрування ПДВ, затримки з відшкодуванням ПДВ, кримінальні провадження, ініційовані ДФС проти бізнесу”, – зазначив бізнес-омбудсмен Альгірдас Шемета.
Продовжують бути складними відносини бізнесу зі структурами органів місцевого самоврядування. Проблемні рішення ухвалювали щодо земельних питань, регулювання розвитку малого бізнесу в регіонах. Важкою залишається взаємодія із силовими структурами: перевищення повноважень під час обшуків, відкриття кримінальних проваджень для тиску на бізнес.
Серед позитивних тенденцій за результатами кварталу – зниження кількості скарг, що стосуються реєстрації бізнесу, прав власності. Це свідчить про успішну реалізацію реформи реєстраційних послуг. Помітно зменшилася інтенсивність тих скарг бізнесу, що стосуються отримання дозволів/ліцензій.
“Проблема ліцензування залишається все ще актуальною для наших підприємців. Досі нема єдиного законодавчого рішення за умовами ліцензування. В Україні близько 30-ти видів діяльності, що підлягають ліцензуванню. Коли справа стосується бізнесу в регіонах, часто потрібно відвідувати столицю для отримання потрібних документів, а це – час плюс гроші. Іноді їздити доводиться багато разів”, – зауважив гендиректор Спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України В’ячеслав Биковець.
Бізнес в регіонах зазнає труднощів з електрифікацією
Підприємців дуже виручає мораторій на проведення перевірок бізнесу з щорічним оборотом до 20 млн грн. Однак “податківці” все ж продовжують інспектувати, здійснювати нагляд за підприємцями, хоч уже менш завзято.
Актуальним для регіонів залишається питання хабарів. Часто, для того щоб “вирішити питання” чи отримати потрібний дозвіл, підприємцям-початківцям доводиться “заносити” потрібним людям.
“Наприклад, щоб підключити підприємство до електроенергії, малий і середній бізнес в регіонах змушений платити хабарі монополістам. Інакше вони виставлять для тебе непідйомні тарифи/технічні вимоги. Якщо дрібні підприємці просто платять, то більшому бізнесу виставляються такі “рахунки”, що платити просто недоцільно – дешевше побудувати свою підстанцію. Але тут, знову ж таки, без погодження з монополістами ти її не підключиш. Ця проблема актуальна для більшості регіонів України”, – розповів голова асоціації роботодавців “Сіверщина” Віктор Лазар.
Багато “розборок”, суперечок представників регіонального бізнесу з монополістами або перевіряючими органами рідко вдається врегулювати: в регіонах розголошуються лише деякі важливі події, не кажучи вже про те, щоб довести свою правоту через українські суди. Там просто складно знайти розумного юриста, щоб він за прийнятні гроші обстоював інтереси підприємців.
“Не завжди в невеликих містах вдається привернути належну увагу преси, громадськості до проблем малого і середнього бізнесу регіонів. Проблема судів, як і раніше, залишається актуальною для всієї країни, а не тільки для регіонів”, – зазначив генеральний директор рейтингового агентства “Євро-Рейтинг” Григорій Перерва.
Торгівля – двигун прогресу
Незважаючи на всі складнощі, підприємців-початківців, які готові ризикнути й розпочати свою справу в кризу, стає все більше в регіонах. Найактивніше розвиваються західні області, південь України. Перспективними експерти також назвали центральний і східний регіони (Харківська область).
Головне – це правильно провести аналіз конкретного ринку, зайняти вигідну нішу:
  • IT-сфера, інтернет-магазини
  • аграрний сектор
  • торгівля
  • готельна плюс туристична галузі
  • послуги на дому
“При старті свого бізнесу необхідно звернути увагу на рівень розвитку конкретного регіону, його матеріальну базу, наявність належного обсягу вакантних орендованих площ і які умови у міськради на його розміщення. Адже у кожного регіону можуть бути свої вимоги. Що стосується конкретно оренди, то найчастіше “найласіші” місця давно зайняті”, – зауважив В’ячеслав Биковець.
Швидше допоможе розкрутитися грамотно обрана ніша, де конкуренція в місті або селі найменша. Або ж де спостерігається, наприклад, дефіцит якоїсь групи товарів. Завжди актуальним для бізнесу в регіонах буде відсутність свого виробництва, як наслідок – найчастіше там затребувані взуття, одяг, побутові товари, товари для дому…
Як показує практика, близько половини підприємців починає свій бізнес із торгівлі.
Як правило, підприємець-початківець розраховує на власні накопичення чи позичені у знайомих/родичів кошти. На жаль, взяти кредит і досі є непосильним завданням – кредитні кошти дуже дорогі, процентна ставка може сягати 30%. Надати ліквідну заставу, що вдвічі перевищує за вартістю сам кредит, рідко буває можливо і доречно для представників бізнесу в регіонах.
Денис Вергун
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас