Залізничний хардкор: у якому ритмі буде жити «Укрзалізниця»


Залізничний хардкор: у якому ритмі буде жити «Укрзалізниця»

Одними з перших знакових рішень нового Кабміну на чолі з Володимиром Гройсманом стали кадрові призначення. Серед них – затвердження на посаду голови правління ПАТ «Укрзалізниця» екс-керівника залізничної компанії Польщі 45-річного Войцеха Бальчуна. Раніше його серед десятків інших претендентів вибрав номінаційний комітет при Мінекономрозвитку. Це призначення стає новою точкою відліку в історії «Укрзалізниці», яка тільки нещодавно перетворилася з держкомпанії на акціонерне товариство.

У Бальчуна колоритна трудова біографія. Крім того, що він захоплюється музикою і є лідером польської рок-групи Chemia, йому приписують серйозні досягнення в реформуванні компанії PKP Cargo. Це дочірня структура з вантажних перевезень польського аналога «Укрзалізниці» – державної PKP S.A. Бальчун обіймав посаду голови наглядової ради PKP S.A. у 2005–2007 роках, а з 2008-го по січень 2013 року керував PKP Cargo як голова правління. Цей менеджерський досвід було високо оцінено польськими ЗМІ й незалежними експертами. У 2012 році він потрапив до списку 20 найкращих антикризових менеджерів за версією Вloomberg Businessweek. Польський Forbes назвав його «безкомпромісним керівником, який здійснив чудо в комплексній реорганізації державного монстра».

На період керівництва Бальчуна PKP Cargo випав час найрадикальніших змін. Обтяжений боргами, збитками і проблемами з основними фондами, неефективний перевізник за п’ять років пройшов найбільшу в історії польської держкомпанії реструктуризацію, почав отримувати прибуток і досить безболісно провів масштабні скорочення штату (Бальчуна називали майстром ефективних переговорів із профспілками). У жовтні 2013 року PKP Cargo стала першою залізничною компанією в Євросоюзі, що вийшла на IPO. Його результати перевершили всі очікування: ціна акцій злетіла, взяти участь у викупі змогли не всі охочі. За 49,7% PKP Cargo вдалося вторгувати приблизно 340 млн євро.

Мабуть, український challenge і винагорода в сумі $1,5 млн на рік, яку пообіцяв новому главі «Укрзалізниці» екс-міністр Айварас Абромавічус, здалися Бальчуну вагомими аргументами, щоб приїхати до України. Вибір керівником поляка показав, що ідея призначати на високі державні пости менеджерів-експатів в Україні все ще жива. Навіть у консервативній компанії «Укрзалізниця» Бальчун не перший іноземний менеджер. Восени 2015-го членом правління ПАТ було затверджено радника міністра інфраструктури щодо реформування залізничного транспорту німця Штефана Хофсаеса. Раніше він працював над залізничними проектами в різних країнах світу, а також брав участь у реструктуризації великих інфраструктурних компаній у Східній Німеччині.

Такі кадрові кроки уряду стали несподіванкою для багатьох. «Укрзалізниця» працювала без керівника майже два роки (з 2014-го змінилися три топ-менеджери з префіксом в. о.), зокрема, тому, що попередній конкурс із вибору її глави було заблоковано у суді. Шорт-лист із запропонованих кандидатів, всі з яких були представниками великого бізнесу («Фармак», Corum Group і «Інтерпайп»), не влаштував багатьох.

Залізничників – через острах втратити представництво своїх інтересів, суспільство – через підозри у зв’язках кандидатів з олігархами. Після цього вибір поляка-реформатора здається ще кардинальнішим. Такий крок може бути пов’язаний із бажанням провести необхідні болючі реформи швидким, а не еволюційним шляхом, як це робив би хтось місцевий.

Залучення кризового менеджера з Польщі є невипадковим, вважає Іренеуш Майхер, радник міністра транспорту Польщі. «Програма залізничних реформи в Україні та Польщі, по суті, однакова. Ви теж ідете тим шляхом, який прописано у європейських директивах – відкриття ринку, створення конкурентного середовища в перевезеннях», – зазначає він. PKP S.A. почали реформувати понад 20 років тому, перетворення тривають досі. «На початку 1990-х структура компанії була такою ж, як у вас зараз – генеральна дирекція плюс регіональні центри. Було перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних», – згадує Майхер.

«Ми хочемо розуміти, куди і як вкладати кошти»

Незважаючи на очевидні успіхи PKP Cargo, яка є сьогодні другим за величиною в ЄС перевізником вантажів залізницею, наразі польська залізнична реформа не досягла всіх поставлених цілей. Залишаються проблеми з пасажирським сполученням, котре і далі дотує держава. Повільніше, ніж очікувалося, відбувається оновлення основних фондів.

Великий бізнес, який є клієнтом «Укрзалізниці» й більше за інших зацікавлений у її реформуванні, поки до призначення поставився обережно. «Хочеться, щоб нове керівництво знайшло баланс між інтересами власної компанії й інтересами своїх клієнтів», – говорить представник «АрселорМіттал Кривий Ріг» Володимир Ткаченко, натякаючи на проблему прозорих тарифів і комерційних умов використання вагонів із ліквідацією пільг.

«Чекаємо формування повноцінного ринку. Ми хочемо розуміти, куди і як вкладати кошти», – висловлює надію Володимир Мезенцев, глава «Лемтранс». А Олексій Вадатурський, власник компанії «Нібулон», впевнений, що досі «Укрзалізниця» лобіювала інтереси великих ФПГ, а парк вагонів використовувався неефективно.

Один з опитаних Forbes менеджерів, близьких до «Укрзалізниці», висловив серйозні побоювання, що Бальчун з огляду на свій досвід і поставлені завдання зосередиться на користь вантажного напряму, тоді як пасажирський страждатиме. «Багатьом може не сподобатися прихід людини з боку, та ще й із західними підходами до ведення бізнесу», – погоджується старший аналітик «Арт Капітал» Олексій Андрейченко. Він нагадує, що Бальчун відомий своїм успіхом у скороченні штату польської PKP до економічно обґрунтованого рівня, чому однозначно будуть противитися наші працівники залізниці. «Нарешті, від нього очікують ефективної протидії промисловому лобі в питаннях тарифоутворення», – зазначає експерт. Знайти союзників буде набагато складніше. «Чим частіше говорять, що щось неможливо, тим цікавіше мені за це братися», – парирує Бальчун.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua