Українцям не вистачає на пиво. Обсяги його виробництва падають


Українцям не вистачає на пиво. Обсяги його виробництва падають

За перше півріччя пивовари фіксують майже 10% падіння споживання пива порівняно з аналогічним періодом минулого року.

За словами гендиректора ЗАТ “Укрпиво” Галини Коренькової, в січні – червні виробництво пінного напою в Україні скоротилося на 8,3%. Це без урахування безалкогольного продукту і пива з вмістом алкоголю менше 0,5%. Зрозуміло, також не враховувалися показники Криму та окупованих територій.

П’ють дедалі менше

Обсяг виробництва пива за півроку, за даними “Укрпива”, склав 90 млн дал, що становить лише 91,7% від аналогічного періоду 2015 року. Виробництво солоду – 145,3 тис. т, що на 5,6% менше, ніж рік тому. При цьому темпи падіння виробництва наростають. Наприклад, за підсумками 5 місяців падіння виробництва пива до 2015 року становить 7,6%.

“Якщо на початку 2016 року обсяги виробництва пива практично повторювали тенденції 2015-го року, то випуск пива в травні – червні поточного року скоротився. Минулого місяця порівняно з аналогічним періодом 2015 року обсяги виробництва напою зменшилися на 2,6 млн дал”, – повідомив UBR.ua гендиректор компанії Pro-Consulting Олександр Соколов (див. діаграму 1).

Проте, як повідомили в ТОВ “Перша приватна броварня”, цього літа продаж пива не дуже відрізняється від показників минулого року.

“У липні – серпні ринок буде на рівні 2015 року. Можливе невелике зростання місяця до місяця на 2-3%, але потім продажі будуть знову падати”, – прогнозують в “Першій приватній броварні”.

Спекотна погода сприяє продажу. Ринок пива характеризується вираженою сезонністю.

“До кінця літа за наявності спекотної погоди можна очікувати незначне зростання споживання і виробництва пива. На липень – серпень зазвичай припадає пік продажів. До кінця року можна очікувати стагнацію на ринку. Не виключено, що подальша динаміка продажів пива буде залежати від акцизної політики, яка призводить до подорожчання напою”, – говорить Олександр Соколов.

За словами пивоварів, тренд падіння споживання очевидний, тому до кінця року ринок скоротиться ще на 8-10% відносно 2015 року.

Серед причин падіння виробники називають в першу чергу падіння доходів населення, яке змушене більше витрачатися на обов’язкові комунальні платежі та купівлю товарів першої необхідності.

Нині завантаження потужностей броварних заводів в Україні, за оцінками “Укрпива” досягло історичного мінімуму – 48,5% від їхньої проектної потужності. Подальше падіння виробництва може призвести до закриття частини потужностей.

Бідність, акцизи та конкуренти

Спад на українському ринку пива фіксується з 2008 року, проте в минулому році було поставлено антирекорд – майже 20% падіння виробництва і продажу. Значною мірою це було пов’язано з фактичною зупинкою виробництва компанії “Ефес Україна” в Донбасі.

Втім, перерозподіл ринку іншими гравцями не дав їм змогу компенсувати втрату збуту в Криму і зоні проведення АТО, а також подолати наслідки економічних шоків. До того ж споживання за два роки сильно змістилося у бік економ-сегмента.

Крім того, пивовари скаржаться, що з 1 січня 2016 акциз на пиво зріс в два рази, до 2,48 грн/л, а роздрібна ціна напою, в перерахунку на валюту, так і не досягла рівня докризового періоду. Тобто, заробіток на одній пляшці зараз істотно нижче. Незважаючи на вагоме подорожчання напою.

Нагадаємо, в 2013 р. вартість пляшки пива середнього цінового сегмента становила 8-12 грн (за курсу 8 грн/$). Нині звичайне світле пиво продається по 12-16 грн за пляшку (за курсу 25 грн/$).

Через меншу прибутковість український ринок пива тепер став набагато менш значущим для міжнародних компаній.

Додатково в останні роки на ринку з’явилися й інші напої натурального бродіння, зокрема, сидр. У 2015 році він був практично єдиним алкогольним напоєм, виробництво якого зростало (на 23%).

Однак продавців сидру та інших слабоалкогольних напоїв у “Першій приватній броварні” не вважають конкурентами.

“Якщо в 2015 році український ринок пива склав близько 18,5-18,7 млн гкл на рік, то ринок сидру – всього 0,12-0,13 млн гкл на рік, тобто менше 1%. Є невеликий тренд до збільшення споживання напоїв бродіння, що відрізняються від пива. Це сидр, хард-лимонад (суміш особливим чином відфільтрованого пива і смакових добавок), але поки ця категорія напоїв забирає частку швидше у виробників слабоалкогольної продукції, ніж у пива”, – запевнили в “Першій приватній броварні”.

Тим часом компанія “САН ІнБев Україна”, один з найбільших виробників пива в Україні, в липні розширила свою лінійку класичних яблучним сидром Stella Artois Cidre. Там повідомили, що новий продукт виробляється в Англії і в Україну імпортується. Пляшка в 0,57 л коштує близько 50 грн.

“Порівняно з європейськими країнами, ринок сидру в Україні ще тільки насичується. Позитивна динаміка його продажів пов’язана з відносною “новизною” сегмента. До того ж, сидр – напій натурального бродіння, а це відповідає тренду здорового харчування. Крім виробників слабоалкогольних напоїв, поступово освоюють цей сегмент і пивовари”, – пояснив Олександр Соколов.

Учасники ринку зазначають, що зниження доступності пива для споживачів не залишає їм надій на стабілізацію ринку до кінця року. Хоча до цього моменту інші негативні фактори минулого року, такі як втрата ринків збуту, погана погода і військово-економічні шоки, можуть вичерпати свій вплив.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Опитування
В Контексті Finance.ua