Гліб Сегіда: Що робити, якщо не знайшли себе в списках на виплату по банку-банкруту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гліб Сегіда: Що робити, якщо не знайшли себе в списках на виплату по банку-банкруту

Кредит&Депозит
3217
Доволі часто бувають випадки, коли вкладники не знаходять себе в реєстрі людей на отримання депозитів по банку-банкруту. Хочу підказати, як треба поводитися в цій неприємній ситуації.
Що як банк визнано неплатоспроможним
Для початку слід визначити, які типи депозитів потрапляють під гарантії Фонду – це вклади приватних осіб на суми від 10 гривень до 200 тис. гривень. Не застраховано вклади в дорогоцінних металах, фізосіб-підприємців (стануть гарантовані з 2017 року), юридичних осіб і в разі оформлення вкладу у вигляді неіменного депозитного сертифікату.
Тепер про саму процедуру. Після того як банк було віднесено до категорії неплатоспроможних, вкладнику не потрібно нікуди йти і писати заяви. Фонд гарантування вкладів самостійно формує реєстр вкладників.
Першими, під час дії тимчасової ліквідації, свої гроші отримують власники поточних (карткових) рахунків і депозитів, термін яких завершився.
Власники інших депозитів починають отримувати кошти вже після початку ліквідації банку – це 1-2 місяці після визнання банку неплатоспроможним.
Вкладникам треба стежити за веб-сайтами банку і Фонду гарантування вкладів, а також повідомленнями в ЗМІ про початок виплат. До цього моменту дзвонити в банк або Фонд немає сенсу, окрім витрати часу і нервів це нічого не дасть.
Коли почалися виплати
Після публікації повідомлення про початок розрахунків з вкладниками, для отримання грошей слід звернутися у відділення банку, призначеного для виплат, із паспортом та ідентифікаційним кодом.
Лише на етапі початку виплат може з’ясуватися, що вкладника немає в списку на виплати, хоча за законом його внесок застрахований.
Що слід робити: ще раз прочитати перелік типів вкладів, гроші за якими застраховано, і зателефонувати на «гарячу» лінію банку-агента з виплат, щоб оператор кілька разів перевірив, чи немає вас у реєстрі.
Оператор кол-центру банку-агента міг помилково повідомити, що вас немає в списку, неправильно ввівши дані у себе для перевірки.
Якщо банк-агент впевнений, що ваших даних немає в списку, тоді треба розв’язувати проблему з Фондом гарантування вкладів, бо саме він відповідальний за формування реєстру.
На офіційному сайті Фонду гарантування вкладів публікується вся контактна інформація: номер телефону «гарячої» лінії, час і місце прийому клієнтів по кожному банку, а також ім’я уповноваженої особи від Фонду в банку-банкруті.
Також, на сайті Фонду є зразок заяви на отримання коштів за вкладом, яку необхідно буде скласти для включення інформації про вас до реєстру вкладників.
Заява подається тільки в письмовому вигляді.
Є практика, коли в реєстрі були неправильно зазначено ім’я та прізвище або допущено інші технічні огріхи. Однак за результатами подання заяви дуже малий відсоток таких заявок залишається задоволеним.
Таким чином, щойно покупець не виявив себе в списках – відразу треба налаштовуватися на судовий розгляд.
У цьому випадку, за допомогою юриста, вкладнику потрібно скласти позовну заяву до місцевого адміністративного суду. До нього додаються договір банківського вкладу та квитанції про внесення грошей на рахунок.
Залежно від відповіді Фонду на заяву, позовними вимогами будуть:
  • визнати неправомірними дії Уповноваженої особи ФГВФО на ліквідацію Банку, про визнання договору, укладеного між Банком та позивачем, нікчемним;
  • визнати недійсним (неправомірним) рішення Уповноваженої особи ФГВФО на ліквідацію Банку про визнання договору банківського вкладу, укладеного між Банком та позивачем, нікчемним;
  • визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи ФГВФО на ліквідацію Банку щодо невнесення інформації про позивача в повний список вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Банку за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню;
  • зобов’язати Уповноважену особу ФГВФО на ліквідацію Банку внести інформацію про вкладника-позивача в повний список вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Банку за рахунок Фонду, з визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, та надати ці дані Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
  • визнати протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про невиплату позивачу гарантованої суми відшкодування за вкладом в Банку за рахунок коштів ФГВФО.
Про терміни винесення рішення судом:
  • оптимістичні терміни: 3-5 місяців;
  • у разі подання однією зі сторін апеляційної скарги на рішення суду: 3-7 місяців;
  • у разі подання однією зі сторін касаційної скарги на рішення суду: 3-10 місяців.
У разі якщо вкладник подасть всі необхідні та належні докази, що підтверджують наявність відповідних правовідносин між вкладником і банком, і доведе неправомірність визнання угоди нікчемною (якщо її визнано на підставі статті 38 Закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»), суди за загальним правилом задовольняють такі позовні заяви.
І навіть якщо суд винесе рішення на користь Фонду, вже існує практика, коли апеляційний суд скасовував рішення суду першої інстанції і таки виносив рішення на користь вкладника. Зокрема, така позиція викладена в рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 квітня 2015 року за адміністративною справою № 826/2716/15.
Глеб Сегіда, керуючий партнер юридичної фірми «Правовест»
За матеріалами:
Файненс.ЮА
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас