Олег Вдовічен: складання податкової інформації - марна праця, або Як описати неописанне — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олег Вдовічен: складання податкової інформації - марна праця, або Як описати неописанне

Казна та Політика
898
«Що ви там варите на обід, мене не цікавить, але від вас щодня пахне смаженою рибою».
(Михайло Жванецький)
Що таке податкова інформація з практичної точки зору, які причини її складання, наслідки та ризики для суб’єктів господарювання, способи оскарження дій фіскалів? Ці питання неодноразово поставали перед бізнесом, який безпосередньо стикався з претензіями з боку податківців.
За визначенням, податкова інформація – це сукупність відомостей і даних, створених або отриманих суб’єктами інформаційних відносин у процесі діяльності та необхідних для реалізації покладених на контролюючі органи функцій (Закон України «Про інформацію»).
Таким чином, джерелом податкової інформації можуть бути як платники податків, так і державні органи, зокрема і органи фіскальної служби України.
Порядок збирання податкової інформації регулюється нормами Глави 7 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Фактично, найпоширенішою і найчастіше використовуваною в роботі фіскалів формою податковою інформації є листи «про результати опрацювання зібраної податкової інформації щодо проведення фінансово-господарських операцій» з певним контрагентом за певний період (далі – ПІ).
Така податкова інформація складається підрозділами податкового аудиту на підставі аналізу даних інформаційних систем органів фіскальної служби і надсилається за місцем реєстрації контрагентів суб’єкта господарювання, за яким вона була складена.
Дані ПІ служать підставою, перш за все, для підготовки інформаційних запитів щодо проведених господарських операцій, а в подальшому – для виходу на позапланові податкові перевірки до контрагентів, з посиланням на норми статті 78 ПКУ (п. 78.1.1 або 78.1.4).
Важливо!
Зазначу, створення податкової інформації у даному випадку – це процес не тільки «творчий», а й такий, що передбачає наявність причинно-наслідкового зв’язку. Це означає, що ПІ не можуть бути складені просто тому, що так хоче посадова особа податкової інспекції.
На практиці саме складання ПІ служить основним «аргументуючим мотиватором» з боку фіскалів для забезпечення допуску до документальної перевірки або надання первинних документів на запит (в разі відмови суб’єкта господарювання).
Отже, причини складання ПІ:
  • неможливість проведення документальної виїзної перевірки у зв’язку з відсутністю платника податків за місцем перебування;
  • неможливість проведення документальної виїзної перевірки у зв’язку з недопуском до її проведення;
  • складається як доперевірковий матеріал для подальшого проведення документальної виїзної перевірки;
  • неможливість проведення перевірки суб’єкта господарювання, сума доходу якого за попередній рік не перевищує 20 мільйонів гривень (дія «мораторію»);
  • неможливість проведення перевірки у зв’язку з виїмкою/втратою документів;
  • є інформація про закриття платника податків юридичної особи (фізичної особи – підприємця);
  • за відсутності підстав для проведення перевірки у зв’язку з невиявленням фактів порушень податкового законодавства (є двійником довідки про зустрічну звірку).
Цікаво, що ПІ можуть бути складені навіть щодо підприємств, які підпадають під дії «мораторію» на проведення перевірок, а також знятих з обліку в зв’язку з їх закриттям (ліквідацією, банкрутством).
Цікавим є той факт, що самого суб’єкта не повідомляють про складання податкової інформації відносно його фінансово-господарської діяльності. Тобто фіскальний орган фактично «оголошує» для «внутрішнього користування» господарські операції безтоварними, а підприємство про це навіть і не здогадується.
Важливо!
Податкова інформація не може нести в собі будь-які висновки щодо порушення податкового (або іншого) законодавства, вона являє собою виключно аналіз і узагальнення інформації з наявних джерел. Наявність таких висновків говорить про суб’єктивізм і упередженість посадових осіб, які склали ПІ, що, в свою чергу, є перевищенням службових повноважень.
Приклад висновку листа податкової інформації: «відсутність оформлення ТОВ «Х» за звітний період травень 2016 року декларування неправомірно визначених сум податкового кредиту і податкових зобов’язань: підтверджено/не підтверджено». І все…
Податкова інформація не відображається в Системі співставлення податкового кредиту та податкових зобов’язань. Для платника податків, щодо якого її складено, ПІ жодних правових наслідків не мають, а оскільки вони не вручаються платнику, оскаржити їх по суті неможливо. Листи податкової інформації фактично є внутрішніми документами фіскальної служби, така собі внутрішня кухня.
Для об’єктивності варто зазначити, що ПІ є також і способом уникнути повноцінної податкової перевірки, коли недопуск податківців («ігри в хованки», втрата, вилучення документів тощо) здійснюється виключно з метою складання податкової інформації замість податкової перевірки. Так можливі наслідки переносяться на плечі контрагентів у наступному ланцюзі постачання.
Таким чином, за своїм смисловим навантаженням вищеописане «творіння» податківців не варте навіть виїденого яйця, але наслідки складання листів податкової інформації можуть бути вкрай плачевними для суб’єктів господарювання, з огляду на той факт, що «б’ють» вони головним чином по клієнтах і замовниках.
При цьому той факт, що через ПІ, опосередковано, можуть «валитися» господарські зв’язки і відбуватися дискредитація ділової репутації платника – це зовсім інша історія…
Олег Вдовічен, керуючий партнер АО “Вдовічен і партнери”, адвокат
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас