Митниця і "податкові білки" під прицілом. Чи буде реформа ДФС?


Митниця і "податкові білки" під прицілом. Чи буде реформа ДФС?

Останнє засідання Кабміну пройшло під знаком Податкової. Останнім часом відомство часто опиняється в епіцентрі скандалів. Уже кілька засідань поспіль прем’єр Володимир Гройсман говорить про необхідність відкликати “податкових білок”.

Так глава Кабміну охрестив запорізьких податківців, які їздили по всій країні для перевірок підприємств зі збору горіхів у населення. У більшості випадків ці візити закінчувалися конфіскацією товару, який бізнес не завжди отримував назад.

Втім, не тільки “білки” в роботі ДФС викликають нарікання.

На останньому засіданні прем’єр також піддав різкій критиці роботу митниці і визнав, що система контролю і проходження товарів неефективна, і приносить колосальні збитки національній економіці.
Напередодні уряд прийняв ряд законопроектів, які повинні полегшити бізнесу життя, в першу чергу, при проходженні митного контролю. Мова про впровадження “єдиного вікна” на митниці і запуск інституту уповноваженого економічного оператора (УЕО).

На наступному засіданні Кабмін має намір розглянути ще один проект закону про “чорні сотні” – мобільні групи, які будуть боротися з контрабандою.

Також в уряді всерйоз замислюються над ліквідацією податкової міліції.

ЕП проаналізувала, що собою становлять нові законопроекти Кабміну, чи реально вони можуть спростити життя бізнесу, і чи буде ліквідована податкова міліція.

Митний пакет

Два законопроекти, з прийнятих в середу, націлені на запуск в Україні інституту економічного оператора, як того вимагає європейське законодавство.

Сенс в тому, щоб полегшити сумлінним “білим” компаніям проходження митного контролю. Запуск УЕО передбачено Митним кодексом, проте до цих пір ці норми не працювали через відсутність необхідної законодавчої бази.

Згідно з офіційною статистикою, станом на початок року в 28 країнах ЄС зареєстровано 13643 уповноважених економічних операторів, в Швейцарії – 65, Норвегії – 29, США – 10832, Китаї – 3453, Канаді – 1128.

Сертифікати УЕО зможуть отримувати резиденти України.

Підприємству можуть бути видані такі види сертифіката уповноваженого економічного оператора: “на спрощення митних процедур” і “по надійності і безпеці”. При цьому підприємство самостійно вибирає вид сертифіката УЕО, який вона бажає отримати або – обидва види.

Компанії з останнім типом сертифікатів зможуть подавати коротку ввізну декларацію.

Для отримання статусу УЕО бізнес повинен виконати ряд процедур, в тому числі пройти попередній митний аудит, в рамках якого перевіряється платоспроможність, внутрішня організації роботи та навчання персоналу.

За словами керівника практики непрямого оподаткування EY в Україні Ігоря Данькова, реальний ефект від прийнятих митних ініціатив не буде моментальним.

“По-перше, законопроекти запрацюють тільки після прийняття Верховною радою. По-друге, на отримання статусу уповноваженого економічного оператора буде потрібно час. Компанії повинні забезпечити відповідність певним критеріям, вони повинні пройти процедуру самооцінки, надати заявки на отримання статусу УЕО”, – говорить керівник практики непрямого оподаткування EY в Україні Ігор Даньков.
За його словами, це як мінімум може зайняти півроку. Крім того, необхідно розробити механізм привласнення цього статусу, роботи спрощень, які він передбачає. Це все – теж час. Перші УЕО з’являться не раніше наступного року, стверджує експерт.

Аналогічна ситуація і з “єдиним вікном”, за яким Кабін також прийняв позитивне рішення.

Згідно із законопроектом, митниця буде отримувати весь комплект документів, необхідний як для митного оформлення, так і здійснення інших видів контролю: санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, екологічного, радіологічного та інших.
Контролери будуть взаємодіяти між собою за допомогою інформаційної системи та електронного цифрового підпису.

“Ініціатива, безумовно, хороша, але для її запуску потрібно внести зміни ще і в закони – проходження різних видів контролю через “єдине вікно” не повинно суперечити позначеним в профільних законах правилам”, – зазначає Даньков.

Мінфін же обіцяє розробити інформаційну програму для “єдиного вікна” досить швидко. Планується, що спочатку буде запущений пілотний проект, а після поступово нова система буде поширюватися на всі митниці.

Ліквідація податкової міліції: знову

Співрозмовники ЕП в уряді запевняють, що глава Мінфіну Олександр Данилюк націлений на прискорення інституційної реформи ДФС.

“Реформа почалася в минулому році, однак практика показала, що ДФС не в змозі сама себе реформувати. Реформа ніби як йде, але, наприклад, районні рівні ДФС чомусь досі не ліквідовані”, – зазначає джерело ЕП в Мінфіні.

Крім прискорення реформи, Данилюк націлився на ліквідацію податкової міліції.

“Ми ліквідуємо податкову міліцію. У мене є практичний план, як це зробити, і це питання місяців, а не років, як було раніше. А може бути, і швидше”, – заявив Данилюк днями.

Міністр підкреслив, що “автоматами гроші в бюджет не повернеш”, тому потрібно відмовлятися від людей з автоматами і створювати аналітичний центр, який працюватиме не з автоматом, а з інтелектом.

Ідею підтримує перший віце-прем’єр Степан Кубів, тільки з термінами виходить проблема.

“Наша позиція (про ліквідацію податкової міліції – ред.) виплила не просто так. Вона випливла з думки бізнесу і обговорювалася не один рік. Ми хочемо проаналізувати всю базу, яка існувала щодо заміни податкової міліції як фіскального органу на інший орган, який працює відповідно до європейських стандартів “, – пояснив Кубів в розмові з ЕП. За його словами, це може бути консультативний орган, що не матиме ніякого відношення до слова “поліція”.

“На базі цієї нормативної бази на наступному тижні ми проведемо совещанініе, сформулюємо завдання, оябзательно залучимо на першому етапі Мінфін і Мін’юст, а на другому етапі – напевно, будемо залучати МВС”, – розповідає він. Для МЕРТ це питання легкості ведення бізнесу.
“Якщо проаналізувати діючі регуляторні акти, ми бачимо, що є ряд законів, ряд постанов, між якими існує певна кількість розпоряджень. Коефіцієнт непрацюючих або” конфліктних “нормативно-правових актів у цій масі – близько 25%”, – говорить він.

Підготувати законопроект, обговорити його з експертами і відправити до парламенту Кубів планує протягом року.

ДФС грає в довгу

Ідея реорганізації податкової міліції обговорювалася неодноразово. Свого часу її активно відстоював в якості першого заступника глави ДФС Володимир Хоменко.

Він презентував концепцію створення на базі податкової міліції Служби фінансових розслідувань.

Ідею СФР не сприйняв бізнес – в очах громадськості нова служба стала “силовим монстром, який буде кошмарити бізнес”. У травні минулого року законопроект про ліквідацію податкової міліції зареєстрували депутати. Він так і не розглядався в Раді.

На думку віце-президента УСПП Юлії Дроговоз, яким би не був формат нового відомства сервісні та фіскальні функції податкової міліції потрібно розділити.

“Це вписується в курс перетворення ДФС в сервісну службу – позбувшись силових функцій податкової міліції вона зможе зосередитися на наданні бізнесу послуг. Питання в тому, що винесення податкової міліції за межі ДФС зовсім не гарантує, що вона припинити виконувати свої каральні функції. Є дуже багато ризиків, що цей орган залишиться таким же, а то і посилиться”, – відзначає експерт.

Якщо в розвинених країнах подібні органи мають досить серйозні повноваження, то в українських реаліях дуже ризиковано наділяти їх такими, вважає Дроговоз.

За її словами, за відсутності політичної волі дуже високі ризики, що новий орган зосередиться на каральних функціях.
Для ДФС плани Мінфіну стали несподіванкою.

“Конкретні плани щодо ліквідації податкової міліції з нами не обговорювалися. Реформа ДФС розроблялася МВФ. Кожні два тижні у нас технічна місія. Фонд нас підтримує і вважає, що деякі завдання ми зробили швидше, ніж планувалося”, – сказав ЕП глава ДФС Роман Насіров.

Питання ліквідації податкової міліції, за його словами, це питання парламенту.

“Я вважаю, що протягом декількох місяців податкова міліція ліквідована не буде. Неможливо сьогодні, коли ми два рази в тиждень ліквідуємо конвертаційні центри, сказати, що податкова міліція нам не потрібна. Це може бути окремий орган, або профільні підрозділи в різних відомствах” , – говорить Насіров.

Хоча глава ДФС, якому вже давно пророкують відставку, погоджується з тим, що податкову міліцію треба реформувати.

Головний ризик всіх цих планів щодо податкової міліції – поки всі вони тільки на рівні заяв і дуже легко можуть “потонути” в бюрократичній метушні. Реформа можлива при наявності реальної готовності уряду щось змінити.

Галина Калачова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua