Залізничний хардкор: у якому ритмі буде жити «Укрзалізниця» — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Залізничний хардкор: у якому ритмі буде жити «Укрзалізниця»

Казна та Політика
1099
Одними з перших знакових рішень нового Кабміну на чолі з Володимиром Гройсманом стали кадрові призначення. Серед них – затвердження на посаду голови правління ПАТ «Укрзалізниця» екс-керівника залізничної компанії Польщі 45-річного Войцеха Бальчуна. Раніше його серед десятків інших претендентів вибрав номінаційний комітет при Мінекономрозвитку. Це призначення стає новою точкою відліку в історії «Укрзалізниці», яка тільки нещодавно перетворилася з держкомпанії на акціонерне товариство.
У Бальчуна колоритна трудова біографія. Крім того, що він захоплюється музикою і є лідером польської рок-групи Chemia, йому приписують серйозні досягнення в реформуванні компанії PKP Cargo. Це дочірня структура з вантажних перевезень польського аналога «Укрзалізниці» – державної PKP S.A. Бальчун обіймав посаду голови наглядової ради PKP S.A. у 2005–2007 роках, а з 2008-го по січень 2013 року керував PKP Cargo як голова правління. Цей менеджерський досвід було високо оцінено польськими ЗМІ й незалежними експертами. У 2012 році він потрапив до списку 20 найкращих антикризових менеджерів за версією Вloomberg Businessweek. Польський Forbes назвав його «безкомпромісним керівником, який здійснив чудо в комплексній реорганізації державного монстра».
Мабуть, український challenge і винагорода в сумі $1,5 млн на рік, яку пообіцяв новому главі «Укрзалізниці» екс-міністр Айварас Абромавічус, здалися Бальчуну вагомими аргументами, щоб приїхати до України. Вибір керівником поляка показав, що ідея призначати на високі державні пости менеджерів-експатів в Україні все ще жива. Навіть у консервативній компанії «Укрзалізниця» Бальчун не перший іноземний менеджер. Восени 2015-го членом правління ПАТ було затверджено радника міністра інфраструктури щодо реформування залізничного транспорту німця Штефана Хофсаеса. Раніше він працював над залізничними проектами в різних країнах світу, а також брав участь у реструктуризації великих інфраструктурних компаній у Східній Німеччині.
Такі кадрові кроки уряду стали несподіванкою для багатьох. «Укрзалізниця» працювала без керівника майже два роки (з 2014-го змінилися три топ-менеджери з префіксом в. о.), зокрема, тому, що попередній конкурс із вибору її глави було заблоковано у суді. Шорт-лист із запропонованих кандидатів, всі з яких були представниками великого бізнесу («Фармак», Corum Group і «Інтерпайп»), не влаштував багатьох.
Залізничників – через острах втратити представництво своїх інтересів, суспільство – через підозри у зв’язках кандидатів з олігархами. Після цього вибір поляка-реформатора здається ще кардинальнішим. Такий крок може бути пов’язаний із бажанням провести необхідні болючі реформи швидким, а не еволюційним шляхом, як це робив би хтось місцевий.
Залучення кризового менеджера з Польщі є невипадковим, вважає Іренеуш Майхер, радник міністра транспорту Польщі. «Програма залізничних реформи в Україні та Польщі, по суті, однакова. Ви теж ідете тим шляхом, який прописано у європейських директивах – відкриття ринку, створення конкурентного середовища в перевезеннях», – зазначає він. PKP S.A. почали реформувати понад 20 років тому, перетворення тривають досі. «На початку 1990-х структура компанії була такою ж, як у вас зараз – генеральна дирекція плюс регіональні центри. Було перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних», – згадує Майхер.
Великий бізнес, який є клієнтом «Укрзалізниці» й більше за інших зацікавлений у її реформуванні, поки до призначення поставився обережно. «Хочеться, щоб нове керівництво знайшло баланс між інтересами власної компанії й інтересами своїх клієнтів», – говорить представник «АрселорМіттал Кривий Ріг» Володимир Ткаченко, натякаючи на проблему прозорих тарифів і комерційних умов використання вагонів із ліквідацією пільг.
«Чекаємо формування повноцінного ринку. Ми хочемо розуміти, куди і як вкладати кошти», – висловлює надію Володимир Мезенцев, глава «Лемтранс». А Олексій Вадатурський, власник компанії «Нібулон», впевнений, що досі «Укрзалізниця» лобіювала інтереси великих ФПГ, а парк вагонів використовувався неефективно.
Один з опитаних Forbes менеджерів, близьких до «Укрзалізниці», висловив серйозні побоювання, що Бальчун з огляду на свій досвід і поставлені завдання зосередиться на користь вантажного напряму, тоді як пасажирський страждатиме. «Багатьом може не сподобатися прихід людини з боку, та ще й із західними підходами до ведення бізнесу», – погоджується старший аналітик «Арт Капітал» Олексій Андрейченко. Він нагадує, що Бальчун відомий своїм успіхом у скороченні штату польської PKP до економічно обґрунтованого рівня, чому однозначно будуть противитися наші працівники залізниці. «Нарешті, від нього очікують ефективної протидії промисловому лобі в питаннях тарифоутворення», – зазначає експерт. Знайти союзників буде набагато складніше. «Чим частіше говорять, що щось неможливо, тим цікавіше мені за це братися», – парирує Бальчун.
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас