Які банки зможуть платити зарплату бюджетникам
Дискусія про те, які банки можуть обслуговувати зарплатні проекти бюджетних організацій, виходить на новий рівень. 20 січня Кабінет міністрів затвердив Постанову №37, що визначило критерії, за якими ті чи інші банки можуть − або не можуть − працювати з бюджетниками. Таке право отримують банки, активи яких становлять не менше 1% від активів всієї банківської системи країни; які пов’язані з особами та організаціями, що перебувають під санкціями; володіють держоблігаціями розміром не менше 20% від суми регулятивного капіталу і т.д.
Отже, загалом у групі найбільших виплати бюджетникам можуть здійснювати три державних банки і один комерційний, з іноземним капіталом. З ТОП-20 банків названим критеріям також відповідає Сітібанк.
У держбанках наголошують, що процес переведення бюджетників на виплату зарплат у нових установах відбувається не одномоментно. «Постановою передбачено перехідний період. І саме переведення підприємств у держбанки буде відбуватися поступово», − зазначає голова правління Укргазбанку Кирило Шевченко. А повною мірою постанова набирає чинності тільки в 2017 році.
Інші гравці зараз виявилися потенційно відлученими від їхньої роботи з бюджетними організаціями. Перш за все, це найбільший ПриватБанк, у портфелі якого на 1 грудня 2015 року ОВДП не було. Зараз цей банк обслуговуває 37 000 бюджетних організацій, 3 мільйони співробітників яких отримують зарплату через картки ПриватБанку.
«Ми є уповноваженим банком з обслуговування бюджетних організацій з 2005 року. Ми завжди виконували й виконуємо всі умови, які пред’являються до уповноважених банків, обслуговуємо співробітників бюджетних організацій відповідно до умов конкурсу», − каже перший заступник голови правління ПриватБанку Олег Гороховський. Він уточнює, що в разі потреби банк готовий докупити необхідну кількість ОВДП.
За інформацією Незалежної асоціації банків України (НАБУ), в першій двадцятці банків під критерій 20% портфеля ОВДП підпадають лише п’ять установ. Право на виплату зарплати бюджетникам для інших банків із групи ТОП-20 обійдеться сумарно в 8 млрд гривень − саме на таку суму вони повинні будуть докупити ОВДП.
Зазначимо, що очищення банківської системи, яке відбувається з початку 2014 року, не надто вплинуло на розстановку учасників ринку, які обслуговують державні структури. Так, за даними ФГВ, кількість бюджетних організацій, які були клієнтами виведених з ринку банків, мінімальна. «Якісь клієнти − бюджетні організації були в банках «Надра» і «Дельта». Але кількість таких організацій можна перерахувати на пальцях двох рук», − зазначає заступник голови ФГВ Андрій Кияк.
Критика банкірів
Виконавчий директор НАБУ Олена Коробкова вважає, що постанова №37 Кабміну дискримінує як комерційні банки, так і безпосередньо громадян України. Вона нагадує, що уряд розпоряджається грошима, які є бюджетними лише до тих пір, поки знаходяться на рахунку державної компанії. «Як тільки вони перераховуються на рахунок фізичної особи в якості зарплати або соціальної виплати − ці кошти стають власністю конкретної людини», − пояснює Коробкова.
Він вважає, що збільшення частки ОВДП в активах банку − це досить ризикована справа. Особливо зараз, коли не виключені процеси реструктуризації або списання заборгованості за державними боргами.
«Прив’язка до ОВДП є не зовсім коректною. Ми розуміємо, що ОВДП допомагають закривати дефіцит бюджету. І пов’язувати цей процес з комерційними банками неправильно. Особливо, коли банки повинні починати стимулювати реальний сектор економіки», − підтверджує екс-член Ради НБУ Василь Горбаль.
Маргарита Ормоцадзе
За матеріалами: Forbes.ua
Поділитися новиною