Дорожній експеримент по-одеськи. Чи зможуть митниці відновити дороги


Дорожній експеримент по-одеськи. Чи зможуть митниці відновити дороги

Політична нелюбов між прем’єром Арсенієм Яценюком і головою Одеської обладміністрації Міхеілом Саакашвілі проявляється по-різному.

В останній раз Яценюк розкритикував улюблене дітище Саакашвілі – митницю.

“У 2015 році Львівська область додатково отримала на ремонт доріг 312 млн грн, Чернівецька – 129 млн грн, Волинська – 104 млн грн. На жаль, Одеська область не показала ефективності в цьому експерименті”.

Так прем’єр відгукнувся про результати експерименту, згідно з яким 50% зібраних понад план митних надходжень залишаються в регіонах і йдуть на ремонт доріг. У чому саме проявилася неефективність, прем’єр не сказав. Можна припустити, що в невиконанні планів з митних надходжень.

Саакашвілі відреагував негайно і у властивій йому різкій манері.

“Прем’єр-міністр продовжує грати в наперстки з українським народом. Він звинуватив Одеську митницю в тому, що вона не перевиконала план по наповненню бюджету і через це не збудує дорогу Одеса-Рені.

Факт: в січні Одеська митниця перевиконала план на 123,8 млн грн або на 126%. З них половина – 61,9 млн грн – йде на будівництво доріг Одеської області”, – написав Саакашвілі на своїй сторінці в Фейсбук. Також він пригадав прем’єру коригування в 2015 році плану надходжень для регіону.

Обидва недоговорили. Прем’єр промовчав про те, що з початку року Одеса “виправилася” і перевиконала план. Саакашвілі похвалився перевиконанням, але не пояснив, звідки воно взялося, і як йдуть справи в 2016 році.

Одеса робить ставку на реформи

За даними ДФС, з вересня 2015 року в рамках експерименту на розвиток інфраструктури було направлено 954,7 млн ​​грн. Найбільша частка з цієї суми, 360,7 млн ​​грн, припадає на Львівську митницю. Найменше відправила Одеса – 92,2 млн грн.

Заковика в тому, що Львів, Чернівці та Волинь перераховували свої 50% з моменту старту експерименту, з червня 2015 року. Одеса – з січня 2016 року.

Одесити пояснюють це двома основними причинами.

Перша – штучно завищені індикативні плани.

ДФC встановила індикативний план в жовтні 2015 року для Одеської митниці на рівні 953,8 млн грн, а пізніше збільшила його на 28,8% до 1,228 млрд грн”, – сказав ЕП перший заступник начальника Одеської митниці Семен Кривоніс.

Друга причина пов’язана з появою Енергетичної митниці і оформленням через неї товарів енергетичної групи. З липня 2015 року Одеська митниця не оформляє енергетичні товари.

“Тільки за січень-лютий 2015 року надходження від них становили 776,5 млн грн. При цьому в індикативному плані відсутність надходжень від оформлення енергетичних товарів не було враховано”, – говорить Кривоніс.

Перевиконання в 2016 році він пояснює реформами, запровадженими на Одеській митниці в кінці 2015 року та на початку 2016 року.

Йдеться про оформлення в більшості випадків товарів за ціною угоди і полегшення процедури оформлення в пунктах пропуску. У переліку реформ також оформлення міжнародного транзиту за 15 хвилин, імпорту – за годину.

“Завдяки цьому в січні 2016 року у Одеській митниці пройшли оформлення 195 нових компаній. Йдеться про компанії, які не проходили митне оформлення на нашій митниці в 2015 році”, – пояснює Кривоніс.

Однак у перевиконання можуть бути й інші причини, а з планами по надходженнях для експериментальних регіонів зрозуміло далеко не все.

Справа в плані

Плани встановлює Мінфін. Згідно з постановою про проведення експерименту, їх затверджує парламентський комітет з питань бюджету. Згідно з постановою, зробити це потрібно було до 8 лютого 2016 року.

“З початку 2016 року такого затвердження не було. Ми чекаємо, що на наступному тижні це питання буде вирішене, і ми дізнаємося, як план буде розподілений між митницями”, – сказав глава ДФС Роман Насиров.

“Цифри пройшли підкомітет Унгуряна (підкомітет з питань доходів держбюджету. – ред.). Вони можуть бути розглянуті на найближчому засіданні комітету в середу”, – уточнив в коментарі глава парламентського комітету з питань бюджету Андрій Павелко, БПП.

На аргументи одеситів про невиконання плану в 2015 році через його завищення Насиров стверджує: процедура розподілу планів “прозора і зрозуміла”.

“Як розраховується план? Згідно з постановою Кабміну, беруться фактичні надходження по митниці за попередній період і проектуються на майбутні періоди. Формула прописана в постанові, і ніякого” ручного режиму “або штучного ладу тут немає”, – відзначає він.

Крім іншого, в Києві звертають увагу на те, що у перевиконання можуть бути і досить логічні економічні причини.

Як повідомила заступник міністра фінансів Олена Макеєва, виконання показників надходжень митних платежів у 2016 році в цілому в Україні склало 106,8%, в тому числі в січні – 100,7%, в лютому – 111,4%.

Перевиконання зокрема пов’язане з ростом курсу гривні до долара, який в січні 2016 року склав 24,3 грн, в лютому – 26,4 грн. При цьому в бюджеті на 2016 рік закладено курс 24,1 грн за дол.

“Щомісячні індикативні показники надходжень відрізняються як рік від року, так і місяць від місяця. Вони залежать від річного показника і враховують сезонність надходжень митних платежів.

У січні найнижча ділова активність, тому надходження маленькі, а в грудні кожного року в зв’язку з новорічними та різдвяними святами надходження від імпорту товарів найбільші”, – пояснює Макєєва.

Експеримент розширює межі

У грудні 2015 року члени бюджетного комітету обговорювали можливість поширення експерименту на всю країну. ДФС не проти.

“Є перевиконання – будь ласка. Можливо, є сенс поширити цю практику і на податкове напрямок, хоча це вирішувати не ДФС, а Мінфіну і депутатам. У нас з початку 2016 року план перевиконано на 8,2 млрд грн. Якщо половина цих коштів піде на ремонт доріг, то разом з бюджетними коштами ми зможемо багато чого зробити в цій сфері”, – говорить Насіров.

У подібній практиці є ризики. У 2015 році Мінфін був проти таких експериментів.

За словами заступника виконавчого директора Асоціації міст України Олександра Слобожан така практика посилює диспропорцію розвитку регіонів. Області поставлені в нерівні умови. Неясно, чому одні мають право собі залишати надходження, а інші – ні.

Крім того, за прогнозами експерта, поширення експерименту на інші регіони може призвести до розбалансування бюджету.

“Мінфін традиційно закладає в бюджет занижені цифри. З року в рік зібрані понад план надходження направляються на перекриття бюджетних дірок, в тому числі на соціальні витрати.

В результаті експеримент зведеться до того, що при будь-якому розриві в бюджеті ДФС буде вручну підвищувати плани з митних надходжень для регіонів. Навряд чи такий підхід можна назвати стимулюючим”, – пояснює Слобожан.

Він вважає, що більш справедливе джерело фінансування доріг можна було б знайти за рахунок рівномірного розподілу між усіма областями надходжень від державного транспортного акцизу і прив’язки плати за проїзд для великогабаритних фур до їхньої ваги.

Поки ж депутати йдуть шляхом розширення експерименту. З січня 2016 року до експерименту підключився Київ. За два місяці столиця вже змогла акумулювати на ремонт доріг 170,3 млн грн.

У грудні 2015 року депутати запропонували поширити експеримент на Миколаївську і Рівненську області. Законопроекти чекають розгляду.

Галина Калачова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua