У чаті з роботом: українці вчаться заробляти на корисних ботах — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

У чаті з роботом: українці вчаться заробляти на корисних ботах

Технології&Авто
1388
Майбутнє, де рутиною займаються роботи, а не люди, вже настало. Нудну домашню роботу можна віддати “розумним” кавоваркам і пилососам, а в спілкуванні людину замінюють спеціальні програми-роботи (боти). Такі програми стають альтернативою службам підтримки банків, інтернет-магазинів. Вони впроваджуються в чати в соціальних мережах і різні месенджери, “продають” послуги й рекламу і все те, на що людині не дуже хочеться витрачати свій час. Спілкування з ботом може майже не відрізнятися від спілкування з живою людиною.
Українські розробники прагнуть зайняти місце на майбутньому ринку чат-ботів. За оцінками компанії Yellow Messenger, обсяг цього ринку в світі поки що не перевищує 100 млн доларів. Але в перспективі заміна людського спілкування на спілкування людини з програмою може створити ринок розміром у 200 млрд доларів.
“Ми перебуваємо на етапі формування ринку. Ніхто точно не знає, як привертати увагу до ботів, як їх просувати і продавати. Але робити ботів потрібно вже зараз, щоб бути готовим, коли цей ринок злетить”, – вважає менеджер проектів української компанії Devcom і автор ботів Дмитро Шусть.
За його оцінками, коли ринок злетить, це будуть мільйони користувачів в Україні, а просування товарів і послуг за допомогою ботів стане ще однією професією нарівні з SMM (просування в соціальних мережах).
Боти проти корупції
Найбільший інтерес серед розробників і користувачів в Україні поки викликають сервісоботи – боти, які виконують прості сервісні завдання в різних сферах. Наприклад, вони можуть координувати зустрічі, підтримувати командний дух, збирати статистику, робити виписки з реєстрів. По суті, робити те, що зараз традиційно роблять клерки.
До таких роботів можна віднести Жеглова, бота-нишпорку для месенджеру Telegram. Його автори – співзасновник веб-студії ABCname Володимир Краковецький і фахівець з машинного навчання Костянтин Лапчевський. Перед тим як купити щось в інтернеті, користувач може перевірити продавця, надіславши боту його ім’я і прізвище, номер телефону або адресу електронної пошти. Жеглов сканує бази Міністерства внутрішніх справ, реєстр судових рішень, списки люстрації та попереджає користувача, якщо продавець викликає підозри.
Як розповідає Краковецький, розробкою ботів він зайнявся геть недавно. “Якось у мене зламався ноутбук і постало питання термінової купівлі нового. Сам того не очікуючи, я наскочив на інтернет-шахраїв. Довелося телефонувати в банк, блокувати транзакцію, зв’язуватися з адміністрацією сайту і поліцією”, – ділиться він своїм досвідом.
Щодня в поліцію звертаються люди зі схожими заявами, але інструментів швидкого пошуку інформації про шахраїв у правоохоронців немає. Тому Краковецький і вирішив створити Жеглова. Хоча бот був анонсований тільки на минулому тижні, за словами розробника, багато хто вже хоче з ним співпрацювати, пропонує свою допомогу в доопрацюванні.
У Telegram є й інші сервісоботи, створені українцями. Наприклад, бот Коля. Він може замість вас розплачуватися з іншими ботами і переводити кошти з однієї картки на іншу в один клік (peer-to-peer-платежі). Цей бот позбавляє необхідності щоразу проходити авторизацію в системі “Приват 24” і вводити паролі з SMS. Замість цього карта прив’язується до аккаунту в Telegram.
Але справжній прорив у використанні ботів в Україні може спричинити OpenDataBot (iGovBot) – це ще один бот від розробників бота Колі. Він аналізує відкриті дані про компанії і дає оперативну інформацію про зміни або наявність щодо неї судових рішень. Такі дані можуть стати в нагоді як самій компанії, так і її бізнес-партнерам, ринковим аналітикам, юристам, журналістам. Зокрема, бот аналізує загальний масив даних держреєстру і дає статистику. Наприклад, він уже з’ясував, що за деякими адресами в Україні зареєстровані сотні компаній. Рекордсменом став будинок на вулиці Мечникова, 12, де “оселилося” більше 2 тис. компаній. Зараз у бота вже тисячі користувачів.
Як заробити на ботах
Практично для всіх українських розробників боти не є профільним бізнесом, а просто супроводжують основний. Як говорить розробник OpenDataBot і бота Колі Олексій Іванкін, про монетизацію його ботів поки не йдеться. “Зараз ми намагаємося зрозуміти, де є точки зростання аудиторії. Коли ми їх намацаємо, тоді й будемо говорити про гроші”, – пояснює Іванкін. Схоже завдання нині стоїть і перед розробниками Жеглова. Як говорить Краковецький, цей бот створювався, щоб вирішити питання безпеки купівлі в інтернеті й лише потім – для заробітку.
“Людей, які заробляють на ботах в Україні, поки можна порахувати на пальцях”, – розповідає керівник проекту “Ботобізнес” і організатор першої в Україні зустрічі Chatbot Community Дмитро Аркас. При цьому Україна вважається “країною розробників”. Навіть президент України Петро Порошенко на минулому тижні заявив, що за останній час в IT-галузі створено 15 тис. робочих місць. Загальна ж кількість IT-фахівців у країні, за різними оцінками, може досягати 100-200 тис. чоловік.
Теоретично Жеглов, OpenDataBot та інші сервісоботи в Україні можуть заробляти на додатковому платному функціоналі або передлаті.
Ще один спосіб монетизації ботів – це продаж реклами. Рекламоботи супроводжують основний контент у чаті рекламними повідомленнями. Наприклад, Facebook-бот Zodiac.cc на додачу до гороскопу може надіслати вам посилання на товар, який “вашому знаку зодіаку рекомендується купити саме сьогодні”. Просувати рекламу в месенджерах можуть і медійні боти. Такі є, наприклад, у видань Techcrunch і CNN.
Аркас каже, що для ботів є ще варіант заробітку на партнерських проектах. Наприклад, у США є бот Assist, за допомогою якого можна замовити доставку квітів, столик в ресторані або інші послуги. В цьому випадку бот – це інтерфейс, а послуги надаються партнерами.
На партнерських проектах вже почав заробляти автор таксі-бота Дмитро Шусть. Так сталося, що його бот нещодавно запустився в Росії, у Санкт-Петербурзі, а зараз тільки виходить на український ринок. За його словами, в Україні поки що вдалося домовитися з однією службою таксі. Принцип роботи бота простий: клієнт надсилає йому в чат адресу подачі машини і номер телефону. “Це швидше, ніж викликати таксі через оператора або сайт”, – стверджує Шусть.
Оплата послуг таксі також відбувається через бота. За таким же принципом можна продавати, наприклад, піцу. З досвіду роботи в Росії, через таксі-бота проходить небагато замовлень, до 10 на день. Але це за малої кількості користувачів, яких зараз близько сотні. Шусть упевнений, що коли збільшити кількість користувачів до десятків і сотень тисяч, замовлення і заробітки також виростуть.
Достукатися до людей
Іванкін переконаний: щоби бот став успішним, він має вирішувати щоденні завдання, а не просто раз на місяць допомагати щось купити або замовити. Також потрібно розуміти, що бот – це лише інтерфейс до чогось іншого. Дані, які він обробляє, повинні бути максимально корисними. “Створюючи ботів, потрібно розуміти, що це велика відповідальність. У телефоні користувача ваш бот буде поряд із мамою. І він повинен бути так само корисний, як поради мами”, – говорить Іванкін.
Написати простого бота може кожен охочий, навіть людина без технічної освіти. За допомогою конструкторів Chatfuel або Manychat зробити це можна за 10-20 хвилин. Є також український конструктор ботів Botsfactory.
Розробка більш складного бота під завдання замовника коштує від 500 до кількох тисяч доларів. Таку невелику за світовими мірками суму готова заплатити далеко не кожна компанія. Бізнесу в Україні часто вигідніше тримати штат служби підтримки, ніж замінювати живих людей програмами. Невеликі інтернет-магазини можуть використовувати простих ботів, від яких мало користі. “Користувач заходить на сайт, задає питання в чаті, і як тільки бачить “Зачекайте, зв’яжу вас із оператором”, йде”, – розповідає Аркас. У країнах з більш високою вартістю праці, ніж в Україні, складні боти цілком можуть замінити співробітників служб підтримки вже найближчим часом.
Але головна проблема побудови бізнесу на ботах в Україні – це не бідні замовники, а маркетинг. Ще не дуже зрозуміло, з якого боку треба підходити до користувача. Єдиної точки входу до ботів немає: знайти їх можна і в Telegram, і у Facebook Messenger, і у WeChat, і в інших месенджерах. Тому розробники намагаються бути присутніми скрізь. Хоча не виключають, що в майбутньому один із цих месенджерів буде спеціалізуватися тільки на ботах. Найбільші шанси тут у Telegram. За оцінками Forbes, у цьому месенджері зареєстровано близько 100 тис. ботів на 100 млн осіб.
Вікторія Власенко
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас