План із ремонту шляхів у 2016 р. уряд виконав лише на 30%


План із ремонту шляхів у 2016 р. уряд виконав лише на 30%

У першій половині 2016 року на українських дорогах залатали 2,6 млн кв. м ям і почали середній ремонт на 215 км доріг (72 об’єкти). Про це рапортував минулого тижня прем’єр-міністр України Володимир Гройсман в рамках звіту уряду. Природно, що в Кабінеті Міністрів такі цифри вважають безумовним досягненням. Однак навіть не дуже глибокий аналіз поточної ситуації змушує зробити протилежний висновок. А саме, що ремонт автодоріг в 2016 році став черговим провалом влади.

Мало, багато, потрібно

На початку липня на сайті Мінінфраструктури була розміщена інтерактивна мапа, яка відображає стан дорожнього господарства. Досить поглянути на два зображення, щоб зрозуміти: за півроку зроблено неприпустимо мало.

Про гроші та плани

Загалом на ремонт, реконструкцію та будівництво в дорожньому господарстві на 2016 рік передбачено приблизно 31,7 млрд грн, з яких 11,9 млрд грн піде на обслуговування і погашення кредитів Укравтодору (тобто в реальності залишається близько 19,4 млрд грн).

Майже 4 млрд грн з них – кошти, які уряд планував узяти в кредит у міжнародних фінансових організацій, а ще 5,5 млрд грн – кошти за залишками кредитів Укравтодору за минулі роки. Ці гроші закладені до загального кошторису, але поки існують лише на папері.

Найбільше дорожні роботи можуть бути профінансовані за рахунок державного бюджету (6,57 млрд грн плюс окрема бюджетна програма у Львівській області на 233 млн грн) і експерименту на митниці.

Експеримент, нагадаємо, полягає в тому, що кошти, зібрані на митницях понадпланово, спрямовуються на ремонт шляхів. Зараз у ньому беруть участь Одеська, Львівська, Чернівецька та Волинська області й планується, що таким чином буде зібрано ще 2 млрд грн.

Ще в березні КМУ затвердив розпорядження № 154, де кошти держбюджету було поділено наступним чином: 450 млн грн – співфінансування за міжнародними програмами, 2,5 млрд грн – поточний дрібний ремонт, 3,5 млрд грн – середній ремонт доріг загального користування.

В результаті, за планами Укравтодору, до кінця 2016 р. мали здійснити ремонти різного ступеня на 1 750 км українських доріг (і виділених коштів, з огляду на вартість робіт, загалом має на це вистачити). Таким чином, за перше півріччя план виконано на 12,3%.

Окремо треба сказати і про «ямковий ремонт». В середині квітня прем’єр-міністр Володимир Гройсман дав доручення і 1,1 млрд грн Укравтодору з тим, щоб до 15 червня ліквідувати 3,6 млн кв. м ям на дорогах загального користування. Тепер можна вже сказати, що доручення виявилося «недовиконаним» рівно на 1 млн кв. м, або майже на 30%.

Але насправді все ще гірше. За даними Укравтодору, «ураження ямковістю» на початок цього року становило близько 4 млн кв. м, а на початок червня ця цифра зросла до 10,47 млн кв. м. Іншими словами, стан доріг, незважаючи на виділені кошти, лише погіршується.

Усього ж, за даними фахівців, з 170 тис. км автодоріг загального користування всіх категорій близько 150 тис. км вимагають негайного ремонту і реконструкції. Потрібно на це, за розрахунками Романа Хміля, голови правління ГО «Моя дорога», екс-директора департаменту автомобільного транспорту і стратегічного планування автомобільних доріг Мінінфраструктури України, близько 1 трлн грн і ні багато ні мало – 10 років.

Момент втрачено

До речі, за словами Хміля, особливо ситуація загострилася за останні два роки, коли був ліквідований ваговий контроль (за перевантаженими автомобілями. – Ред.). На дорогах масово з’явилися автопоїзди вагою 60-130 т.

Найбільше дісталося шляхам у напрямку до морських портів у південних областях і дорогам Закарпаття (лісовози). Шкода, яку завдають дорожньому господарству важкими транспортними засобами, за підрахунками Мінінфраструктури, становить понад 2 млрд грн на рік.

При цьому, за чинними нормативами, загальна маса транспортного засобу не повинна перевищувати 40 т (в окремих випадках допускається маса 44-46 т). І це тільки для чотирисмугових доріг I категорії, яких в Україні близько 25%. В основному ж дороги загального користування розраховані на вагу транспортного засобу до 24 т.

Зараз влада схаменулася, і ваговий контроль нещодавно повернули. В Україні є 34 мобільних вагових комплекси, з яких поки задіяно 24 (ще 71 комплекс планується закупити додатково).

Проблема в тому, що жнива різко збільшать навантаження на дороги кількох центральних і південних областей, які, за словами Романа Хміля, і без того «місцями відсутні».

Експерти вважають, що в 2015/2016 м. р. обсяг експорту зернових з України може досягти 39,9 млн т (у 2014/2015 м. р. – 34,8 млн т). Проводити ремонтні роботи в умовах, коли по дорогах підуть колони зерновозів, буде вкрай важко.

Але насторожує інше. Якщо виходити навіть з максимальної вартості середнього ремонту (про який відзвітував уряд) і максимальної вартості латання ям, на всі роботи мали витратити заледве 4 млрд грн (в реальності – 2,5-3 млрд грн). Таким чином, теоретично в уряду має залишатися на ремонт дорожнього господарства понад 15 млрд грн (з огляду на загальну суму асигнувань 37,1 млрд грн. – Ред.).

Аж тут і починається найцікавіше. Місяць тому міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що на засіданні уряду було затверджено документи про виділення додаткового фінансування дорожніх робіт. Це наводить на думку про те, що, грубо кажучи, гроші на ремонт шляхів закінчилися ще в червні. А минулого тижня бюджетний комітет ВР схвалив виділення додаткових 5,5 млрд грн на дрібний і середній ремонт доріг.

Безумовно, дорожня галузь потребує максимального фінансування. За даними Світового банку, через незадовільний технічний стан автомобільних доріг Україна щороку втрачає до 3-4% ВВП.

Але схоже, що влада вирішила піти перевіреним шляхом і просто «закопати» чергові бюджетні мільярди.

Михайло Дикаленко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua