Навіщо Україні потрібен МВФ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Навіщо Україні потрібен МВФ

Казна та Політика
1577
Вже після травневих свят місія Міжнародного валютного фонду (МВФ) планує відвідати Україну у період з 10 по 18 травня. Український уряд та обізнана публіка приділяє велику увагу цій події, і правильно робить. До середини червня Україна, вірогідно, таки отримає кредит у 1,7 мільярди доларів США, надання якого вже переносилось на значний термін. Ключовими характеристиками МВФ є швидкість, компетентність, простота та багатство.
11 березня 2015 року МВФ запропоновував Україні кредит у розмірі не менше 17,5 мільярдів доларів США. Перший транш у розмірі 5 мільярдів доларів США було надано негайно, натомість другий транш у розмірі 1,7 мільярдів доларів США надійшов із затримкою. А потім настала тривала пауза.
Жодна міжнародна організація не має такого впливу, як МВФ. І жодна організація не реагує на ситуації швидше за МВФ. Якщо країна постає перед серйозною фінансовою загрозою, вже за декілька днів прибуває місія МВФ з широким мандатом. Жодна інша міжнародна організація не має у своєму складі настільки висококваліфікованих (та високо оплачуваних) працівників, як МВФ; зазвичай, це – кандидати економічних наук (PhD), які закінчили кращі університети світу.
Місія МВФ встановлює декілька основних умов, які повинні бути виконанні за декілька тижнів. У уряду не залишається іншого варіанту, окрім, як погодитись з умовами. У випадку виконання умов, приблизно через два тижні після закінчення роботи місії скликається засідання виконавчої ради МВФ, і через день після ухвалення останньою позитивного рішення, виплачується весь обіцяний транш. Принцип дії системи дуже простий: Ви робите те, що ми визначили, як корисне для Вас, і ми негайно надаємо вам великі гроші. Фінансування МВФ розраховано на покриття таких потреб.
Інші організації діють значно інакше. Вони дуже повільні; вони висувають багато умов; вони пропонують мало грошей; і наприкінці процесу виплата грошових коштів вимагає багато часу. Саме цьому всі приділяють набагато більше уваги МВФ, ніж будь-яким іншим організаціям. Крім того, якщо МВФ не схвалює економічну політику країни, Всесвітній банк не має права надавати транш, а Сполучені Штати Америки і Європейський Союз також не бажають надавати кошти.
Однак після виплати наступного траншу МВФ, Сполучені Штати можуть надати кредитні гарантії у розмірі 1 мільярд доларів США, а Європейський Союз – ще один транш макроекономічного фінансування у розмірі 650 мільйонів доларів США. Проте, і Сполучені Штати Америки, і Європейський Союз мають декілька додаткових вимог, зокрема реформування Україною Генеральної Прокуратури. А таке реформування може й не відбутися. В цілому, Україна могла б отримати 3,5 мільярдів доларів США одним пакетом. Це дозволило б Україні збільшити міжнародні валютні резерви приблизно до 17 мільярдів доларів США, що було б достатньо для того, щоб Національний Банк зміг почати процес лібералізації жорстокої системи валютного регулювання.
Небагато інших великих організацій є настільки ж простими у розумінні, як МВФ. Це – організація, яка діє відповідно до встановлених принципів; вона набагато менш політизовані ніж багато інших організацій; вона має обмежену кількість критеріїв, які є дуже чіткими, і зам впровадження яких відповідають об’єктивні та високоосвічені державні службовці; організація має чітку ієрархію, як в армії. Основна увага приділяється декільком ключовим показникам: Податково-бюджетний баланс, державний борг, сальдо поточного рахунку та курс обміну валют. Для досягнення визначених показників, організація пропонує декілька (але лише декілька) значних структурних реформ.
Відповідно до стандартів МВФ ситуація, в якій опиналась Україна, є дуже простою, незважаючи на те, що надання третього траншу затягується ще з вересня минулого року. Найважливішим критерієм є бюджетний баланс. За даними Українського уряду, цей показник покращився з дефіциту у 10,5 відсотків ВВП у 2014 році до 2,3 відсотків ВВП у 2015 році. Ці показники близькі до ідеальних, майже відповідаючи рівню країн Балтики під час глобальної фінансової кризи 2009 року. Однак, МВФ потрібно було дочекатись державного бюджету на 2016 рік та ухвалення змін і доповнень до податкового законодавства.
Другий критерій відображає монетарну та валютну політику. Україна запровадила плаваючий курс обміну, що дозволило зменшити до цього великий дефіцит поточного рахунку, одночасно зі стабілізацією курсу обміну. Зовнішньоекономічне сальдо нормалізувалось незважаючи на надзвичайні торгівельні санкції з боку Росії.
Остання ключова умова полаяла у тому, що Україна повинна мати уряд, здатний опрацьовувати та запроваджувати погоджену політику. Місія МВФ прибуває відразу після призначення такого уряду, та готовності останнього прияти МВФ.
Для задоволення вимог МВФ українському парламенту потрібно прийняти пакет з дев’ятнадцяти законів, у тому числі стосовно: державного управління, дерегуляції, корпоративного управління, розширення переліку державних підприємств, що підлягають приватизації, а також певних аспектів реформи судової системи. Прем’єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв забезпечити ухвалення цих законів, і, здається, отримав підтримку в парламенті.
МВФ високо оцінює енергетичну реформу в Україні. 1 травня Український уряд нарешті уніфікував ціни на газ та електроенергію. Вперше за чверть сторіччя впливові Українські газові трейдери втратили можливість на пільгових умовах скуповувати державу . Жоден попередній український уряд не зробив стільки для подолання корупції. В принципі, цього рішення щодо уніфікації цін має бути достатньо для того, щоб МВФ запропоновував українському урядові новий транш у розмірі 1,7 мільярди доларів США. Ці гроші конче необхідні Україні для того, щоб розпочати відновлення економіки.
Андерс Аслунд, старший науковий співробітник Atlantic Council
Переклад здійснено за підтримки бюро перекладів “Антей”
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас