Рахунок на секунди: АМКУ запідозрив мобільних операторів у шахрайстві — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Рахунок на секунди: АМКУ запідозрив мобільних операторів у шахрайстві

Особисті фінанси
1106
Антимонопольний Комітет України розпочав розслідування щодо операторів мобільного зв’язку lifecell, “Vodafone Україна” і “Київстар”. Комітет підозрює, що заявлена ​​операторами посекундна тарифікація дзвінків насправді не дотримується. Це порушення підпадає під статтю 15-1 Закону України “Про захист від недобросовісної конкуренції” – поширення інформації, яка вводить користувачів у оману.
Як повідомили в прес-службі АМКУ, зараз комітет збирає факти, аналізує матеріали, які можуть підтвердити або спростувати наявність таких порушень. По суті, здійснюється розслідування. Тому в АМКУ не можуть спрогнозувати, коли воно завершиться. “Сьогодні ми перебуваємо на етапі збору додаткових фактів, які потрібно підтвердити документально. Після цього буде сформовано остаточну позицію Комітету і прийнято рішення”, – повідомили в прес-службі відомства.
Закон і реальність
Згідно з чинним законодавством, оператори зв’язку повинні не тільки надавати абонентам повну і правдиву інформацію про ціну своїх послуг, але і дотримуватися певного порядку тарифікації. Ще в 2012 році Кабінет Міністрів затвердив правила надання та отримання телекомунікаційних послуг, які зобов’язують операторів ураховувати лише повні тарифні одиниці в межах окремого сеансу зв’язку – хвилини або секунди. Неповні одиниці тарифікації (наприклад, 30 секунд або 59 секунд) не повинні враховуватися взагалі.
Наприклад, якщо абонент поговорив по телефону хвилину і 15 секунд, з нього мають зняти вартість однієї хвилини, бо у випадку з мобільним зв’язком відтинок в 15 секунд не є повною тарифною одиницею. П’ятнадцятисекундну тарифікацію дозволено тільки для таксофонного зв’язку.
Найбільш чесною щодо абонентів та оператора виглядає посекундна тарифікація. В її випадку оператор міг би зняти плату за кожну секунду сеансу, яку надав абоненту. У 2010 році, коли регулятор ініціював розробку правил надання телеком-послуг, учасники робочої групи пропонували зробити посекундну тарифікацію обов’язковою. За за час роботи над документом змінилося три склади Національної комісії з питань регулювання зв’язку та інформатизації. Лобі операторів у результаті перемогло. “Скрізь, де тільки можна було, НКРЗІ пішла на поводу операторів, залишивши їм можливість трактувати правила по-своєму”, – розповідає учасник робочої групи з розробки документа Роман Химич.
Як стверджують оператори, для посекундної тарифікації є кілька технічних обмежень. “Наприклад, в разі міжнародних дзвінків або надання послуг в роумінгу компанія повинна розраховуватися з рядом партнерів, виходячи з принципу похвилинної тарифікації дзвінків”, – повідомили у прес-службі “Vodafone Україна”.
Назад у 90-ті
На світанку мобільного зв’язку в Україні у всіх операторів була похвилинна тарифікація і рахунок округлювався в бік більшого показника. Поговоривши хвилину і 15 секунд, абонент отримував рахунок за 2 хвилини. Але зі зростанням популярності мобільного зв’язку, а потім і під тиском регулятора, оператори стали відмовлятися від такої практики, запроваджувати посекундну тарифікацію і експериментувати з 30-секундними інтервалами.
Як з’ясувало “РБК-Україна”, зараз троє найбільших мобільних операторів використовують однаковий принцип тарифікації. Вони заявляють, що тарифікація посекундна, хоча за фактом кожна хвилина розмови умовно розділяється на два відтинки: перший – завдовжки в 1 секунду, другий – 59 секунд. Плата, еквівалентна вартості однієї хвилини, стягується тільки за першу секунду розмови. Неповний відтинок часу, як і передбачено правилами телеком-послуг, не тарифікується. Такого принципу тарифікації дотримано як у традиційних тарифах з платою за хвилину, так і в пакетних тарифах.
Наприклад, у разі купівлі 200 хвилин за 50 гривень вартість кожної хвилини теоретично повинна скласти 25 копійок. У разі посекундної тарифікації – трохи більше 4 копійок за секунду. Але за фактом 25 копійок стягуються за кожну першу секунду дзвінка. Тобто, поговоривши хвилину і 15 секунд, абонент отримує рахунок, як за 2 хвилини, – 50 копійок.
Оператори наголошують, що працюють в рамках законодавства, але при цьому намагаються не виставляти свою тарифікацію напоказ. З-поміж трьох операторів тільки в прес-службі “Vodafone Україна” відразу підтвердили, що вартість дзвінків у його тарифах зазначено за першу секунду кожної хвилини розмови. Аналогічну тарифікацію застосовує і lifecell – ця інформація є на сайті оператора. Хоча в прес-службі lifecell сказали, що не можуть коментувати запит, бо оператору нічого не відомо про розслідування АМКУ. У “Київстарі” повідомили, що оператор здійснює тарифікацію відповідно до чинних правил і тарифікує реально використані тарифні одиниці. Однак на сайті “Київстару” зазначено, що тарифікується перша секунда кожної хвилини в розмірі вартості хвилини. Секунди з другої до шістдесятої не тарифікуються. Щоб знайти дані про тарифікацію на сайтах операторів, абоненту потрібно знайти свій тариф і відкрити його повні умови, яких немає в основній вкладці.
Зачіпки для АМКУ
Формально оператори дотримуються правил надання телеком-послуг. Як вважає керівник телекомунікаційної практики адвокатського об’єднання “Юскутум” Юрій Котляров, дії операторів не суперечать правилам надання телеком-послуг. З іншого боку, можна припустити, що не для кожного споживача очевидно, як працює той чи інший тарифний план. Особливо, якщо це чітко не описано у відповідному тарифному плані та інформації для абонента. “У зв’язку з цим, теоретично, АМКУ може побачити факти введення в оману абонентів, вивчивши фактичну інформацію про реальне застосування того чи іншого тарифного плану та інформування абонентів про його застосування”, – вважає Котляров.
Якщо такі факти буде виявлено, АМКУ може дати рекомендації про усунення відповідних порушень або застосувати санкції. Згідно із законодавством, недобросовісна конкуренція, до якої належить це порушення, також може каратися штрафом до 5% річного виторгу.
Химич передбачає, що НКРЗІ могла б дати пояснення до правил телеком-послуг і прописати, що практика тарифікації мобильщиків є неправильним їх трактуванням. І тоді б операторам довелося змінити облік виговорених хвилин на більш вигідний для абонента, не чекаючи висновків АМКУ. Але, як додає Котляров, регулятор може викласти своє бачення застосування правил, але не може визначати порядок їх виконання.
Вікторія Власенко
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас